Laboratorium werktafel

@ Rudolf waar heb je die verf dan gehaald?
ik haal mijn verf bij de action in Belgie
die moet nog verdund worden want meestal is ie veel te dik
en twee lagen op ongegrond mfd is meestal genoeg
potjes kosten volgens mij iets rond de 6-7 euro voor 750 ml
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Mdf zuigt heel erg, ook als je de duurste verf pakt.
Als plaatmateriaal zou ik dan ook altijd gegronde mdf pakken, dan hoef je alleen de kopse kanten nog maar te behandelen. Hiervoor zijn speciale mdf grondlakken, maar wat ook perfect werkt is een klein beetje witte lijm iets verdunnen met water en dat er op smeren. Daarna is 1x gronden voldoende om het vervolgens af te kunnen lakken. Ander voordeel hiervan is dat je het spul ook heel mooi glad geschuurd krijgt.
 
Okee, ik denk dat ik dan voor de MDF grondlak ga, dan kan ik ook niks verkeerd doen:p.

Jullie hebben het over het behandelen van de kopse kanten, is het ook slim om te doen bij de kopse kanten die verlijmd gaan worden? Of gewoon de kast monteren en dan pas met de lakken gaan werken?

En met de MDF lak, hier hoef ik geen rekening te houden met de zuigende werking van de kopse kanten toch? Gewoon lakken en klaar?
En als ik het goed begrijp maakt het na de grondverf niet meer uit wat voor lak er gebruikt wordt?

Ik heb over 2 weken een weekje vrij, dus dan ga ik van start. Uiteraard zullen jullie dan wat foto's zien verschijnen.

Verder had ik nog een vraagje, ik ga er ook een spoelbakje in maken. Ik denk dat ik eerst alles kan lakken alvorens ik de spoelbak erin lijm?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ah het wordt een heuse pantry. Nee, alleen bij de kanten die je gaat zien zal ik netjes maken.Anders is het pokken veel werk wat niet loont (omdat je het toch niet ziet). Met MDF grondverf bestaat nog steeds de kans dat je het een keer extra moet doen. Het blijft immers enorm zuigen. Je zult vanzelf zien wat er gebeurd. Wat ik altijd doe is de kanten met een schuurklosje opschuren tot p180. Daarna gronden, en schuren met p320 dan nog een keer gronden en wederom nog een keer schuren met p320. Als hij dan mooi glad is 2 keer aflakken. Het oppervlak zelf van mdf volstaat om 1 keer gronden. Wat ik ook doe is eerst de kopste kanten de eerste keer en bij de tweede keer de oppervlakken meenemen.

Een spoelbakje zeg je. In trespa? Dat word een uitdaging gezien jou gereedschappen, petje af als het goed gaat lukken. Je moet het blad zien als een los onderdeel van je kasten. Het maakt dus niet uit wanneer je hem erin lijmt. Echter, ik zal hem wel erin lijmen voordat je het blad op je meubel verlijmt. Als tip kan ik meegeven om voor een spoelbak te gaan met vlakke inleg of onderbouw, hierdoor kan je alles zo van het blad in de bak vegen. Het kastje waar de spoelbak inkomt voorzien van demontabele rug. Dwz, een plank die net een fractie smaller is dan de breedte van het kastje en ca. de helft van de hoogte van het kastje. Monteren kan door 2 regels van 30x30 of 40x40 (maakt niet heel veel uit) helemaal achterin de kast te schroeven. Hiervoor komt je rug. Deze kan je weer op de regels vastschroeven. Waarom een demontabele rug? Bij een spoelbak heb je ook sifon en waterleidingen nodig. Mocht er iets mis zijn kan je hier makkelijk bij maar is hij toch mooi weggewerkt. Bovendien kan je de rug min of meer naar de afmetingen van sifon en waterleiding opmaat maken.

Aangezien het een ware pantry wordt; de volgorde van montage. Plintbak neerzetten en waterpas maken. Kasten erop en aan elkaar koppelen. Kasten verdelen over de plintbak, vastzetten aan plintbak. Vastzetten aan de muur (in de kast, boven in de rug, 2 a 3 schroeven en pluggen volstaan), blad erop schroeven of lijmen. Plintbak en blad goed afkitten.
 
Okee dankjewel voor de nuttige informatie!

Aangezien er toch een spoelbak in moet komen denk ik dat trespa iets te hoog gegrepen is voor mij. Dan ga ik het werkblad van MDF maken, wanneer ik hier niet tevreden mee blijk te zijn kan ik eventueel nog voor iets anders gaan kijken, maar gezien de prijs van MDF denk ik dat ik het gokje best kan wagen.

Voorlopig mijn laatste vraag, als ik twee platen MDF met elkaar verlijm en/of op elkaar schroeven, vervolgens alle zijkanten goed schuur, grond en aflak. Ga ik dan ooit nog merken dat dit twee afzonderlijke platen zijn?
 

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
Labkast als je mdf gebruikt voor werkblad kunt je het beste( groene) water bestendigen mdf gebruiken. Voor het plaatsen van de spoelbak eerste wat siliconen kit onder de rand van de wasbak spuiten en dan pas plaatsen dit voorkomt vocht problemen.Als je twee platen mdf op elkaar verlijmd bestaat de kans dat de twee platen iets gaan werken van elkaar en dit zie je terug als haar scheurtjes in je verf werk, het is beter om het onderste blad iets kleiner te maken als het bovenste blad b.v 5 mm of een klein v-randje tussen de twee platen te maken als de twee platen even groot blijven.

groetjes marc
 
Ik ben al redelijk gevorderd met het kastje, mede door jullie hulp:D.

Ik ben al bijna toe aan het werkblad, ik wil deze gaan coaten met epoxy van mrboat.nl , ik lees op veel sites over het feit dat ze epoxy als grondlaag gebruiken en deze vervolgens aflakken. Maar in verband met de chemicalien die ik ga gebruiken had ik het precies andersom in gedachte, eerste een grondlaag (Flexa mdf grondverf) en dan de epoxy gemengd met een zwart pigment eroverheen.
Ik kan echter nergens vinden of epoxy goed hecht op zo'n grondlaag, weten jullie daar misschien meer over?
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik ben ook wel benieuwd of dat mooi zou werken zo'n epoxylaag met pigment over mdf

Een verder ben ik ook benieuw naar het resultaat van je kast!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.697
Terkaple
www.woodworking.nl
Epoxy is van zichzelf niet zo hard, als je er veel vulmiddel instopt, zoals krijt of zand, dan zorgt het vulmiddel voor de hardheid van het eindproduct en is de epoxy de binder. Ik zou zelf het tafelblad aflakken met waterverdunbare PU parketlak. Dat is geschikt om op te lopen, slijtvast en heel belangrijk UV licht bestendig. Ik zou ook geen ondergrond gebruiken, het spul droogt erg snel en je kunt elk half uur bijna een laag aanbrengen zonder te schuren. Het dringt in de bovenlaag van het mdf en zorgt voor een mooie dikke stabiele toplaag.
Een alternatief is danish oil, dat trekt ook lekker in, wel veel meer droogtijd tussen de lagen, minimaal een dag.

jaap
 
Die parketlak klinkt wel goed in de oren.

Maar ik zat te denken, hoe goed kan het tegen chemicalien..
Ik probeer knoeien met chemicalien altijd te beperken tot 0%, maar dat ik een keer knoei gaat vroeg of laat toch een keer voorkomen. En dan zou ik toch graag een paar seconde hebben om het weg te vegen, het zou namelijk zonde zijn als ik dan direct aan een nieuwe verflaag en/of werkblad toe ben.

Maar over het punt dat epoxyhars niet goed tegen uv-licht kan is ook niet alles nee.

Na wat zoeken kwam ik bij DD lak uit. Is dat misschien een idee? Eerst een laag of twee met epoxy en dan een laag DD lak erover.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Leuk topic. Doet me denken aan de tijd dat ik op kamers ging en - met als extra handicap - met een rechterhand in het gips toch een kastje ging maken voor mijn HiFi-set.
Ook ik had toen beschikking over minimale middelen. Kortom... een feest der herkenning.
Voordeel is tegenwoordig wel dat we de beschikking hebben over het internet >>> "internet weet alles" roep ik altijd.

Net als de mensen hierboven wel erg benieuwd naar de tussenstand en/of het eind-resultaat. :cool:
 
Dan bij deze een beloning voor de heren:
Het begin van de plintenbak
1.jpg
2.jpg

Jee het is gelukt:D, (mijn eerste werkstuk ooit welke enigszins fatsoenlijk te noemen is:p)
3.jpg

Vlug de rest van het hout aangeschaft want ik wilde verder, zoals je ziet heb ik een zee van ruimte...
4.jpg

En dan rustig het eerste kastje in elkaar zetten. Ik had geluk dat mijn ladekastje(met de radio erop) precies hoog genoeg was om te gebruiken als verhoging voor mijn halve kastje.
5.jpg

En af is ie
6.jpg

Het tweede kastje ging alweer heel wat vlugger, en toen kwam ik erachter dat ik mezelf opgesloten had.
Mijn werkstuk stond mooi voor de deur geparkeerd en ik vond het geen strak plan om het nu al te gaan verplaatsen (ivm met de nog natte lijm e.d.)
7.jpg

Een kastje wankelde een beetje, daar maakte me ik een beetje zorgen over. Maar toen besefte ik dat de kastje en aan elkaar en aan de plintenbak vast komen te zitten. Dus dat wankelen mag geen probleem zijn denk ik.
Het wankelen is veroorzaakt door dat een plank een paar mm afweek van de tekening, hij steekt ook aan een kant ongeveer 1.5mm te ver eruit. Ik denk dat ik dit wel netjes weggewerkt ga krijgen, zoniet zal er een nieuw kastje moeten komen.
8.jpg

Na het derde kastje gemaakt te hebben alles op de plintenbak gezet. Er zijn nog geen kastjes aan elkaar vast geschroefd.
Er is nog niks geverfd, alleen het middelste kastje is nog maar geschuurd. De "bovenplint" zit ook nog niet vast, dit wil ik eigenlijk pas doen als alles bevestigd zit op de plintenbak (vandaar dat ik het vast heb gemaakt met de lijmklem voor de foto:p)
De kraan zit ook nog niet vast, die komt uiteraard pas erop als het werkblad erop zit. Hij zit nu even bevestigd aan een stuk resthout om te kijken hoe hij stond :rolleyes:.
9.jpg


De kwaliteit van de foto's worden bij de volgende foto's beter. Tot nu toe is bijna alles met de telefoon gemaakt vandaar.

Ik denk dat ik niet mag klagen over mijn voortgang aangezien dit mijn eerste project is. Ik ben er in ieder geval tevreden mee tot nu toe:D

Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar jullie mening:)
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ziet er al netjes uit. Ik werk zelf ook graag met MDF, platen laten zich goed bewerken en zijn spotgoedkoop.

Ik heb het nog niet voorbij zien komen, of er over heen gelezen, maar als je gaat schilderen vergeet niet met een vet-oplossend middel eerst de platen af te nemen. Er zit een laagje vet over omdat anders de plaat blijft plakken aan de persmachine. Schilder je erover heen krijg je bubbels.
 
A

Athanor

Guest
Mooi zo, foto's!!! Je maakt goede vorderingen, zo kom je er wel. Ik ben momenteel met teakhout aan het werk en toen ik me wat in de eigenschappen verdiepte ondekte ik dat deze houtsoort vroeger vaak voor laboratoriumtafels werd gebruikt. Is blijkbaar de enige houtsooort die chemicalienbestendig is. Zal mede komen door de vettige structuur van het hout denk ik. Dus misschien is dit een alternatief voor het blad? Niet dat ik zo nodig tropisch hardhout wil aanbevelen hoor....


Succes met de klus!


Fons
 
Ja oke dat klopt, wie weet wordt ik ook ooit nog een expert:p. Ik vind het in ieder geval een leuke bezigheid

@Fons, dat teakhout ziet er interessant uit, op veel sites zie ik dat het inderdaad voor laboratoriumtafels gebruikt word. Maar ik denk dat ik de planken dan moet gaan verlijmen met elkaar tot platen of niet? Ik zie namelijk zo 123 nergens teakplaten voorbij komen. Is dat een klusje welke te doen is voor een beginner zoals ik?
Maar ik begrijp dat dit materiaal niet meer gecoat hoeft te worden?
Edit: Ik ben nu wat aan het zoeken naar teak, ik vrees dat dit met mijn studenten budget een duur grapje gaat worden:(.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.