Dat zal best maar het stof dat je niet ziet nu juist het gevaarlijkst voor je longen.Ik heb net de makita op 18V gekocht, zonder accu en lader. Was voordeliger dan de 230V versie, dus een makkelijke keuze. Totnutoe alleen gebruikt in zwart MDF en dat werkt hardstikke prima. Ik heb gewerkt met de stofzak eraan en niet een afzuiger. Ik ben aangenaam verrast over hoe goed die stofzak werkt. Zwart MDF is rotzooi, maar er kwam nauwelijks stof af. Na een sleufje of 30-40 zit de zak helemaal vol en moest ik hem uitkloppen. Als je ziet hoeveel er in die zak terecht is gekomen en hoeveel ernaast, denk ik niet dat je veel winst haalt door er een stofzuiger op aan te sluiten. Ik ben dr blij mee![]()
En MDF stof staat bekent als zeer slecht, zelfs met een goede stofafzuiging ontstaat er altijd nog behoorlijk wat stof.
Bekijk dat maar eens in een afgesloten ruimte na een paar dagen als je gezaagd of gefreesd heb.
Dus als je echt veilig wilt werken moet je naast een goede afzuiging ook mond en neus bescherming dragen.
En nog beter een fijnstofafzuiging om het stof dat rond dwarrelt af te zuigen zodat je dat erna niet meer inademt.
Mvg,