Kwalitatief goede ratel doppenset

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
888
191
Stiens
Ik ben op zoek naar een kwalitatief goede ratel doppenset. Kwaliteit is voor iedereen wat anders maar misschien wil iemand er wat over zeggen.

Kan je zeggen dat Gedore altijd wel goed is? Of Brüder Mannesmann?
De vraag betreft eigenlijk meer het merk dan precies welke doppenset!

Waar zou het aan moeten voldoen?

Het is voor alledaags gebruik. Voor de fiets wat installatiewerk, enz. Niet de enorme maten.

Bitjes hoeven er niet in te zitten. Vind ik nogal onzin. Maar ik zie wel dat je er niet makkelijk aan ontkomt.

Volgens mij is het nooit goed als het materiaal glimt. Zo'n laagje chroom dat er makkelijk afspat. Maar ik kan het mis hebben.

Het zou in een koffertje of zoiets moeten zitten, niet zo'n plaat die je in een lade van een gereedschapwagen legt.

Overigens . . . ik heb zelf een setje (merkloos) al zo ongeveer 25 jaar in gebruik. Geen kwaliteit, maar ik gooi niet snel wat weg.
Sommige doppen zijn flink beschadigd maar ik kan het nog steeds gebruiken. Ben er wel aan gehecht geloof ik.
Dit maakt het benoemen van kwaliteit zo moeilijk.

Wat het chroom betreft. Ik heb een paar lijmtangen waar het chrome vanaf spat. Het chroom op mijn doppenset blijft dan weer redelijk goed zitten.
Het verschilt dus ook.

Doppenset.jpg
S

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.712
3.930
Ik denk dat je daar prima mee uit de voeten kan. Een collega van me heeft een mannesmann set in een metalen doos en daar werk ik regelmatig mee. Het voelt degelijk aan en we hebben nog niets gemold.

Laatst bewerkt:

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
438
170
Zuid Holland
Ik heb Stahlwille en vijd dat fijn werken (diverse doosjes: 1/4, 3/8 en 1/2 , de nodige verlopen en momentsleutels)

Is het overkill? Waarschijnlijk wel.

Proxxon schijnt prima te zijn (weinig ervaring mee) in het betalbaardere segment, net als wera (okay ervaring mee)

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
263
120
Rijswijk
Ik zou zeggen tot ca. 20 mm.

Ik zie prijzen die variëren van enkele tientjes tot boven de €100,00. Ik heb geen idee wat het móet kosten!
Het zou mooi zijn als het onder de €75,00 bleef.

Zou deze Brüder Mannesmann M98410 Dopsleutelset Metrisch 1/4" (6.3 mm), 1/2" (12.5 mm) 94-delig wat zijn?
dit is precies de set die ik ook heb.
gebruik hem echt niet vaak (1-3 keer per maand gemiddeld ofzo?), voor de klusjes in en om huis. De set bevalt prima en ik merk nog niks van slechte kwaliteit.
Inmiddels heb ik de set denk ik een jaar om 7.

Voor het sleutelen aan de fiets, auto, motor en ander klein spul in huis is hij helemaal prima.

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
407
171
Almen aan zee
Ik ben erg content met m'n Proxxon ratels en doppenset, (En inmiddels ook een momentsleutel. En ring- steeksleutels. En een paar schroevendraaiers )
Zijn in gebruik op een school en ze kunnen tegen een stootje weet ik inmiddels uit ervaring, en ze blijven strak.
Goede kwaliteit en betaalbaar, heb privé ook ratel en doppenset van Proxxon
Er zijn flink wat verschillende sets verkrijgbaar dus even kijken waar je het meest blij van wordt
Hier de catalogus

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
888
191
Stiens
Ik heb Stahlwille en vijd dat fijn werken (diverse doosjes: 1/4, 3/8 en 1/2 , de nodige verlopen en momentsleutels)

Is het overkill? Waarschijnlijk wel.

Proxxon schijnt prima te zijn (weinig ervaring mee) in het betalbaardere segment, net als wera (okay ervaring mee)

Stahlwille is wel wat over budget geloof ik. Die kwaliteit is (zo op het oog) inderdaad overkill.

Proxxon ziet er op het oog degelijk uit en de prijzen zijn voor privégebruik redelijker. Ga ik eens verder op zoeken.

Laatst bewerkt:

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
888
191
Stiens
Valt mij op dat veel sets ook (veel) bits bevatten. Blijkbaar vind men dat handig? Of . . . kun je daarmee makkelijk het aantal onderdelen in de doos verhogen om beter te verkopen?

Ik zou zeggen je hebt schroefboormachientjes, lange en korte bits, impact en gewoon, enz. Je kunt te kust en te keur. Is toch overbodig om in je doppenset te hebben. Of zie ik het verkeerd?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.750
966
Moordrecht
Ik heb in mijn doppenset (Beta) ook 1/2" bits zitten. 1x nodig gehad, met de hefboom van de ratel ging de bout wel los (inbus 6mm). Maar ik denk voor het huis-, tuin- en keukengebruik ga je het zelden nodig hebben, mijn bitjes liggen ook bij de rest van de bitjes

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.830
2.826
Klein-Brabant, Vlaanderen
Valt mij op dat veel sets ook (veel) bits bevatten. Blijkbaar vind men dat handig? Of . . . kun je daarmee makkelijk het aantal onderdelen in de doos verhogen om beter te verkopen?

Ik zou zeggen je hebt schroefboormachientjes, lange en korte bits, impact en gewoon, enz. Je kunt te kust en te keur. Is toch overbodig om in je doppenset te hebben. Of zie ik het verkeerd?
pak de bits er gewoon als gratis en vooral - in mijn regelmatig gebruik - overbodige optie bij
ze doen voor de minder bekenden de doppenset makkelijker verkopen
ik treed nogmaals @chevy66 bij
het lijkt een degelijke set voor een lage prijs
als je er lief voor bent, overleeft die jou
ik wens jou nog vele jaren

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.153
1.052
Enschede
ingoogni.nl
Hoeveel je het gebruikt is niet zo van belang, wel een hoe lange steel je er op zet als je het niet los krijgt. M'n Gedore setje is ~43 jaar oud en nog heel. De Aldi TopCraft set heeft een beetje een tandeloos bekkie, zoveel doppen zijn met "enig geweld" stuk gedraait.

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
482
232
Groene Hart
Die mannessmann van de link in #3 komt uit bij conrad. Ik zie daar een kunststof doos die ik herken van iemand die hem in een garage gebruikt. Het deksel is daar al jaren gescheiden van de onderkant. Kies dus liever een metalen doos zoals @chevy66 zegt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.712
3.930
Als je aan machines en auto's sleutelt, zijn doppen met bitjes echt wel handig. Vooral in de grotere maten. Maar ik heb het minstens 30 jaar zonder gedaan.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.