Lammellenschijf en 'brandsporen' op werkstuk

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
15
4
Beste mensen,
Ik ben bezig met schijf berkenhout glad te maken voor ‘kantoortafel’ in de zithoek.
Plan:
- Eerst met lammellenschijf ‘zaaglijnen’ wegschuren,
- Dan met excenter schuurmachine schuren met korrelgrootte 40, 120 en dan 240.
- Daarna met olie of was polijsten.
Lammellenschijf maakt ‘brandsporen’. Kan je dat voorkomen?
Uiteindelijk krijg je ze wel weer weg men verse schijf korrel 40 op de schuurmachine maar:
a / is veel extra werk
en
b/ de plaat hout wordt er niet vlakker van.

Is er een andere methoden om die 'zaaglijnen' weg te krijgen of een ander soort lammellenschijf?
 

Bijlagen

  • IMG_0429.jpeg
    IMG_0429.jpeg
    116,2 KB · Weergaven: 45
  • IMG_0432.jpeg
    IMG_0432.jpeg
    74,2 KB · Weergaven: 31
  • IMG_0434.jpeg
    IMG_0434.jpeg
    149,1 KB · Weergaven: 45

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Inderdaad, een vlakslede maken voor de bovenfrees, is het minste werk en, mits goed gemaakt, gegarandeerd vlak
 
  • Leuk
Waarderingen: wmuller

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
15
4
Die moet ik dan eerst kopen en maken, ;)
Heb ik eerst wel aan gedacht maar werd me door een timmerman afgeraden omdat hij dat te riscovol vond. Hogetoeren en slee leek hem gevaarlijk. Als hem met 2 handen vasthoud ook?
Schijf heb ik via kennis bij een zagerij met een vertikale lintzaag dunner laten zagen, nu nog 12 cm dik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.107
2.615
Dat is een prima schuurschijf voor RVS. Ze zijn eigenlijk alleen fatsoenlijk te gebruiken als je die kap er af haalt. Om kops hout te verwijderen heb je er niets aan. Maar dat heb je al ontdekt. Zoals reeds aangegeven gaat dit vlakken het makkelijkste met een slede en een bovenfrees. Wat ga je gebruiken om de stukken als de schijf droog is bij elkaar te houden?
 
  • Leuk
Waarderingen: wmuller

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
549
156
Zutphen
Bandschuurmachine (met raam) of electrische schaaf. Markeer mbv een rei de hoge delen en schaaf/schuur die weg. Met een lamellen schijf krijg je het nimmer vlak.
 
  • Leuk
Waarderingen: wmuller

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
15
4
"Wat ga je gebruiken om de stukken als de schijf droog is bij elkaar te houden?"
De schijf is al droog, nov 2014 is de boom geveld. De schijf heeft al die tijd in mijn houthok buiten gelegen, nooit in de zon en is recent door iemand met een soort verticale lintzaag op dikte van 12 cm gezaagd. Verwacht dat hij binnen nog wel wat scheuren gaat maar niet zodanig dat hij uit elkaar valt. Wat misschien helpt is dat het een stuk van stamvoet is, de draad dus erg schuin loopt.
 

Bijlagen

  • IMG_0438.jpeg
    IMG_0438.jpeg
    176,6 KB · Weergaven: 36

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Ik zou ipv die lamellenschijf beginnen met een bandschuurmachine met korrel 40. Na de eerste passes ben je de zaagsporen zeker kwijt. Vervolgens een schuurraam op de machine zetten en via 60 of 80 naar de fijnere korrels gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: wmuller

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Zo'n schijf is kopshout. Dat schuurt en schaaft lastig en langzaam. De makkelijkste methode is al diverse keren genoemd. Slede maken en de bovenfrees erover. Bij een wat zwaardere frees kan je hem er gewoon met een hand overheen duwen. Natuurlijk niet te veel afnemen in een keer.
 
  • Leuk
Waarderingen: wmuller en H@ns

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
28
16
Slijptol met schuurschijf draait veel te hard! En gaat niet fijn vlak worden. Als alleen zaaglijnen eraf moeten, met een schaaf of bandschuurmachine het grove werk, daarna gewone schuurmachine
 
  • Leuk
Waarderingen: wmuller

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
15
4
Ik zou ipv die lamellenschijf beginnen met een bandschuurmachine met korrel 40. Na de eerste passes ben je de zaagsporen zeker kwijt. Vervolgens een schuurraam op de machine zetten en via 60 of 80 naar de fijnere korrels gaan.
Dank, dat 'schuurraam' kende ik nog niet. Voor mijn oude Bosch PBS 75-E kan ik die niet vinden, alleen bij Makita vindt ik zo'n schuurraam.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
een slijptol werkt primma voor niet rechte oppervlakte maar dan moet je er een kleinere padhouder opzetten
rond 75 of iets in die richting.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
In plaats van een (rechthoek) slede kun je ook met een radiaal systeem werken. Ik heb ooit een Wabeco met een freesmotor gebruikt hiervoor.
 

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
15
4
In plaats van een (rechthoek) slede kun je ook met een radiaal systeem werken. Ik heb ooit een Wabeco met een freesmotor gebruikt hiervoor.
Dank, ik begrijp dat niet helemaal. Kunt nu met een linkje of schets duidelijk maken wat u bedoelt?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Het idee met een wabeco of andere boorstandaard kan maar je moet wel een boorstandaard met een ronde stang hebben en een freesmoter met 43mm eurohals. Met een boormachine gaat het niet die maken te weinig toeren.
 

wmuller

Nieuw lid
9 apr 2019
15
4
Het idee met een wabeco of andere boorstandaard kan maar je moet wel een boorstandaard met een ronde stang hebben en een freesmoter met 43mm eurohals. Met een boormachine gaat het niet die maken te weinig toeren.
Zo zie je maar, elke oplossing heeft z'n beperkingen.
Maar met alle reacties en tips hier kom ik wel een stuk verder, waarvoor dank aan allen die de moeite namen om te reageren, 🙏.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.