Lange snippers uit de vlak-vandikte bank, is dat normaal?

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
762
Nootdorp
Sinds een tijdje heb ik lange slierten hout die uit de vlak vandiktebank komen, in plaats van zeer kleine snippers die ik normaliter heb. Ik vraag me af waar dit aan ligt. Heeft dit met de messen te maken of met het soort hout.

Ik heb het voornamelijk als ik snijplanken maak. Wellicht helpt deze informatie bij het beantwoorden van de vraag.snippers.jpg
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Sinds een tijdje heb ik lange slierten hout die uit de vlak vandiktebank komen, in plaats van zeer kleine snippers die ik normaliter heb. Ik vraag me af waar dit aan ligt. Heeft dit met de messen te maken of met het soort hout.

Ik heb het voornamelijk als ik snijplanken maak. Wellicht helpt deze informatie bij het beantwoorden van de vraag.Bekijk bijlage 133940
Dat heb ik ook wel eens, het lijkt mij afhankelijk van de houtsoort.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
762
Nootdorp
lange snippers zijn meestal het teken van scherpe messen of een scherpe kettingzaagketting
botte messen of kettingen geven brokjes
de lengte van de snippers hangt af van de richting van de draad tov de bewegingsrichting door de vandikte
dat is erg fijn om te weten. Ik was al bang dat een van de twee messen niet goed zou functioneren.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.508
968
Riemst
Waarschijnlijk heb je dwars op nerf geschaafd (de draad in dezelfde richting als de messen). Dat gebeurd bij snijplanken als je een stuk schaaft na het lijmen. Dan is het normaal dat je van die lange spanen krijgt die je afzuiging verstoppen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.