Langgatboormachine of Domino DF700?

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Er gaan een aantal van mijn machines die te weinig gebruik zien van eigenaar veranderen, die zie je hier op het forum vanzelf wel verschijnen. Nu overweeg ik het om het geld terug te investeren in een langgatboor. Een stationaire, geen aanbouwinrichting die je ofwel altijd op een andere machine moet monteren ofwel enorm in de weg zit.

Ik vraag me alleen af wat de beste keuze zou zijn als je gaat vergelijken met een Domino DF700.

De voordelen die ik zelf al bedenk aan een langgatboor:

-Kan makkelijk sleuven maken over grote lengtes
-Gaten van max 160 mm diep, 250 mm breed en 130 mm hoog
-Herhaalbaarheid voor seriewerk, weinig mogelijkheid tot human error
-Kan gaten boren/frezen in alle hoeken. Een domino ook, maar in de lengte alleen haaks op het werkstuk. In de breedte wel natuurlijk.
-Maakt vaste pennen ipv losse, als ik tests bekijk zijn vaste pennen toch 20 à 25% sterker.
-Pennen/gaten van 'alle' formaten
-Optionele vierkante gatenboor

Nadelen langgatboor:

-Niet mobiel

Voordelen van een DF700:

-Mobieler, mee te nemen op verplaatsing
-Werkt sneller bij kleine formaten?
-Herhaalbaarheid, maar de precisie is nog altijd voor een stuk afhankelijk van de gebruiker
-Het Festool geheel (systainers, afzuiging, kwaliteit, resale value, ...)

Nadelen DF700:

-Beperkt tot formaten freesbit (max 14mm)
-Max 70 mm diepte
-Enkel gaten met afgeronde hoeken
-Enkel losse pennen

Voor het fijnere werk en plaatmateriaal heb ik de DF500. Van de nieuwe machine zou ik vooral verwachten om grotere werkstukken te kunnen maken. Poorten, deuren, onderstellen van tafels, grotere constructies,...

Is er hier iemand die ervaring heeft met beide machines? Ik zie ook vast en zeker nog een aantal voor- en nadelen van beide opties over het hoofd. Ik lees ze graag (y)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik heb ze beide, maar de 700 gebruik ik zelden. Het meeste werk is voor 500. De langgatboortafel heb ik sinds de aankoop van de Domino niet meer gebruikt. De enige toepassing voor de langgat die ik nu kan bedenken is het boren van een slotgat in een deur. Daar geraak je niet diep genoeg met de Domino. Of de verbinding minder sterk is betwijfel ik. De sterkte hangt voor een belangrijk stuk af van de nauwkeurigheid van de verbindingen. Pen en gat moeten juist passen. Dat is op de klassieke manier sterk afhankelijk van de uitvoerder. Met de domino gaat daar naar mijn mening over het algemeen beter passen.
Grote werkstukken zijn ook gemakkelijker met de Domino omdat je met de machine naar het werkstuk toegaat.
Ik zou niet twijfelen en gaan voor de Domino
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en Charel09

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Er staan wat vergelijkende tests online, de vaste pen-gat verbinding komt er toch altijd als beste uit. Op 1 test na waar de duodeuvelmachine er bovenuit steekt. Wat me meteen ook aan een extra voordeel doet denken, met een langgatboor is het ook mogelijk om kleine tot grote deuvelverbindingen te maken. Felder bijvoorbeeld heeft sjablonen waarmee vaste afstanden ingesteld kunnen worden:

$_57.jpg

Bedankt Mathieu!
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Ik heb ook getwijfeld en uiteindelijk toch besloten om een domino 500 te kopen. Ik maakt niet vaak hele grote pennen en voor die individuele grote pennen of slotgat kom ik met een bovenfrees, kapzaag en beitels er ook, misschien niet zo snel, maar voor die incidentele keren weegt die extra tijd met gemak op tegen de meerkosten van een langatboor ten opzichte van een domino frees.

Nadeel van dominofrees is dan wel dat de verbruiksmaterialen wat duurder zijn dan standaard deuvels, maar het gebruiksgemak en de nauwkeuigheid is mij dat wel waard.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.183
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gaten van max 160 mm diep, 250 mm breed en 130 mm hoog
als je deze 3 afmetingen combineert, dan bekom je een enorm gat :giggle:
zeker die 130 mm hoog doet mij de wenkbrauwen fronsen :unsure:
of bedoel je daarmee dat een bepaalde stationaire niet aan de vandikte hangende langgatboor een vertikale bewegingsruimte van 130 mm heeft ?
(de mijne heeft die)

een aspect dat ik in jouw vergelijking mis, is de prijs voor beiden
ik zag net op het internet dat de basisprijs voor een langgatboor dezelfde is als die van een df700
als rond de 1.00 euro jouw budget is, dan denk ik enkel aan de df700
een langgatboor met toeters en bellen kost een veelvoud van 1.000 euro

mijn stationaire langgatboor heeft veel instelmogelijkheden
het enige wat ze niet kan is vertikale schuininstelling (was een optie)
ze heeft ook geen veranderlijk toerental (was een optie)
en ik kan er niet mee op stap (was geen optie)

een df500 staat op de nog-te-kopen-lijst
maar de gaten die die maakt, kan ik even goed met mijn langgatboor

de langgatboor heeft een stapje voor bij het infrezen van deursloten
ik steek er gewoon een freesje met diameter 20 of meer of minder in om de uitsparing voor het plaatje van het slot te maken
daarna ga ik met de boor in de diepte
dat kan je niet met een df700

neen, ik heb geen felder . . .
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
als je deze 3 afmetingen combineert, dan bekom je een enorm gat :giggle:
zeker die 130 mm hoog doet mij de wenkbrauwen fronsen :unsure:
of bedoel je daarmee dat een bepaalde stationaire niet aan de vandikte hangende langgatboor een vertikale bewegingsruimte van 130 mm heeft ?
(de mijne heeft die)
Ik wou vooral aantonen dat het mogelijk is om grotere formaten te boren. De bedoeling is een model waarbij de tafel vast staat, en de motor beweegt in de drie richtingen. Dus inderdaad 130mm in de hoogte.
een aspect dat ik in jouw vergelijking mis, is de prijs voor beiden
ik zag net op het internet dat de basisprijs voor een langgatboor dezelfde is als die van een df700
als rond de 1.00 euro jouw budget is, dan denk ik enkel aan de df700
een langgatboor met toeters en bellen kost een veelvoud van 1.000 euro
Had ik duidelijker in moeten zijn, ik vergelijk tussen de nieuwprijs van een DF700 + toebehoren en een tweedehands langgatboor. Vooral omdat je een DF700 maar zelden tweedehands tegenkomt.
neen, ik heb geen felder . . .
Er staan er net drie te koop... Dus een (oudere) Felder is een optie.
 

Count Chocula

Actieve deelnemer
12 sep 2018
275
228
Zeeuws Vlaanderen
Een langgatboor neemt een stuk meer ruimte in dan een 700. Als stevigheid een issue is doe je er 4 domino's van 14 in en heb je een onbreekbare verbinding. De snelheid waarmee je met een Domino kunt werken (en het gemak) is veel hoger dan met een stationaire machine. En ik denk dat er en reden is dat 700's amper te koop staan. Het zijn gewoon erg knappe apparaten. Het instellen van de domino is secondenwerk.
Kortom, ik zou voor de domino gaan. Van alles wat ik er tot nu toe mee gemaakt heb, van deuren tot tafel heb ik nog nooit het gevoel gehad dat iets niet sterk genoeg was.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Een langgatboor neemt een stuk meer ruimte in dan een 700. Als stevigheid een issue is doe je er 4 domino's van 14 in en heb je een onbreekbare verbinding. De snelheid waarmee je met een Domino kunt werken (en het gemak) is veel hoger dan met een stationaire machine. En ik denk dat er en reden is dat 700's amper te koop staan. Het zijn gewoon erg knappe apparaten. Het instellen van de domino is secondenwerk.
Kortom, ik zou voor de domino gaan. Van alles wat ik er tot nu toe mee gemaakt heb, van deuren tot tafel heb ik nog nooit het gevoel gehad dat iets niet sterk genoeg was.
Er zou meer ruimte vrijkomen door de verkoop vd andere machines, dan de footprint vd langgatboor groot is. Dus dat is niet echt een probleem.
Het wisselen tussen instellingen gaat inderdaad sneller gaan. Maar in sommige gevallen gaat de langgatboor toch winnen qua snelheid en gebruiksgemak. Het is niet altijd de beste oplossing om de machine naar het werkstuk te brengen, kijk maar naar de vele "docking stations" waarmee houtbewerkers hun dominofrees stationair maken. Maar met zo'n docking station heb je natuurlijk wel weer allebei....

Ik blijf twijfelen, maar de DF700 wint wel terrein moet ik toegeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.148
2.627
Sorry maar ik vindt dit net zo iets als, ik moet hout zagen. Zal ik een festo met lineaal kopen of een altendorf paneelzaag.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Waarmee je bedoelt dat je het een zinloze 'discussie' vindt? Of dat het een slechte vergelijking is?

In geval van het eerste: het zijn geen goedkope machines, dus dan weet ik er persoonlijk liefst zoveel mogelijk over voor ik de knoop doorhak. Het is niet hetzelfde als China-shoppen en denken "het is zo goedkoop, dus het maakt niet uit. Ik zie wel als het hier aankomt"

In geval van het tweede: Dit topic heb ik gemaakt om de doorslag te helpen geven. Dus als je je mening nog kan verduidelijken, graag...
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.148
2.627
Het zijn gewoon 2 verschillende machines. Een domino is gewoon een aangeklede slijptol. Als je hem veel gebruikt, gaat hij stuk en koop je een nieuwe. Een langgatboor van een gerenomeerd merk zal nog door je kleinkinderen gebruikt kunnen worden. Dat een nieuwe domino net zo veel kost als een 40 jaar oude langgatboor geeft wat mij betreft al het antwoord. Wat voor jouw de beste keuze is, hangt vooral af van wat jij belangrijk vind en waar jij de machine voor wil gebruiken. Als je af en toe wat verbindingen maakt of een deurtje, lijkt mij de domino een prima keuze. Als je regelmatig houtverbindingen maakt in massief hout met grote secties of traditioneel restauratiewerk, dan lijkt een langgatboor een betere keuze. En dat je een machine makkelijk mee kan nemen is niet altijd een voordeel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Chevy, heb je een Domino of gebruik je er wel eens eentje? Ik vind je antwoord heel erg kort door de bocht.
De machine is echt wel meer dan een aangeklede slijptol. De mogelijkheden zijn ook veel uitgebreider dan een langgatboor. Ik maak er verbindingen mee die met een langgat niet kunnen. Op de tijd die ik nodig hen om de langgat op en in te stellen ben ik met de Domino al aan het lijmen.En dan heb ik nog maar enkel de langgat opgesteld, nog geen pennen getrokken. De beperking in gebruik zit eerder in de creativiteit van de gebruiker dan van de machine.
Als je zulk een machine behandeld zoals gereedschap behandeld dient te worden (met de nodige zorg en omzichtigheid) gaat die ook zijn tijd mee. Het is geen goedkope bucht made in China. Een langgatboor is misschien op zich onverwoestbaar, maar dat wil niet zeggen onverslijtbaar.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.183
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
De mogelijkheden zijn ook veel uitgebreider dan een langgatboor. Ik maak er verbindingen mee die met een langgat niet kunnen
ik heb #1 nog eens doorgelezen
zijn er mogelijkheden die jij kent & petrolhead nog niet opgelijst heeft ?
Op de tijd die ik nodig hen om de langgat op en in te stellen ben ik met de Domino al aan het lijmen.
reden waarom ik als langgatboorbezitter ook naar een df700 lonk
En dan heb ik nog maar enkel de langgat opgesteld, nog geen pennen getrokken
met de langgat maak ik ook wel gaten voor een losse pen
Een langgatboor is misschien op zich onverwoestbaar, maar dat wil niet zeggen onverslijtbaar.
dat een df700 slecht gebouwd is, ga ik niet beweren
een langgatboor zit eenvoudiger in mekaar
het enige wat daar echt stuk kan gaan, is de motor
en dan komen we op het terrein van @chevy66

bij een budget van 1.000 euro zou ik de df700 nemen
enkel indien de langgat alle mogelijkheden heeft die je daar op kan vinden, zou ik voor een 2dehands langgat gaan

@Petrolhead
ik dacht nog aan ander aspect voor de langgat
diepte + breedte worden met 1 stang bediend, of met 2 ?
2 is veel preciezer te hanteren !
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.148
2.627
Mathieu, het is geen aanval op de domino. Het is volgens mij een prima machine, gezien het succes. Maar als je sluisdeuren bouwt heb je er geen barst aan. Het zijn gewoon twee verschillende machines. Dat de gebruiksmogelijkheden overlappen verandert daar weinig aan. Ik heb geen domino, om de simpele reden dat ik er geen werk voor heb. Ik heb een langgatboor aan mijn vlak vandikte bank zitten en die gebruik ik ook zelden. Als ik eens wat gaten maak dan gebruik ik hem , maar meestal is de tafel een aflegplek.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
400
Het zijn gewoon 2 verschillende machines. Een domino is gewoon een aangeklede slijptol. Als je hem veel gebruikt, gaat hij stuk en koop je een nieuwe. Een langgatboor van een gerenomeerd merk zal nog door je kleinkinderen gebruikt kunnen worden. Dat een nieuwe domino net zo veel kost als een 40 jaar oude langgatboor geeft wat mij betreft al het antwoord. Wat voor jouw de beste keuze is, hangt vooral af van wat jij belangrijk vind en waar jij de machine voor wil gebruiken. Als je af en toe wat verbindingen maakt of een deurtje, lijkt mij de domino een prima keuze. Als je regelmatig houtverbindingen maakt in massief hout met grote secties of traditioneel restauratiewerk, dan lijkt een langgatboor een betere keuze. En dat je een machine makkelijk mee kan nemen is niet altijd een voordeel.
Bedankt voor de verduidelijking (y)

Ik maak er verbindingen mee die met een langgat niet kunnen.
Heb je een foto van een voorbeeld hiervan? Ook ik ben er nieuwsgierig naar geworden. Als ik youtube afschuimde had ik net het omgekeerde beeld gekregen.

ik dacht nog aan ander aspect voor de langgat
diepte + breedte worden met 1 stang bediend, of met 2 ?
2 is veel preciezer te hanteren !
De modellen die ik bekeek werden inderdaad met 1 stang bediend. Leek me net handiger? Maar ik heb nog nooit met een langgatboor gewerkt helaas.

Heb je overwogen de Pantorouter als mogelijkheid mee te nemen? Ik zie daarin toch wat extra’s die een langgatboor niet heeft, om van de DF700 te zwijgen.
Dat nog niet. Als ik er zo over nadenk heeft de Pantorouter een vrij klein werkoppervlak, geringe freesdiepte, en zeker in huidige tijden moeilijke verkrijgbaarheid van heel wisselstukken. Voor kleiner werk zal het zeker een meerwaarde zijn, maar daarvoor heb ik de DF500 al. Als ben ik toch altijd meer gecharmeerd voor het gebruik van vaste pennen. Welke extra's bedoel jij in dit geval?

Ik heb gisteren bij Bimac een DF700 bekeken en in de hand genomen, ik moet zeggen dat het extra gewicht heel goed meevalt. Wat ik vooral een pluspunt vond is de ergonomie tov een DF500. Voelt veel natuurlijker aan! Meerdere stops, uitgebreide instelbaarheid... Topding (y)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.789
749
Enschede, Twente
Welke extra's bedoel jij in dit geval?

De mogelijkheid om pen én gat te maken, vooral. Als ik zie wat men ermee doet lijkt een gat van 10 cm ook te doen. Dan kom je toch al in de buurt van een langgatboor.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Waar ik de Domino voor gebruik (meestal de 500).
Pen en gat verbindingen. Materiaal dikte van 15 mm volstaat om een stabiel kader te maken. Bladwervels om een tafelblad op zijn plek te houden. Bevestigen van een lijst op de kopse kant van een massief blad. Frezen van sleuven. Verbindingen onder hoek (gaat veel snel en eenvoudig). Festool heeft een gamma van verbinders.
Vanwege de snelheid van instellen zet ik regelmatig een Domino waar ik anders een koude verbinding zou gebruiken.
De 700 gebruik ik zelden. Die is enkel nodig voor ramen en deuren. Voor alle andere toepassingen (ook tafels) volstaat de 500.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.183
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
De modellen die ik bekeek werden inderdaad met 1 stang bediend. Leek me net handiger? Maar ik heb nog nooit met een langgatboor gewerkt helaas.
er is een verschil tussen 'lijken' en 'blijken'
dat je de boor met 1 pook bedienen kan, lijkt handig
je boort in 2 richtingen: vooruit + zijdelings
langgatboren zijn daarvoor gemaakt
bij 2 poken dient de ene om vooruit te boren & de andere om zijdelings uit te boren of frezen
omdat je 2 poken hebt, gebruik je beide handen
met 2 handen heb je een veel betere controle op het boren
met 1 pook is er meer kans dat de boor zijdelings wegschiet
1618765490364.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.