Lamello’s niet op dezelfde hoogte

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
De kwaliteitscontrole bij wadkin was inderdaad prima. Ik heb twee tafels achter elkaar en ook de gleuven lopen exact door. Alleen de plaatstalen tafel van de verbreding heeft ooit een hoog punt gehad, maar dat is er in de loop van vele jaren afgesleten.
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Zo doe ik het dus ook.
Het probleem is dat als de dikte van het materiaal licht varieert, je ondanks dat je zowel de plank als de machine op een perfect vlakke ondergrond stevig aanduwt, je toch hoogteverschillen krijgt in de bovenzijde van het blad (tenzij je de planken met de goede kant onder zou neerleggen).

Ik leg mijn materiaal altijd op de rand van de werkbank, iets overhangend, en gebruik de neerklapbare aanslag van de machine (zowel bij een Lamello als de Domino) op de bovenzijde van het materiaal. Je hebt dan goed zicht op of de aanslag goed op het materiaal ligt, en het gewicht van de machine helpt daar tevens bij.

Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en Jeweetje

Remco747

Nieuw lid
21 dec 2021
5
8
Mijdrecht
Ik heb hetzelfde probleem met de Makita p6000 230v versie.
de meeste gaan goed maar soms zit er 1 tussen die er bovenuit steekt.

ik wijt het aan niet helemaal haaks (?) houden tijdens het frezen. En ondanks dat ik het zorgvuldig probeer….

dus geen tip van mij, ik leens dit draadje mee voor de gouden tip.
Ik heb nog eens wat geoefend met de Makita. Heb ontdekt dat je de machine met je linkerhand goed moet aandrukken op het geleiderblad (dat haakse verstelbare ding) en de machine moet laten hangen, en met je rechterhand alleen een horizontale beweging moet maken. Dan zijn ze allemaal dezelfde hoogte.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
298
118
Zuid Holland
Ik heb nog eens wat geoefend met de Makita. Heb ontdekt dat je de machine met je linkerhand goed moet aandrukken op het geleiderblad (dat haakse verstelbare ding) en de machine moet laten hangen, en met je rechterhand alleen een horizontale beweging moet maken. Dan zijn ze allemaal dezelfde hoogte.
Geldt voor al deze machines. Mijn domino houd je ook op de geleider vast met een klein greepje (linkerhand) waarna je de body met de rechterhand het hout in drukt. Die rechterhand heb je achterop de body. Een lamellenfrees heeft een soortgelijke beweging ja.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Het grappige is dat Makita het zelf exact op die manier doet:

makita lamellenfrees.jpg
Maar wat doet dan dat handvat bovenop? Op mijn Mafell lamellenfrees zit daar een ronde knop. Die is wat minder groot uitgevallen dat dit handvat. Het is vrij eenvoudig voorstelbare dat je met een dergelijk handvat al snel scheef freest. Of zou het bedoeld zijn wanneer je de frees wel op de ondergrond legt?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Misschien heb ik het helemaal fout, maar ik heb van een ervaren domino gebruiker geleerd dat je de hand waarmee je de domino horizontaal naar voren drukt achterop de machine moet pakken. (dus bij zijn kont):giggle:

Sindsdien gaat het werken met de domino mij veel beter af,
misschien kan je dat ook eens met de lamellenfrees uitproberen?

Mvg, :).

Oh, ik reageerde op de bovenstaande foto maar zie nu net dat boudewijn_de_bouwer ook al iets soortgelijks had geschreven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Geldt voor al deze machines. Mijn domino houd je ook op de geleider vast met een klein greepje (linkerhand) waarna je de body met de rechterhand het hout in drukt. Die rechterhand heb je achterop de body. Een lamellenfrees heeft een soortgelijke beweging ja.
IDD - idealiter druk je de freesbody met één vinger van je rechterhand (als je rechts bent) het hout in, en zorgt je linkerhand voor het op zijn plek houden van de machine ;-)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.119
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar wat doet dan dat handvat bovenop?
dient om de machine vooraan naar beneden te houden wanneer de klapbare aanslag niet gebruikt, maar de machine zijdelings tegen je werkstuk drukt
verder om de machine handig op te kunnen tillen
Op mijn Mafell lamellenfrees zit daar een ronde knop.
wel dan heeft een intelligente ingenieur die theoretisch erg onderlegd is, maar nog nooit zo'n machine gedragen heeft, dit ontworpen
met dat O-handvat kan ik mijn machine stevig in mijn hand houden
een ronde knop zie ik zo van tussen mijn vingers glippen
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Bouwkwaliteit van Mafell staat buiten elke discussie, maar ergonomisch maken ze wel vaker rare foutjes. Met de invalzaag is de liniaal smaller dan de zool van de zaag. Dat maakt elke vorm van gebruik van een parallel aanslag onmogelijk.

Ik kon mijn lamellenfrees voor de helft van de nieuwprijs kopen van iemand die toch liever stratenmaker was en het apparaat vrijwel nooit had gebruikt. Maar anders zou ik niet snel voor een Mafell kiezen op dit vlak. Maar blijkbaar is Mafell er zelf ook mee gestopt. Ik zie ze nergens meer nieuw.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.