Kun je ook te veel licht hebben boven je werkbank?

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
1
0
Maas en Waal
Hallo,

Ik ben een beginner in deze hobby en tot zover met veel plezier. Ik lees al een tijdje mee hier en daar op dit forum, maar nu ik in mijn schuur mijn werkplaats geschikt aan het maken ben kom ik tot de keuze voor welk licht boven de werkbank. Concreet: de schuur is al heel behoorlijk verlicht, maar boven de werkbank niet genoeg voor de potloodstreepjes etc. Ook omdat ik nu in mijn eigen schaduw sta... :)

Een extra ledpaneel van 120x30 zou volgens mij uitkomst moeten bieden, maar die komt te hangen op 1.10 meter boven het werkblad. Ik kan me voorstellen dat je dan zelf met de simpelste ledpanelen al ruimschoots meer licht hebt dan nodig. Maar kan het ook TE veel zijn? En zo ja: is dat het bij onderstaande het geval?

Concreet zit ik te denken aan deze trouwens. Voor die prijs val je je natuurlijk ook geen buil...
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb in mijn werkplaats nu 4 keer een 60x60 led paneel en daarnaast nog 3 keer een led balk aan de muur. Dat vind ik vrij fors als je die net hebt aangezet, maar daarna is het toch wel fijn werken.
Waar je naar zou kunnen kijken is de UGR waarde. Die geeft aan in hoeverre de verlichting verblindt. Mijn led balken hebben blijkbaar een vrij hoge waarde (UGR van 26) en dit is waarschijnlijk waardoor het soms erg fel overkomt.
De panelen uit de link hebben een UGR waarde van 22, dus dit zou al wat fijner zijn voor je ogen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Jazeker kan dat. Als ik op mijn eigen ervaring afga bij het aflezen van metalen linialen e.d., dan kun je bij teveel licht de schaal niet goed meer aflezen. Er is niet perse een reflectie o.i.d. zichtbaar, maar het wordt op een gegeven moment toch lastiger om de streepjes t.o.v. je potloodstreep te zien.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.