Ladegeleiders

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik ben een werktafel aan het maken en daar wil ik een aantal lades in hebben.
De enige ladegeleiders die ik hebt geplaatst is die van Ikea in de Ikea keukenkastjes, vast zetten op het juiste gaatje en klaar. Die geleiders zijn erg goed en volgens mij van Hettich.

Ik ben dus even opzoek gegaan naar lade geleiders, maar dit zijn zoveel soorten dat ik even het niet meer overziet wat is wat en kwaliteiten.
De lade geleiders van Hettich en Blum zijn zover ik ziet de duurste, ±€30,- per setje. (softclose)
De geleiders van Rejs zitten ± rond de €19,- en dan heb je nog de goedkopere van ±€8,- per set.

Ik kijk op de sites van meubelbeslagonline.nl en metaalreus.nl

Wat moet ik denken van de verschillen in merk en prijs, die van ±€8,- per set, is dat echt goedkoop/duurkoop en kan ik daar beter niet aan beginnen?
Hettich en Blum, als je een aantal lades wil maken wordt het een aardige prijs, is dat niet over de top?
En dan hebben we de Rejs van ±€19,- per set, ik heb nog nooit van het merk gehoord, is dat een mooie midden klasse of is het niks?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.711
2.573
Gaanderen
Ben je al eens bij ikea wezen kijken. Vroeger liet ikea ze maken bij blum.
Grass is ook een goed merk en zit in dezelfde prijsklasse als blum. Je zou ook bij thomas regout kunnen kijken. Rejs ken ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ikea verkoop de geleiders niet los en is volgens mij ook aangepast aan de lade zelf.
Volgens mij is het nog steeds Blum, ik kan het niet zo snel zien in de lade in onze keuken.
Thomas regout softclose kom ik tegen van ±€93,- per set, bij de Praxis zelf voor €104,-
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Ik heb laatst drie setjes van meubelbeslagonline besteld. Volgende dag waren ze er. 300mm, volledig uittrekbaar, 8 euro zoveel per set, 5 euro verzendkosten en nog wat korting vanwege eerste bestelling.
Ik heb ze nog niet ingebouwd maar ze lopen soepel en strak en voelen degelijk aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
Ik heb pas ladegeleiders voor mijn werktafel besteld bij meubelbeslagcenter. Gekozen voor geleiders die ook in gesloten stand dicht blijven omdat ik tafel nog wel eens verplaats. Let ook op draagvermogen van de geleiders, dit geldt bij gelijkmatige belasting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

jorisvh

Post veel
ik was gisteren ook net naar lades voor mijn werkplaats aan het kijken, in mijn geval vooral voor de systainers en makpacs die zich opstapelen en waarvan ik altijd de onderste nodig heb 🙄.

ik vond de kogellagergeleiders van
nog wat beterkoop bij
en veel goeie dingen over gelezen hier.

grootste verschil lijkt mij de mogelijkheden tot verstellen. bij bvb blum komen de geleiders op vaste posities in de 32mm systeem gaatjes en kan je de geleider nog in alle richtingen bijregelen. de kogellagergeleiders moeten van de eerste keer goed zitten of je moet lossen en nieuwe gaatjes boren om bij te regelen (corrigeer me als ik het fout heb want heb ze nooit gebruikt).
voor je atelier zijn die strakke 1-2mm frontvoegen misschien niet nodig en zijn die kogellagergeleiders een prima keuze.

ik ben uiteindelijk voor systainers voor de Festool SYS-AZ lades gegaan. Voor minder dan 30€ excl wilde ik geen geleiders + hout kopen en ze zelf maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Hier zit ik zelf ook naar te kijken. Kost uiteindelijk een berg als je veel lades wild.
Zelf de soft close van Hetich toen der tijd bij de hornbach gehaald. Waren iets van 30,- geloof ik. Heb geloof ik de 550 en de 600mm uittrekbaar. Ze zijn nog steeds super. Ook met stof er op werken ze zonder problemen. Softclose vind ik ook super. Push to open een hel.
Mocht er een ander goedkoper maar wel kwalitatief alternatief zijn zou dat zeer wenselijk zijn.
Ik blijf dit draadje ff volgen
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Ik heb mijn kogelgeleiders voor de gehele garage hier gehaald:

bevalt goed. Wel duurste kwaliteit gekocht.
Wordt veel genoemd op dit forum.
Hier haal ik ze ook vandaan. Functioneel praktisch hetzelfde als wat Blum in het assortiment heeft, voor 1/3 of 1/2 van de prijs.
Ook de ladegeleiders met soft-close en dergelijke functies zijn prima bij deze webshop.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.118
2.616
Ik heb nog 28 nieuwe metalen laden liggen voor een werkbank, maar als een setje ladegeleiders 10 euro kost, komt dat toch op een behoorlijk bedrag. En de ladengeleiders die ik wel heb zijn te dik. Dan krijg je te brede naden. Kan ik er wel houten fronten op maken, maar dat is dan ook weer jammer.
 

M zichem

Nieuw lid
28 dec 2021
13
2
lelystad
hi Ambi
Ik haal de standaard lade geleiders 20 kg bij meubelbeslagcenter voor al me lades . zeg nou zelf hoe vaak leg je een brok lood of 20 liter verf in je ladekast . kanttekening de wielen zijn ook prima . succes met je project
grt Max
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.164
868
Ulvenhout
Tja, dit wordt denk ik net zo'n discussie als 'welke olie gooi je in je Volvo', want iedereen heeft z'n eigen voorkeur en ervaringen. Ik denk zelf dat bijna alle kogellagergeleide ladegeleiders elkaar niet veel ontlopen. Ik bestel de geleiders vaak bij meubelbeslagonline.nl of duovorm.nl (blijkt gewoon dezelfde zaak te zijn). De verschillende merken softclose ladegeleiders met kogellagers zien er vrijwel identiek uit.

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat deze geleiders aan de zijkant van de lade gemonteerd worden en niet stelbaar zijn. Ze zijn dus zichtbaar als de lade open is. Bij de duurdere geleiders als Blum en Hettich zitten deze onder de lade. Maar dan moet de lade wel weer aan een aantal eisen voldoen.
 

jegmond

Nieuw lid
8 okt 2019
21
15
Geldrop
Mijn collectie systainers heb ik in de ikea "ivar" kast gezet, de 30cm diepe variant om precies te zijn. Op de smalle planken past er 1, en bij de brede planken passen er 2 naast elkaar. De hoogte kan je aanpassen aan welke er op de plank komt te staan. Geen laderails dus en ze blijven makkelijk pakbaar.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
214
117
Mijn collectie systainers heb ik in de ikea "ivar" kast gezet, de 30cm diepe variant om precies te zijn. Op de smalle planken past er 1, en bij de brede planken passen er 2 naast elkaar. De hoogte kan je aanpassen aan welke er op de plank komt te staan. Geen laderails dus en ze blijven makkelijk pakbaar.
Systainer past volgens mij ook precies in Ikea Stuva (tegenwoordig TROFAST?)
akOuoxgHIZAdY6AUE8YmxG3v.jpg

(niet mijn foto)
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Oke, 7 reacties die ik niet had gezien, vreemd, normaal staat dit bij het belletje.

Ik heb uiteindelijk 3 setjes besteld voor 1 kastje om te kijken of het wat is en het mij ook lukt om er wat van te maken. Als 1 kastje geslaagd is ga ik meer bestellen.
Deze heb ik besteld --> Softclose ladegeleiders 450mm - bodemmontage
Ook maar 3 slotjes mee besteld, een aantal lade gaan op slot, ik heb mensen lopen die in staat zijn om een schuifmaat als hamer te gebruiken. De een aantal gereedschappen gaan achter slot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.