Kwaliteit douglas hout

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Voor ons plan voor een douglas tuinhuis heb ik offertes opgevraagd die we behoorlijk aan de prijs vonden.
Omdat het niet zo moeilijk is om zelf een globale berekening te maken van het aantal palen, planken, gordingen, ringbalken enz, heb ik de materiaalprijzen vergeleken met een paar grote bedrijven die online hout leveren. Ik zal geen namen noemen.

De duurste aanbieder (complete offerte) reageerde dat de prijs gerechtvaardigd is door de kwaliteit van het hout tov de online aanbieders. Zou dat kunnen? Hun kale houtprijs is zo'n 8200 terwijl ik zelf rond ded 6000 uit kom. Zou 'hun' douglas hout inderdaad zoveel duurder / kwalitatief beter kunnen zijn?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Ik denk dat dat wel kan. Douglas kan flink de neiging hebben krom te trekken. En ik denk dat er best wel op te selecteren is door een houthandel. En als er dan vraag naar is, kun je een hogere prijs vragen. Maar noem gewoon man en paard, wellicht zijn er leden die ervaring hebben met de betreffende partij?
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Ik denk dat dat wel kan. Douglas kan flink de neiging hebben krom te trekken. En ik denk dat er best wel op te selecteren is door een houthandel. En als er dan vraag naar is, kun je een hogere prijs vragen. Maar noem gewoon man en paard, wellicht zijn er leden die ervaring hebben met de betreffende partij?

De partijen waarmee ik zelf een berekening gemaakt heb zijn oa


Offerte's van
Royaal Buiten - Royaal genieten van je buitenverblijf (de duurste. Zo'n 2500 meer dan onderstaande)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.079
414
Houthandel online heb ik goede ervaringen mee. Verkopen geen troep. Specifiek Douglashout heb ik ook goede ervaringen met Bax hout uit Terheijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: oNICKo en twdi

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.607
1.819
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb twee lariks/douglas geplant in mijn tuin iets meer dan een jaar terug, en die dingen SCHIETEN de lucht in. Echt veel sneller groeiend dan mijn andere aanplant. Het is een populaire houtsoort om geld aan te verdienen, want je kan er makkelijk veel van oogsten na relatief korte tijd.

Mijn ervaring is dat dergelijke handelaren (ik heb het niet perse over de namen die jij noemt, daar heb ik geen ervaring mee) ook minder moeite doen om het correct te drogen, en dus is er veel douglas te koop van slechte kwaliteit. Ik zou er niet op 'gokken' dat hun kwaliteit beter is. Ga je het zelf bouwen?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Mijn ervaring met online aankoop van Douglas dat geschaafd hout altijd beter gedroogd is en dat de kwaliteit hiervan over het algemeen best in orde is. Zelfs van Houthandelonline die best redelijk geprijsd is.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Ik heb twee lariks/douglas geplant in mijn tuin iets meer dan een jaar terug, en die dingen SCHIETEN de lucht in. Echt veel sneller groeiend dan mijn andere aanplant. Het is een populaire houtsoort om geld aan te verdienen, want je kan er makkelijk veel van oogsten na relatief korte tijd.

Mijn ervaring is dat dergelijke handelaren (ik heb het niet perse over de namen die jij noemt, daar heb ik geen ervaring mee) ook minder moeite doen om het correct te drogen, en dus is er veel douglas te koop van slechte kwaliteit. Ik zou er niet op 'gokken' dat hun kwaliteit beter is. Ga je het zelf bouwen?


Er zijn een paar momenten ‘in de bouw’ die ik lastig vind maar voor het bedrag wat er gevraagd wordt voor het zetten kan ik het ook zelf proberen. Met name het waterpas stellen dan de poeren en palen of het waterdicht krijgen van de constructie tegen een bestaande muur zie ik als een uitdaging
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Mijn ervaring met online aankoop van Douglas dat geschaafd hout altijd beter gedroogd is en dat de kwaliteit hiervan over het algemeen best in orde is. Zelfs van Houthandelonline die best redelijk geprijsd is.

Ok dus geschaafd kopen dus ipv ruw gezaagd
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.406
297
omgeving Rotterdam
Er zijn een paar momenten ‘in de bouw’ die ik lastig vind maar voor het bedrag wat er gevraagd wordt voor het zetten kan ik het ook zelf proberen. Met name het waterpas stellen dan de poeren en palen of het waterdicht krijgen van de constructie tegen een bestaande muur zie ik als een uitdaging
Je kunt bijna alles wel zelf doen, maar het duurt vaak langer dan als de prof het doet. Onderschat ook niet dat als je alles alleen moet doen het veel langer duurt.
Begin maar eens met je in te kijken op YT, dan kun je inschatten of je het kunt en of je het gereedschap hebt of wilt kopen.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Je kunt bijna alles wel zelf doen, maar het duurt vaak langer dan als de prof het doet. Onderschat ook niet dat als je alles alleen moet doen het veel langer duurt.
Begin maar eens met je in te kijken op YT, dan kun je inschatten of je het kunt en of je het gereedschap hebt of wilt kopen.


Ja dat is ook zeker waar maar sommige prijzen snap ik niet. De laatste die ik gister kreeg geeft 16000 aan. Het is een 4 bij 3 huisje :)
 
  • Wow
Waarderingen: vandikte

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Volgens mij had ik destijds (2-3 jaar geleden of zo) offertes van rond de 10k, ook voor 4x3m. Maar wat me nog het meest tegenstond was dat er zo beknibbeld wordt op zowel de bouwpakketten als de custom offerte. Niet geisoleerd, hoogte zo maar net aan (dus 2m aan de hoge kant en je hoofd stoten aan de lage kant), waaibomen deur, cheape kozijnen, etc etc.
Vooral die dingen hebben mij doen besluiten zelf te ontwerpen en bouwen.
Dus nu is ie 2m aan de lage kant, en 2.5m aan de hoge kant (opbergruimte), hardhouten kozijnen en deur, hardstenen dorpel, isolatie, 18mm fins vuren platen aan de binnenkant (geen osb) oersterk om dingen aan op te hangen.
Wel een proces geweest, denk dat het uiteindelijk iets van 6-7k heeft gekost (gebruikt raam en deur). Vooral de folies voor binnen en buiten de isolatie is wel belangrijk, anders komt het niet goed.
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Wat voor folies heb je gebruikt?
Inderdaad mij staat het ook tegen. Een handige buurman komt deze week eens praten om te helpen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.406
297
omgeving Rotterdam
Ja dat is ook zeker waar maar sommige prijzen snap ik niet. De laatste die ik gister kreeg geeft 16000 aan. Het is een 4 bij 3 huisje :)
Dit zijn de laatste maanden dat het nog hosanna is, komend jaar wordt lastig voor veel van deze bedrijven. Vorige week voor de tweede keer door hetzelfde timmerbedrijf laten zitten voor de dakkapel. Eerst had hij nog Corona als excuus en wij gezinsuitbreiding:) Maar ik had hem nu regelmatig eraan herinnerd en zelfs zonder offerte opdracht gegeven.

Voor je eigen calculatie €75/u incl gereedschap als je het laat doen. Reken niet alleen het ter plaatse opbouwen, maar ook alle voorbereidingen etc mee.
Hout willen ze natuurlijk ook nog wat op verzinnen. AKW+R mag ik niet meer met minder dan 15% rekenen.

Klein huisje is ook veel aansluitingen, daar zit het geld als ze het netjes willen doen. Persoonlijk zou ik het zelf doen. Kost misschien meer tijd, maar je hebt dan wel elke keer plezier van je werk.
Bijna alles, zoniet alles is tegenwoordig ook voor de niet-professional te koop en dan eigenlijk kant-en-klaar omdat of de tijd te duur is, of de kennis ontbreekt.


Daarbij komt dat ik intussen zo de buik vol heb van "professionals" die maar wat aankloten of "short cuts" nemen. Tot zover mijn frustraties van de laatste jaren:)
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Wat voor folies heb je gebruikt?
Inderdaad mij staat het ook tegen. Een handige buurman komt deze week eens praten om te helpen.

Van binnen naar buiten:
1.Fins vuren (18mm dik) mes en groef plaat
2.Dampdichte folie
3.Steenwol 70mm (ik heb 44x70 balkjes gebruikt voor de muren), ietsje ongebruikelijke maat (bestellen)
4.Dampremmende folie (blauw)
5.Zweeds rabat (douglas) (tenminste, zijkanten en voorkant, achterkant zit nog niks tegen, maar daar komt staal profielplaat tegen, want gratis en je ziet het niet).

Rondom centimeter of 20-30 dakoverstek, blijven de wanden minder nat.
Verder heb ik de dampdichte folie ook overal afgeplakt, zijn heel wat rollen duct tape doorheen gegaan, en alle folie is overlappend uiteraard.
Op de gegoten beton ondergrond ligt eerst dampdicht, dan een hardhouten vlonder, met isolatie, daarna nog eens dampdicht, en daar bovenop 18mm betonplex als vloer (de antislip versie uiteraard :D ).
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Voor dat soort bedragen zou ik het absoluut zelf gaan bouwen. Als je een handige buurman hebt kom je een heel eind. Een ervaren timmerman die wat wil bijverdienen in z’n eigen tijd kan ook helpen met bijvoorbeeld de aansluiting op de buitenmuur.

Uitbesteden van een dergelijk project zorgt voor een sneller resultaat, maar ik zie genoeg schuurtjes van ‘professionals’ voorbij komen op het internet waarbij ik ernstig twijfels heb over het afwerkingsniveau. Ook dat is voor mij reden om de komende weken zelf mijn douglas overkapping te bouwen.

Wij hebben het hout trouwens via een bevriende aannemer bij Douglas-hout besteld. Vee goedkoper dan hun prijzen zoals ze die op de site hebben staan heb ik het niet kunnen vinden. En als een ervaren aannemer er zaken mee doet dan zal de kwaliteit ook wel in orde moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
631
101
Sterksel
Voor dat soort bedragen zou ik het absoluut zelf gaan bouwen. Als je een handige buurman hebt kom je een heel eind. Een ervaren timmerman die wat wil bijverdienen in z’n eigen tijd kan ook helpen met bijvoorbeeld de aansluiting op de buitenmuur.

Uitbesteden van een dergelijk project zorgt voor een sneller resultaat, maar ik zie genoeg schuurtjes van ‘professionals’ voorbij komen op het internet waarbij ik ernstig twijfels heb over het afwerkingsniveau. Ook dat is voor mij reden om de komende weken zelf mijn douglas overkapping te bouwen.

Wij hebben het hout trouwens via een bevriende aannemer bij Douglas-hout besteld. Vee goedkoper dan hun prijzen zoals ze die op de site hebben staan heb ik het niet kunnen vinden. En als een ervaren aannemer er zaken mee doet dan zal de kwaliteit ook wel in orde moeten zijn.
We hebben inderdaad een handige buurman gevraagd. Die werkt wel voor zichzelf maar hij kan helpen op de kritieke momenten.

Ik ga de douglas-hout site bekijken en dan wordt het toch zelfbouw. Misschien laat ik het 'ontwerp' hier op die eens valideren.

Bedankt voor alle tips en het meedenken
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Volgens mij heb ik de tekening van mijn schuur nog wel ergens, wel alleen maar gevelaanzichten, denk ik, en een paar doorsnedes om het in mijn hoofd allemaal uitgelijnd te krijgen.

Even gezocht en een tekening gevonden, weet even niet of dit de allerlaatste versie is, maar wel zo ongeveer:
 

Bijlagen

  • Schuur14NOV2018.pdf
    88,6 KB · Weergaven: 60
  • Leuk
Waarderingen: twdi

joost.schoon

Nieuw lid
16 apr 2022
1
0
Bantega
Je kunt voor de constructie zelf ook eens contact opnemen met puur-eiken.nl

Ik heb zelf via hem een eiken houten kapschuur besteld (2 jaar geleden). Ben erg te spreken over de kwaliteit en de prijs vond ik destijds ook erg redelijk. Komt als een bouwpakket. Binnen een dag had ik met een groep vrienden de bintconstructie staan.
hij verkoopt ook douglas constructies.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Op de gegoten beton ondergrond ligt eerst dampdicht, dan een hardhouten vlonder, met isolatie, daarna nog eens dampdicht, en daar bovenop 18mm betonplex als vloer
Moet niet één van de twee folies een dampopen zijn?
Nu wordt het vocht in de hardhouten vlonder toch opgesloten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.