Laboratorium werktafel

A

Athanor

Guest
Ja, ik denk dat je het niet gemakkelijk op grote breedte zult vinden, dus moet je planken tot een blad verlijmen. Ik kon max. een breedte van 18 cm krijgen. Maar misschien woon je in de buurt van een forumlid met geschikt machinepark die daar een handje bij wil helpen?
Even je woonplaats in je profiel opnemen kan daarbij soms al wonderen verrrichten.;)

De afwerking heb ik niets over gelezen, zou enig speurwerk voor nodig zijn. Mijn vermoeden gaat uit naar olieën. Af en toe eens schrapen als onderhoud en een nieuw laagje olie lijkt me dan de oplossing. Maar dit is typisch een vraag voor de oude rotten op het forum. Misschien weet Andre (Tuoh) meer hierover?.

Fons
 
Vaderlief kwam net aanzetten met deze dingetjes:
IMG_2888.jpgIMG_2889.jpg

Zijn dit soort dingen geschikt denken jullie om mijn kastjes aan elkaar te bevestigen? Zoja weten jullie misschien hoe ze heten?
Of gaat de voorkeur uit naar schroeven.

Verder blijft alle input met betrekking tot het werkblad altijd welkom!
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij heten die kastverbinders. Ze zijn er ook in metaal. Kun je gebruiken, maar zijn bedoeld voor netjes zichtwerk. Als het je niet zoveel uitmaakt kunje ook schroeven gebruiken. Hebik ook gedaan in de MDF onderkastjes van mijn werkbank. Maar daar zitten laden in dus zie je sowieso niets van....


Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.696
Terkaple
www.woodworking.nl
Die parketlak klinkt wel goed in de oren.

Maar ik zat te denken, hoe goed kan het tegen chemicalien..
Ik probeer knoeien met chemicalien altijd te beperken tot 0%, maar dat ik een keer knoei gaat vroeg of laat toch een keer voorkomen. En dan zou ik toch graag een paar seconde hebben om het weg te vegen, het zou namelijk zonde zijn als ik dan direct aan een nieuwe verflaag en/of werkblad toe ben.



Maar over het punt dat epoxyhars niet goed tegen uv-licht kan is ook niet alles nee.

Na wat zoeken kwam ik bij DD lak uit. Is dat misschien een idee? Eerst een laag of twee met epoxy en dan een laag DD lak erover.

Dat is oa.a om een boot af te werken, daar bescherm je een dure constructie en soms duur hout mee. Jij hebt een studenten budget en wil een plaatje mdf afwerken. PU doet niet zo veel onder voor epoxy, het zal elkaar niet veel ontlopen. Het ergste is een oplosmiddel waarmee de coating weer oplost, zoals b.v. aceton. Maar de meeste chemicalien zullen geen probleem zijn en anders leg je er een nieuw plaatje mdf op. Ik zou aan mdf niet te veel geld verspillen, maar vervangen. Teak is duur maar heeft ook bescherming nodig. Expoxy en dd lak zijn niet goedkoop en bij het lakken met dd lak moet je zeker een masker met kooslstoffilter gebruiken.

jaap
 
Dat is oa.a om een boot af te werken, daar bescherm je een dure constructie en soms duur hout mee. Jij hebt een studenten budget en wil een plaatje mdf afwerken. PU doet niet zo veel onder voor epoxy, het zal elkaar niet veel ontlopen. Het ergste is een oplosmiddel waarmee de coating weer oplost, zoals b.v. aceton. Maar de meeste chemicalien zullen geen probleem zijn en anders leg je er een nieuw plaatje mdf op. Ik zou aan mdf niet te veel geld verspillen, maar vervangen. Teak is duur maar heeft ook bescherming nodig. Expoxy en dd lak zijn niet goedkoop en bij het lakken met dd lak moet je zeker een masker met kooslstoffilter gebruiken.

jaap

Ja oké daar heb je wel een punt. Maar het geen wat ik eigenlijk wil is een degelijk werkblad maken wat mooi blijft en waar ik niet te veel naar om hoef te kijken. En dat dat een dure afwerking op een goedkope plaat kan zijn vind ik oké, zolang ik maar een blad heb waarmee ik tevreden ben. Maarja, mijn wil is ook niet altijd realiseerbaar helaas.
Misschien is het toch verstandig om een keer de investering in een plaatje trespa toplab te maken en deze op maat te laten zagen.

Ik weet het, ik ben een moeilijk kind :p.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Trespa is zo onwijs verschrikkelijk duur, is een granieten aanrecht blad niet goedkoper?

Edit: Graniet is 99 euro per 1 m2
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.696
Terkaple
www.woodworking.nl
Als goedkoper alternatief zou ik dan een doosje tegels bij de bouwmarkt halen en die op het mdf plakken en een geschikt voegmiddel gebruiken. Een mooie laag glanzende PU parketlak is echter ook zeer bestendig tegen zuren en logen, beter dan veel natuursteen, die vaak kalkhoudend zijn.

jaap
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
vind het niet eens raar lijken.... ik heb zo'n vermoeden dat er een schitterende kast staat binnenkort.... netjes hoor ga zo door Lab...:rolleyes:
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik vind het er al netjes uit zien! En ik snap de redenering van goedkoop materiaal met een duurafwerk middel opzich wel als je daarvoor zal gaan, je uren zijn immers gelijk, en dan ben je er voor lange tijd klaar mee, hoef je niet snel wat te vervangen!
 
Mijn plan met het werkblad is nog steeds niet 100% duidelijk, maar dat komt vanzelf wel goed. Ik stuit nu op iets anders waarvan ik niet weet hoe ik het aan moet pakken.

Dat is namelijk de plintenbak onder de kastjes monteren. Mijn oorspronkelijke idee was om de plintenbak met stoelhoekjes vast te zetten. Maar ik durf de kast in zijn geheel niet plat te leggen om vervolgens weer rechtop te zetten, ik denk dat de zijkant van de plintenbak al het gewicht niet in een keer aankan(tijdens het kantelen).

Daarom graag jullie mening over mijn stappenplan:

Ik verf de plintenbak ( grond en 2x aflak)
Vervolgens zorg ik ervoor dat de onderkanten van mijn kastjes ook geverfd zijn.
Dan zet ik de kastjes op de plintenbak.
Ik monteer de kastjes aan elkaar op een zodanig manier dat ze netjes op elkaar aansluiten.
Dan boor ik op verschillende plekken door de bodem van de kastjes naar beneden de plintenbak in, om deze vervolgens vast te schroeven.
Dan verf ik de rest van de kastjes af.

Denken jullie dat dat op een fatsoenlijke manier voor elkaar te krijgen is met behulp van een fatsoenlijke rolmaat? Of hebben jullie nog andere ideeën?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.696
Terkaple
www.woodworking.nl
Het eenvoudigst is om alle zijden van de kast door te laten lopen tot op de vloer en de plint er gewoon tegenaan te lijmen, eventueel een verdekt spijkertje of zo. Je kunt van de plinten ook een los geheel maken waar je de kast later op zet, of deels in zet.

jaap
 
Het eenvoudigst is om alle zijden van de kast door te laten lopen tot op de vloer en de plint er gewoon tegenaan te lijmen, eventueel een verdekt spijkertje of zo. Je kunt van de plinten ook een los geheel maken waar je de kast later op zet, of deels in zet.

jaap

Hallo Jaap,

De plintenbak zelf is al af, een paar pagina's terug staan de foto's daarvan.

Lijm wil ik bij het bevestigen van de plintenbank zo veel mogelijk vermijden; de kast moet namelijk nog enigszins demontabel zijn.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Je zou ook klosjes onder je kastjes kunnen schroeven zodanig dat als je de kastjes op de plintenbak zet, deze klosjes voorkomen dat de kastjes gaan schuiven.
Dan hoef je helemaal niets te schroeven.

groeten, Raymond
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Gewoon op zijn rug leggen. Moet mogelijk zijn, wel een deken voor beschadigen en met zijn tweeen werken en dan tillend draaien zeg maar.
 
Ben ik weer

Beste woodworkers,

Na een lange tijd besteed te hebben aan vakantie, werk en school heb ik weer wat tijd vrij gehad voor mijn werktafel.
Bij deze weer wat foto's van mijn vooruitgang in de hoop er iemand blij mee te maken.

Ik durfde de kast toch niet op zijn kant te leggen en omdat het me ook makkelijker leek om hem goed in elkaar te krijgen heb ik toch besloten om simpelweg naar "beneden" te boren vanuit de kastjes. Om zo de plintenbak aan de kastjes te bevestigen.
Daarna heb ik de bovenplint bevestigd.
Zoals je ziet heb ik geluk gehad met die kier, want die valt net onder de bovenplint.

aaa.jpg

bbb.jpg

Wat verf erop gesmeerd, het eerste deurtje gemaakt en op zijn plek gezet.
Nu opzoek naar wat degelijke ladegeleiders en daarna de tekeningen voor de laadjes maken en weer hout halen.
Science8.jpg
Het werkblad komt als het goed is volgende week vrijdag binnen. Het wordt nu een simpel werkblad van de ikea. Dit omdat ik weet dat ik er spijt van krijg als ik hem zelf ga maken.
Een "professioneel" werkblad komt later wel een keer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.