Ladegeleiders vastzetten met euroschroeven

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Ik wil 2 ladekasjes maken. De laderails zijn gewone rolgeleiders van 550mm (besteld maar nog niet ontvangen).
Volgens de tekening van de geleiders zitten de gaten in het 32mm systeem.
Ik heb een stalen winkelhaak met aanslag, een wolfcraft-lat voor rijboring en het kastje zit nog niet in elkaar.
Zoals ik het nu zie is het makkelijk om de gaten voor de ladegeleiders voor te boren en dan te bevestigen met euroschroeven.

Heb ik het licht gezien of is het geen ideale manier van werken?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.138
529
Moordrecht
Ìk zou ze plaatsen als je de kastjes en de lades hebt gemaakt. Zo kan je ze met afstandhouders precies plaatsen. Mocht je gaandeweg de bouw wat afwijken van je oorspronkelijke plan, heb je niet al voorgeboord. Dus eerst het corpus, daarna de lades en daarna de plaatsing
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Ìk zou ze plaatsen als je de kastjes en de lades hebt gemaakt. Zo kan je ze met afstandhouders precies plaatsen. Mocht je gaandeweg de bouw wat afwijken van je oorspronkelijke plan, heb je niet al voorgeboord. Dus eerst het corpus, daarna de lades en daarna de plaatsing
In principe zou de bouw niet kunnen/mogen afwijken. Ik tekende de tekening eerst in qcad, daarna stuurde ik mijn zaaglijst door naar de zagerij (kan zelf niet zo precies zagen). Het is een behoorlijk smal kastje, daarom had ik het idee om het zo te proberen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden

Weet niet hoe haaks en hoe nauwkeurig er wordt gezaagd. Je kan het op jouw manier proberen als je alle spullen in je handen hebt. Dat geeft wat meer zekerhied.

Ìn theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk; in de praktijk wel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.138
529
Moordrecht
Thomasz zegt het eigenlijk al en dat was ook de strekking van mijn opmerking. Nu maakt de hoogte van de ladegeleiders bij lichte belasting niet veel uit, maar met afstandhouders heb je meer zekerheid vanaf een gestelde basis.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
Volgens de tekening van de geleiders zitten de gaten in het 32mm systeem.
kan je ons een plaatje van die tekening bezorgen?
geleiders die in het 32-mm-systeem zitten ?
voor zover mij bekend zitten de gaten daar vertikaal boven mekaar
bij mijn geleiders zitten de gaten horizontaal

gaten boor ik uitzonderlijk in een gemonteerd corpus
het is veel makkelijker om die in liggende wanden te boren

Ik tekende de tekening eerst in qcad
kunnen we die zien ?
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
kan je ons een plaatje van die tekening bezorgen?
geleiders die in het 32-mm-systeem zitten ?
voor zover mij bekend ztten de gaten daar vertikaal boven mekaar
bij mijn geleiders zitten de gaten horizontaal
De horizontale gaten kunnen ook in het 32 mm systeem zijn. Is wel zo handig voor industriële/seriematige vervaardiging.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
De horizontale gaten kunnen ook in het 32 mm systeem zijn. Is wel zo handig voor industriële/seriematige vervaardiging.
ik vermoed dat in dat geval verschillende vertikale rijen mekaar opvolgen, waar de gaten 32 mm boven mekaar staan
meestal komt de 1ste vertikale rij op 37 mm van de voorkant van het corpus
niets beperkt het aantal gatenrijen
hopelijk brengt de tekening van @ArcösS meer duidelijkheid
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
Ik ben bezig om 2 ladeblokken te maken van ca 45x45x45cm met Blum Tandem geleiders. Ik heb de geleiders geplaatst vóór montage omdat het dan veel makkelijker is de geleiders exact te plaatsen. Dit luistert vrij nauwkeurig. Ik heb geen euroschroeven gebruikt omdat ik het gebruik van een gatenrij met bovenfrees overdreven vond. Gewoon de bijgevoegde schroeven gebruikt. Bij deze geleiders verdient het aanbeveling om je exact aan het gatenschema te houden, de lade helt namelijk iets naar achter en dat zie je niet op het oog. Gebruik niet klakkeloos de filmpjes op YouTube.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben bezig om 2 ladeblokken te maken van ca 45x45x45cm met Blum Tandem geleiders. Ik heb de geleiders geplaatst vóór montage omdat het dan veel makkelijker is de geleiders exact te plaatsen. Dit luistert vrij nauwkeurig. Ik heb geen euroschroeven gebruikt omdat ik het gebruik van een gatenrij met bovenfrees overdreven vond. Gewoon de bijgevoegde schroeven gebruikt. Bij deze geleiders verdient het aanbeveling om je exact aan het gatenschema te houden, de lade helt namelijk iets naar achter en dat zie je niet op het oog. Gebruik niet klakkeloos de filmpjes op YouTube.
heb je een mal + scharnierboren gebruikt om de gaten voor te boren ?
kan je de lade - die volgens jou naar achter overhelt - bijstellen ?
wie zich enkel op 'jouw buis' baseert, wordt soms gebuisd !
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Misschien heb ik er overheen gelezen van welk materiaal de kast is. Maar bijvoorbeeld Mdf en euroschroeven is niet de meest gelukkige combinatie. Zeker als je tijdens de bouw de geleiders wellicht een paar keer demonteerd.

Ed
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.623
1.143
Fryslân
Ik gebruik bij lades alleen nog maar euroschroeven. Ik gebruikte vaak normale houtschroeven, maar omdat deze smaller zijn, dan het gat in de geleider, had ik vaak een kleine afwijking.

Wel is het van belang om met een goede boor voor te boren. Ik gebruik een scharnierboor, met de juiste diameters om de gaten exact te boren. Nooit geen problemen meer gehad.


Maar bijvoorbeeld Mdf en euroschroeven is niet de meest gelukkige combinatie
Mdf en schroeven demonteren is zowiezo geen goede combinatie, ongeacht welke schroef.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
366
49
Drunen bij Den Bosch
heb je een mal + scharnierboren gebruikt om de gaten voor te boren ?
kan je de lade - die volgens jou naar achter overhelt - bijstellen ?
wie zich enkel op 'jouw buis' baseert, wordt soms gebuisd !
Ik merkte op youtube dat er meerdere filmpjes zijn waar 1) de geleider aan de voorzijde gelijk met de corpus word geplaatst en 2) dat men een mal gebruikt om de hoogte vd geleider te positioneren. Bij Blum gaat dat niet persé goed. De geleider heeft een interne veer welke het ladefront strak tegen het corpus aantrekt. Daarom moet deze geleider ca 3mm terug staan tov het front vh corpus. Doe je dat niet, zal het front mogelijk niet strak tegen het corpus worden aangetrokken. Dit staat ook aangegeven in de beschrijving. De nominale lengte van deze geleider is 480mm, men geeft aan dat de inbouwdiepte +3mm moet zijn. Deze 3mm is alleen nodig wanneer je de lade zonder front naar binnen duwt en de veer de lade helemaal naar achter trekt. Monteer je echter het front wat tegen het corpus rust, dan zal deze veer juist de lade naar binnen getrokken houden en hou je achter 3mm over.

Ik heb geen mal of speciale boor gebruikt. De 2 x 3 laatjes heb ik met een lineaal en schrijfhaak uitgemeten en met bijgeleverde spaanplaatschroefjes bevestigd (in berken multiplex). Ik kwam achter het ietwat hellen van de lade, toen ik de onderste lade vlak boven de bodem monteerde. Aan de voorzijde hing de geleider ca 1.5mm boven de bodem en achter ligt hij net niet aan. Ik dacht eerst aan een montage of productiefout maar dat lijkt het niet te zijn. Er zit iets verloop in de gaten rij vd geleider zelf (bij mijn exemplaren).

Ja, de lades zijn nastelbaar zie bijlage

Het gaat om deze geleider, ook hier goedkoop aangekocht.
 

Bijlagen

  • blum_tandem2_fl.pdf
    518,7 KB · Weergaven: 12

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.