lamineren van fineer

  • Hallo {username}, je postbus van het priveberichten systeem loopt vol.

zeilmakertje

Nieuw lid
4 nov 2010
3
0
Een goede dag,
ik ben bezig om een tafelblad te maken met fineer van teak, wenge en essen..Dit wil ik met vacuum verlijmen op een blad. Maar ik heb gisteren een teststukje gedaan en het resultaat viel wat tegen.
Ik heb het volgende gedaan:
fineer en blad ingesmeerd met epoxie. vervolgens opelkaar gelegd zo een gaasmatje eroverheen en vervolgens in de zak en een paar vacuumtrekken..
Nu is het probleem dat die gaasmat (om de luchtstroom te regelen) na het eraf trekken allemaal afdrukken achterlaat in mijn hout..het is 1 geribbelde zooi..Is dit matje echt nodig of kan ik ook gewoon de zak rechtstreeks op het fineer leggen?Of moet er wat anders tussen?
Of wat je ook wel ziet..moet het werkstuk ingeklemd worden met platen voorzien van luchtkanaaltjes?
wie heeft hier ervaring mee??
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Wij deden op het werk gewoon lijmen met houtlijm.

Dit insmeren op de plaat en dan de fineer erop en dan in de pers.

Dit zou je ook kunnen doen met een plaat met balken en lijmklemmen erop.
Alleen zorgen dat de druk goed verdeelt wordt over de plaat.

En zorgen dat de plaat vrij van stof en rotzooi is.
En egaal.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
4.074
27
Terkaple
www.woodworking.nl
maar dan hou je het probleem van afdrukken. Maar je moet wel je lucht kwijt. Als je een hele elastische vacuumzak hebt van polyurethaan, dan trekt deze strak om het werkstuk. Een andere oplossing is misschien de bleedermat die polyservice o.a. verkoopt. Een soort isolatiemat die uiteindelijk helemaal in elkaar perst en nauwelijk afdrukken achterlaat.
Je zou ook nog een soort van ondertafel kunnen maken, een dik stuk mdf waar je een vierkantjes patroon inzaagt van een paar mm diep, met vierkantjes van 10 a 15 cm, waardoor de lucht ook kan afzuigen. Ergens in de plaat, in een kanaal van de vierkantjes maak je dan een opening voor het afzuigslang. Ik zou ook gewone houtlijm gebruiken en geen epoxy. Titebond III heeft een ruime "open" tijd en is gemakkelijker te verwijderen als epoxy.
Leuke info staat op http://www.joewoodworker.com/

jaap
 

zeilmakertje

Nieuw lid
4 nov 2010
3
0
tsja dat waarom ik werk met epoxie is een apart verhaal..punt vind ik epoxie 1 van de meest sterke lijmsoorten die er bestaat en punt 2 ervaring.. ik mijn hele kajuit afgelopen winter in de 2k lak gezet. En vervolgens afgelakt met een uv zijdeglans lak... dit blijkt in de praktijk zo onwijs sterk te zijn en goed bestand tegen zout water en krassen..(tsja ik weet het zout water hoort buiten maar met harde wind krijg je het vanzelf binnen door zeilen, natte kleding e.d.) dat ik zoiets ook met de tafel doen..maar in plaats van zijdeglans aflakken wil ik de tafel zijde glans poetsen..met olie en heel fijn schuurpapier(monnikenwerk maar mooi resultaat)
Het probleem met epoxielakken is alleen wel dat het nieuwe niet 2k houtverbindingen op kan lossen en hier kom je pas achter als je klaar bent..
dus vandaar mijn plan..1 lijmen met epoxie, 2 inpregneer hars en als laatste 7 laklagen

Maar zo een plaat met gleuven had ik idd ook al bedacht..was er alleen nog niet achter hoe en wat(ook niet na joe's site 10 keer te lezen:)) leg je nou die plaat eerst neer (gleuven naar onder) en daarna je fineer>tafelblad>nog een ademmat?? en vervolgens het geheel in de zak of juist andersom en het fineer "tegen de zak aan"???

Ik ben lekker bezig zo..ik maak van alle ideeen teststukjes..:)
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
492
0
Oostzaan
Ik heb wel eens wat met een vacuumtafel van een cnc freesmachine gedaan.
Hierop hadden we een dun plaatje spaanplaat op liggen(ongeveer 6mm dik).
Hierop kwam een plaatje aluminium van 1 mm waar we in gingen frezen.
Het plaatje bleef prima op zijn plaats.
Het dunne spaanplaat is dus poreus genoeg om dat plaatje aluminium vast te zuigen.
Misschien kan je het ook gebruiken voor het vacuum lijmen van het fineer.
Succes met je tafel.
 

tuoh

Oud hout
Wanneer je lijmt met epoxy heb je maar een beperkte persdruk nodig, smeer gewoon de epoxy open, leg het fineer op zijn plaats, en plak op enkele strategische plaatsen wat tape om het fineer te fixeren.
Eens dit gedaan bedek je het hele oppervlak met een laagje inpakpapier( of nog beter een plastiekfolie), je kan dan een vlakke plaat over het geheel leggen waar je mooi verspreid over het oppervlak enkele gewichten ( zandzakken) op plaatst. Je ziet soms verlijmingen met epoxy waar elvendertig klemmen op staan, met als enig resultaat dat de epoxylaag te dun word( alle lijm word er tussenuit geperst) met als eindresultaat een zwakke lijmvoeg.

Epoxy heeft nu éénmaal een zekere laagdikte nodig om een sterke lijmvoeg te verkrijgen.
Nog een aandachtspunt, één van de sterke punten van epoxy is zijn indringvermogen in het te lijmen materiaal, deze eigenschap toegepast op fineer gaat vermoedelijk zorgen voor lijmdoorslag :x en dat is fataal voor het gefineerde oppervlak, daar kan je niks meer aan doen.

Maar zoals hierboven al aangehaald, voor fineerwerk is PVAClijm D3 met een lange open tijd al ruim voldoende voor de klus.
Mvg,

André
 

zeilmakertje

Nieuw lid
4 nov 2010
3
0
een goede dag, inmiddels al even verder en mijn tafel begint vorm te krijgen..Het was even klooien met de juiste lijmhoeveelheid maar het resultaat mag er zijn

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.