Kwekbeestenverblijf

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Vrouwlief + een dochtertje met Corona, dan moet je flink afstand houden (ben zelf gelukkig negatief getest). Ideaal moment om de werkplaats in te vluchten :p.

Ik besloot eindelijk eens met de zaag te gaan werken. De precisie is nog niet perféct (naar mijn standaarden, dan toch) maar het gaat de goede kant op.
Deels is het ook gewoon 'handig' worden met afstellen en het gebruik van de diverse klem- en zaagmogelijkheden.

Omdat ik het toch zonde vind 'zomaar' hout te verzagen ben ik dus maar vast aan het voorsorteren op de lente.
Mijn vrouw zegt me dat mussen graag in communes wonen en een 35mm voordeur behoeven, dus dat word dan een rijtjeshuis van oude meubelpanelen en een ladefrontje als dak. Onderkant scharniert open om schoon te kunnen maken.

index.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vrouwlief + een dochtertje met Corona, dan moet je flink afstand houden (ben zelf gelukkig negatief getest). Ideaal moment om de werkplaats in te vluchten
nu heb je tijd om lekker te klussen zonder gestoord te worden
matras op de grond & voortwerken tot je er bij in slaap neervvalt
krijg je je eten aan de poort van de werkplaats geleverd ?
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger en Musicus

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Super leuk gemaakt. Heb je misschien voor mij (en andere "gluurders") de juiste maten zoals gathoogte, kastdiepte en dergelijke. Dan ga ik als vogelvriend ook zoiets leuks maken, als je dat geen bezwaar vindt.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
Super leuk gemaakt. Heb je misschien voor mij (en andere "gluurders") de juiste maten zoals gathoogte, kastdiepte en dergelijke. Dan ga ik als vogelvriend ook zoiets leuks maken, als je dat geen bezwaar vindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Bedankt voor het linkje. Ik moet helaas (nog) buiten mijn werkhok zagen, frezen en dergelijke. Maar wanneer het mooi en droog weer wordt, ga ik hopelijk een paar vogeltjes heel blij maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
833
70
Veldhoven
@Guus Flater Ik heb drie Engelstalige boeken in pdf formaat, maar ze zijn te groot om hier te plaatsen.
(totaal 168 Mb)
Als je me per pb een mailadres stuurt, dan krijg je ze via Whatsapp.
Dat geldt natuurlijk ook voor alle anderen!!!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Super leuk gemaakt. Heb je misschien voor mij (en andere "gluurders") de juiste maten zoals gathoogte, kastdiepte en dergelijke. Dan ga ik als vogelvriend ook zoiets leuks maken, als je dat geen bezwaar vindt.
De maten die ik (achteraf) vond voor mussen zijn 12x12 bij 25 hoog (binnenzijde) met een opening van 35mm. Ik heb alleen de hoogte niet goed, deze zijn 20 hoog bij de achterzijde, maar zoals gezegd zocht ik de maten pas achteraf op.

Het staat je vrij alles na te maken wat ik maak, we zitten hier immers voor de lol en om te leren :). Ik begreep van mijn vrouw dat mussen graag in groepen nesten dus vandaar een rijtjeshuis ipv losse kastjes. Scheelt ook werk...
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater

hdv

Post veel
24 nov 2019
852
445
Noord-Veluwe
Houd er rekening mee dat mussen een iets andere behoefte hebben dan de meeste andere vogels. Juist omdat ze in gemeenschappen leven hebben ze veel behoefte aan vloerruimte. Daarom voldoen de meeste standaard vogelhuisje niet voor een huismus.

Ik heb een handig bestandje van Huismus Bescherming Nederland toegevoegd met een passende nestkast. Misschien heb je er iets aan.
 

Bijlagen

  • Huismus_Bescherming_Nederland_-_Huismuskast_basismodel.pdf
    1,5 MB · Weergaven: 31
  • Leuk
Waarderingen: Guus Flater en klaas0639

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
nu heb je tijd om lekker te klussen zonder gestoord te worden
matras op de grond & voortwerken tot je er bij in slaap neervvalt
krijg je je eten aan de poort van de werkplaats geleverd ?
De boodschappen laat ik bezorgen aan huis, dat wel :D. Ik heb een slaapbank in mijn werkkamer en de hond om me gezelschap te houden terwijl de zieken boven bij elkaar liggen in het grote bed op onze slaapkamer tesamen met onbeperkt disney plus en netflix...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Over mussen, voor de liefhebbers, er zijn twee zeer lezenswaardige boeken over mussen:

The Sparrows
en
In Search of Sparrows
-- J. Denis Summers-Smith

Een amateur vogelaar die zijn leven heeft geweid aan de mussen in z'n achtertuin en later in de rest van de wereld. Daarbij heeft hij een ornithologisch wetenschappelijk niveau bereikt.

Helaas (en gelukkig) hebben we een sperwer in de buurt die nog wel eens een musje, meesje of vink lust. Als het nou die dikke duiven waren ....
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.584
1.803
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Over mussen, voor de liefhebbers, er zijn twee zeer lezenswaardige boeken over mussen:

The Sparrows
en
In Search of Sparrows
-- J. Denis Summers-Smith

Een amateur vogelaar die zijn leven heeft geweid aan de mussen in z'n achtertuin en later in de rest van de wereld. Daarbij heeft hij een ornithologisch wetenschappelijk niveau bereikt.

Helaas (en gelukkig) hebben we een sperwer in de buurt die nog wel eens een musje, meesje of vink lust. Als het nou die dikke duiven waren ....
Misschien heeft iemand een bouwplan voor een kruisboog? ;).
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Ik ben een "watje". Ik weet dat het de natuur is, maar toch had ik liever dat alle carnivoren (inclusief mijzelf) bijvoorbeeld met een krop sla en tomaten tevreden zouden zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.