Lage boekenkast, sierlijst hoe breed?...

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... Dit soort maak je dus alleen boven en onder vast? Dit zou een oplossing zijn zodat ik geen scharnieren aan de sierlijsten zelf moet vastmaken, scheelt toch weer gedoe...
Dat van dat gedoe ben ik niet zo zeker van. Ik denk dat het een heel gedoe is om die dingen op de goede plek te krijgen, je hebt namelijk geen nastelmogelijkheden. Ik weet niet zeker of het een vereiste is dat het bovendeel van de kast afneembaar is, t.b.v. het plaatsen van de deuren. Daar waar ik ze heb gezien was dat wel altijd zo, bedenk ik me.
Voor inliggende deuren van voldoende dikte kun je denk ik prima uit de voeten met normale scharnieren, zeker als je het visueel aantrekkelijk vindt om de scharnieren te zien.
 

tuoh

Oud hout
Geplooide of omgezette scharnieren worden gebruikt bij opliggende deuren, de knoop komt langs de opdek te liggen. Speunen is inderdaad ook een optie, maar kunnen niet gebruikt worden zoals je kast nu getekend is. Om speunen correct te plaatsen moet de deur achterliggend zijn aan de scharnierkant, dwz. dat langs de scharnierkant de deur in een sponning draait die langs de binnenkant is uitgefreesd. Doe je dit niet dan heb je op die plaats een spleet. Om deuren met speunen te plaatsen is het niet nodig dat de bovenkant van de kast verwijderbaar is. Plaats één speun in het deurtje, plaats de deur en tezelfdertijd de tweede speun, deze laatste kan je bij een openstaande deur dan ook vastschroeven.

Het vereist wel een juiste tekening om het scharnierpunt te kunnen bepalen, je eerste poging moet de goede zijn als je die dingen plaatst:)

Wat ik mij ook afvraag, waarom gecompliceerde constructieverbindingen gebruiken op een plaats waar je er later niks meer van ziet? Een schroefverbinding klaart de klus even goed en heel wat sneller.

Wel een mooie schets overigens die laatste, uit de vrije hand?

Een paar honderd jaar geleden werden er meestal gesmede of houten scharnieren gebruikt. Alhoewel twee smalle stukken leder de klus ook wel eens klaarden. Van design lag toen niemand wakker, als de deur maar kon opendraaien was men al lang tevreden.

Bijgaand een prentje van gesmede scharnieren, de uitvoeringen waren legio, lang,kort, met versieringen eraan, etc.

Het gebruik van sierlijsten is inderdaad een oude techniek, maar de huidige toepassing is niet met vroeger te vergelijken. Vroeger was elke module een kast, met de deuren afgehangen aan de kast. De "sierlijsten" werden dan gebruikt om de diverse modules samen te bouwen tot één geheel. De "sierlijsten" zorgden voor een accentuering van het geheel. zonder die dingen stond daar maar een vlak geheel. Sierlijsten werden altijd samen gebruikt met (zware) kopmouluren en dito plinten of sokkels.De sierlijsten werden meestal ook voorzien van al dan niet gebeeldhouwde consoles aan de bovenzijde.

Eén opmerking hier, anders dan vandaag bouwde men vroeger geen echte wandkast, dat was hoogstens een stijl en regelwerk waar de deuren tussen kwamen te hangen, men voorzag enkel een voorkant, (tussen) zijden, bodems, schabben en schuiven werden er nadien op een of andere manier tussen gevogeld. Daar kwam niet veel constructie meer bij kijken. Enkele strategisch geplaatste klossen klaarden de klus.

De sierlijsten staken ook altijd een stuk(je) uit op de kasten. Ze lagen nooit in één vlak, en ze omgrensden altijd de totale constructie.
Hetgeen we tegenwoordig doen is deze stijl nabootsen op een materiaal vriendelijke manier;) Maar wel met dezelfde uitstraling als de toenmalige bouwsels.


Mvg,

André

scharnier10.jpg
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Zo ga je de deuren niet open krijgen: je hebt de twee scharnieren op hetzelfde deurtje zitten :)

Haha, ja foutje. Nouja het ging toch even om het detail van de sierlijst bevestiging :D

Wat ik mij ook afvraag, waarom gecompliceerde constructieverbindingen gebruiken op een plaats waar je er later niks meer van ziet? Een schroefverbinding klaart de klus even goed en heel wat sneller.

Je bedoeld de tandverbinding. Die wil ik graag oefenen ik heb net een nieuw dovetail zaagje gekocht. Schroeven kan iedereen das niet leuk... :D en als ik het halverwege zat ben jakker ik er voor de rest schroeven in.

Wel een mooie schets overigens die laatste, uit de vrije hand?
Thanks, ja wel een lineaaltje erbij gebruikt. Maar allemaal handwerk. Jaja, ondanks die mooie software op de computer tegenwoordig is een simpel schetsje toch nog vaak de snelste manier als eerste start.

Hieronder de laatste update die ik heb uitgewerkt in 3D, aan de hand hiervan denk ik dat sierlijsten van 6cm niet misstaan dan zou ik 2cm ruimte tussen de modules overhouden:

Kast_005.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo david
hoe staat het met je project ben je al begonnen of is het al klaar ?
wel foto's maken hè
mvg leroy
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Leroy,

In het winterseizoen komen alle houtbewerkingsprojecten bij mij tot stilstand. Het definitieve ontwerp en het bestek liggen klaar. Momenteel ben ik hout en hang-en sluitwerk aan het regelen. De planning is om volgende maand (als het een beetje warmer is hopelijk) een start te maken met de bouw. Ik zal dan terzijnertijd ook even wat foto's plaatsen.

Groet, David
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.