Lange langgatboor

Beste forumleden, voor mijn langgatboormachine ben ik op zoek naar een lange langgatboor. De 'normale' boren gaan tot 80 a 100mm diepte maar ik ben op zoek naar een exemplaar waarmee ik een gat/sleuf van minstens 120mm diep kan boren. De boor is nodig voor het maken van sleuven in een eiken plank die blind aan een muur bevestigd moet worden.

Weet iemand of langgatboren langer dan een effectieve snijlengte van 80mm uberhaupt te kijgen zijn en eventueel waar ze verkocht worden.

Alvast dank voor het meedenken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor de volledigheid zou je de diameter van de gewenste boor/boren mee kunnen delen
gemiddeld zijn ze langer naargelang ze dikker zijn
aanvulling: ik veronderstel dat je rechtse boren zoekt
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
De 'normale' boren gaan tot 80 a 100mm diepte maar ik ben op zoek naar een exemplaar waarmee ik een gat/sleuf van minstens 120mm diep kan boren. De boor is nodig voor het maken van sleuven in een eiken plank die blind aan een muur bevestigd moet worden.
Hoe diep word de plank? Mijn ervaring is dat de normale blinde bevestigingen meer dan voldoende lang/diep zijn. (Meestal rond de 10 cm) Het gaat met name om de bevestiging in de muur waar je de meeste stevigheid uit haalt.
Ik heb eiken wandplanken gemaakt van bijna 30cm diep, die met een goede muurbevestiging erg stevig hangen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Links of rechts draaiend? Wat voor diameter, wat voor opname? Waarom moet dat gat zo diep zijn?
 
Sorry, heb de diameter in mijn enthausiasme vergeten te vermelden, die is namelijk 12mm.

Voor de volledigheid ook een foto van mijn huidige boor en de bevestiging voor aan de muur bijgevoegd.

@jelmer: de afmetingen van de eiken plank is 160mm diep, 2200mm lang en 30mm dik.

@ Chevy66: het betreft een rechtsdraaiende machine, een oude Beuving van 60 jaar oud maar nog steeds in prima conditie. De machine gebruik ik om er roeren en zwaarden (traditionele schepen) mee te maken. De opdrachtgever heeft zelf de muurbevestiging geleverd. Zie ook de foto. De meest eenvoudige oplossing is om de muurbevestiging een paar centimeter in te korten maar dat wilde ik, vanwege het gewicht van de plank niet doen. Ben benieuwd of anderen dezelfde mening zijn toegedaan en of er wellicht andere (betere) oplossing voor de bevestiging is.

20221228_220401-min.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Je kan eerst het gat met je pennenbank boren, zo diep als gaat en dat gat als geleiding gebruiken voor een 12mm slangenboor.
 
Je kan eerst het gat met je pennenbank boren, zo diep als gaat en dat gat als geleiding gebruiken voor een 12mm slangenboor.
Dat is zeker een mogelijkheid. De reden dat ik naar 1 boor op zoek ben is omdat ik wil voorkomen dat de slangenboor het gat/sleuf net iets breder maakt waardoor de pin voor de muurbevestiging niet meer gvoed klemt, of is mijn gedachte niet aan de orde?
 
Komt er maar een zo'n pen? Zo niet dan is het klemmen geen probleem. Je krijgt die pennen nooit precies parallel in de muur.
Nee, ik verwacht dat het er over 240cm een stuk of 5 a 6 worden. Je hebt wel een punt want de pennen zullen inderdaad nooit op 1 lijn zitten en bovendien zit de schroefdraad uit het midden en heb je daarnaast de mogelijkheid om ze iets te verdraaien waardoor ze ten opzichte van elkaar juist niet in 1 lijn gezet kunnen worden en dus beter klemmen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.220
2.644
Dat wordt een leuke uitdaging. Mijn advies zou zijn om gewone m12 draadeinden te gebruiken. De gaten boren voor lijm ankers, Kijken of je de plank gemonteerd krijgt. Eventueel de gaten die niet passen, aanpassen. dan de gaten volspuiten en de plank monteren. Half uurtje ondersteunen en klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout en rinus

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Dat wordt een leuke uitdaging. Mijn advies zou zijn om gewone m12 draadeinden te gebruiken. De gaten boren voor lijm ankers, Kijken of je de plank gemonteerd krijgt. Eventueel de gaten die niet passen, aanpassen. dan de gaten volspuiten en de plank monteren. Half uurtje ondersteunen en klaar.
Op YouTube Kwam ik deze week deze video (8e minuut) tegen waarin men massief eiken keukendeuren stabiliseert door rvs stangen in de deur te verwerken. Alle planken met een langgat boor doorboren en vervolgens verlijmen met een rvs stang er doorheen. Gewoon staal zou blauwe uitslag geven vanwege het looizuur uit het eik.
 

jorisvh

Post veel
De richting van het gat is niet heel kritisch, de positie wel.
Daarom best eerst de plankdragers in de muur bevestigen. Dat lukt (mij) niet op 1mm nauwkeurig en ze zullen ook niet 100% recht staan.
Dan aftekenen op de plank en boren. Dat lukt wel op 1mm nauwkeurig. Ik boor dit gewoon uit de hand, evt met hulp van een laser en/of winkelhaak om de richting aan te houden. De pin van de plankdrager zoekt z’n weg wel, als de positie maar goed is.
Met een langgatboor zal het perfect recht zijn maar dat kost je een ritje van werf naar langgatboor en terug.
of er wellicht andere (betere) oplossing voor de bevestiging is.
Als de plank 30mm dik is, kan je Hettich titan 1 met zijdelingse verstelling kwijt.
goeie ervaring mee.
dan moet je wel een kamer uitfrezen/boren voor de wandbevestiging.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
De reden dat ik naar 1 boor op zoek ben is omdat ik wil voorkomen dat de slangenboor het gat/sleuf net iets breder maakt waardoor de pin voor de muurbevestiging niet meer gvoed klemt, of is mijn gedachte niet aan de orde?
je zoekt bij het maken van de gaten in de legplank een perfektie die je bij het plaatsen van de pinnen nooit kan bereiken
zoals @chevy66 aanstipt, volstaat het om grotere gaten te maken, die dicht te stoppen, & de plank een tijd te stabiliseren
ik verwacht zelfs dat je bij gaten met dezelfde diameter als de pinnen ofwel de plank er niet over krijgt, ofwel de plank niet mooi horizontaal krijgt
2.200 mm is een vervoerbare lengte
teken de gaten op de plank af, boor ze met de langgat & breng ze ter plaatse op de muur over
De opdrachtgever heeft zelf de muurbevestiging geleverd.
dat heb ik ook al meegemaakt
klant zegt hoe het precies moet, maar kan de klus zelf niet klaren 🤣
de dragers die @jorisvh voorstelt, doen het prima
na plaatsen kan je de hoogte verstellen
op zoek naar een exemplaar waarmee ik een gat/sleuf van minstens 120mm diep kan boren
heb zo een 12 mm uit een set
denk dat die van felder kwam
ofwel samen met de machine gekregen
anders gewoon tot op de grootste diepte boren & verder uit de hand
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.