Kwaliteit zaagblad ok?

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
27
11
Amsterdam
Ik heb een Skil 1340 zaagtafel gekocht: volgens mij een prima ding voor het geld en voor de beginnende houtwerker :)

Afgelopen tijd wat kleine dingen gezaagd en dat gaat best goed. Nu had ik een stuk "hardhout" multiplex van de Gamma (er stond niet bij welk hardhout) en dat splintert toch een beetje aan de onderkant.

Kan het splinteren aan de slechte kwaliteit van het zaagblad liggen of ook aan de kwaliteit van het multiplex?

Er zit een 48 tands blad standaard op de machine, merk onbekend.

Heeft het zin om het blad (ook 48 tands omdat ik denk dat dat voor mij nu het beste is, voornamelijk populieren multiplex zagen) te vervangen voor een blad van Ecotools? Deze dus:
 
  • Leuk
Waarderingen: dikketebbes

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.516
812
Moordrecht
Als je echt geen gesplinter wil, dan zul je een zero clearance inleg plaat moeten maken. Dus de bestaande kopiëren in gelijke dikte materiaal en dan je zaagblad langzaam omhoog brengen.

Alternatief is goede kwaliteit schilderstape plakken en daar doorheen zagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: dikketebbes en rinus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
Gamma multiplex en ook ander bouwmarkt multiplex splintert al van een scherp potlood. Maar een ecotools zaagblad is over het algemeen een verbetering ten opzichte van het zaagblad dat bij goedkope zaagtafels wordt geleverd.
 
  • Leuk
Waarderingen: dikketebbes

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
27
11
Amsterdam
Gamma multiplex en ook ander bouwmarkt multiplex splintert al van een scherp potlood. Maar een ecotools zaagblad is over het algemeen een verbetering ten opzichte van het zaagblad dat bij goedkope zaagtafels wordt geleverd.
Als ik kijk wel blad bij de zaagtafel levert (Skil), dan zie ik een prijs van€40,-
De prijs van het blad bij Ecotools is 32,-
Alle waar naar zijn geld wordt hier dan ingewikkeld? :unsure::)
 

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.558
1.156
Omgeving Leiden
Een zero clearnce insert helpt en je kan wat experimenteren met de hoogteinstelling van je zaagblad.
Hoe lager het blad, des te vlakker de hoek waaronder de zaagtanden het plaatmateriaal verlaten.
Je kan ook op de zaaglijn het materiaal aan de onderzijde insnijden met een mes.

Schilderstape op de onderkant plakken. Maar goed, bij sommige multiplexkwaliteiten trek je met de schilderstape ook de vezels van de plaat mee.

Of er een plaatje hardboard onder leggen en die sandwich zo doorzagen. Zelfde effect als een zero clearance insert.
En in de gaten houden wat de zichtzijde wordt. Dat wordt dan de bovenkant op de zaagtafel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
27
11
Amsterdam
Maar goed, bij sommige multiplexkwaliteiten trek je met de schilderstape ook de vezels van de plaat mee.
Als ik je goed begrijp, kan de kwaliteit van het multiplex zo slecht zijn dat dat eigenlijk minstens zo belangrijk is als het zaagblad?

Dat verklaart wel waarom bij licht schuren bij de randen de toplaag al verdween.
Je vraagt je af waarom dit geproduceerd wordt :)

Ik nog wat proefstukje zagen met een andere plaat.

Dank voor de tips, allen!
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
27
11
Amsterdam
Een zero clearnce insert helpt en je kan wat experimenteren met de hoogteinstelling van je zaagblad.
Dit moest ik even opzoeken:) goeie tip.

Nu zie ik wat filmpjes op yt om zo'n ding zelf te maken, maar iedereen doet er nogal ingewikkeld over. Het is toch een variatie van de bestaande insert, maar dan met een sleuf op de dikte van het zaagblad? Of zie ik iets over het hoofd?
 

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.558
1.156
Omgeving Leiden
Neen je ziet het goed, maar er is wel nauwkeurigheid vereist.
De nieuwe insert plate moet natuurlijk strak passen en ook gelijk liggen met de tafel.
En je moet er aan denken dat je iets maakt zodat de insertplate niet het luchtruim kiest.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdZaagt en Rizz

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
348
77
Oss
En om splinteren tegen te gaan ook de zaag zo laag mogelijk zetten dus maar paar mm boven het te zagen materiaal.
Daarnaast zijn ook de hoeken en snijtanden van belang bij het zagen van plaatmateriaal.

Ook kan de fineer richting van het plaatmateriaal verschil geven in splinteren.
 

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
27
11
Amsterdam
En om splinteren tegen te gaan ook de zaag zo laag mogelijk zetten dus maar paar mm boven het te zagen materiaal.
Daarnaast zijn ook de hoeken en snijtanden van belang bij het zagen van plaatmateriaal.

Ook kan de fineer richting van het plaatmateriaal verschil geven in splinteren.
Ja, goeie tips, dank je.
Alleen met die fineerrichting snap ik niet helemaal: de planken moeten aan alle kanten gezaagd worden. Dan ontkom je er toch niet aan dat alle richtingen een keer gezaagd worden?
 

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
678
379
‘s-Hertogenbosch
Kijk eens naar een blad met een negatieve snijhoek of max 5 graden.blad van een afkortzaag doet het ook…
Kun je op je zaagtafel een plaatje trespa oid, dunne mdf kan ook, kwijt en de geleider hit overheen laten lopen????
Kwaliteit van je plaatmateriaal is ook een dingetje…
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.827
1.209
Riemst
Dat 'hardhout' multiplex is gewoon moeilijk splintervrij te zagen. De toplaag is meestal zo bros dat splinters niet te vermijden zijn. Handschoenen zijn meestal aangewezen als je je vingers houtvrij wil houden. Als je een strak resultaat wil, zal je betere multiplex moeten aanschaffen.
Plaatmateriaal wordt in principe met voorritser gezaagd, net om het splinteren te vermijden.
 

Johannes77

Actieve deelnemer
16 sep 2016
145
24
Drachten
Voor de onderkant zou ik er een stuk goedkoop materiaal onder leggen. Voor de bovenkant zou ik met een scherp stanleymes het geheel eerst voor snijden. Wel dan zorgen dat je zaagblad niet over de snijrand gaat
 

EdZaagt

Actieve deelnemer
21 jan 2025
27
11
Amsterdam
Ik denk dat het inderdaad aan te houtsoort (hardhout) en de kwaliteit van het multiplex ligt.
Ik ga werken met populier, dus veel zachter, dat zal vast beter gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: dikketebbes

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
678
379
‘s-Hertogenbosch
Als je ergens ongelukken mee krijgt is het wel met handschoenen. Voor transport oké maar bij grijpende en draaiende gereedschappen uit den boze net als losse kleding en lange haren…. Was in ‘81 geloof ik één van de eerste opmerkingen van een praktijk leraar op de ambachtsschool
 

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
55
21
maan
Ik heb dezelfde 1340aa zaag en ben tevreden met het resultaat op MDF en Populieren MPX. De hardhouten MPX (die goeie koope), die splintert een beetje. Maar voor functioneel gebruik is dat hiero redelijk te gebruiken en op te maken. Ik gebruik het op dit moment voor freesmallen en schuurinrichting. Populier is echt lichter qua gewicht, mooier qua oppervlak maar ook zaagsnedes met dat blad, maar kost ook het dubbele (dikke duim).

Bij een houthandel kreeg ik het advies om afkortsledes etcetc te maken van populieren Mpx. Ik heb dus 2 diktes praxis mpx, 2 diktes populier en 2 diktes MDF. Zo kan ik een beetje ervaren wat het verschil is.
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
762
153
Stiens
Dat verklaart wel waarom bij licht schuren bij de randen de toplaag al verdween.
Ja, er is materiaal te koop waarvan de buitenste lagen flinterdun zijn. Petje af voor de productietechniek maar als je de gezaagde randen niet in een constructie kunt wegwerken, wordt het erg moeilijk om mooi werk te leveren.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.