Kun je ook te veel licht hebben boven je werkbank?

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
1
0
Maas en Waal
Hallo,

Ik ben een beginner in deze hobby en tot zover met veel plezier. Ik lees al een tijdje mee hier en daar op dit forum, maar nu ik in mijn schuur mijn werkplaats geschikt aan het maken ben kom ik tot de keuze voor welk licht boven de werkbank. Concreet: de schuur is al heel behoorlijk verlicht, maar boven de werkbank niet genoeg voor de potloodstreepjes etc. Ook omdat ik nu in mijn eigen schaduw sta... :)

Een extra ledpaneel van 120x30 zou volgens mij uitkomst moeten bieden, maar die komt te hangen op 1.10 meter boven het werkblad. Ik kan me voorstellen dat je dan zelf met de simpelste ledpanelen al ruimschoots meer licht hebt dan nodig. Maar kan het ook TE veel zijn? En zo ja: is dat het bij onderstaande het geval?

Concreet zit ik te denken aan deze trouwens. Voor die prijs val je je natuurlijk ook geen buil...
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik heb in mijn werkplaats nu 4 keer een 60x60 led paneel en daarnaast nog 3 keer een led balk aan de muur. Dat vind ik vrij fors als je die net hebt aangezet, maar daarna is het toch wel fijn werken.
Waar je naar zou kunnen kijken is de UGR waarde. Die geeft aan in hoeverre de verlichting verblindt. Mijn led balken hebben blijkbaar een vrij hoge waarde (UGR van 26) en dit is waarschijnlijk waardoor het soms erg fel overkomt.
De panelen uit de link hebben een UGR waarde van 22, dus dit zou al wat fijner zijn voor je ogen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Jazeker kan dat. Als ik op mijn eigen ervaring afga bij het aflezen van metalen linialen e.d., dan kun je bij teveel licht de schaal niet goed meer aflezen. Er is niet perse een reflectie o.i.d. zichtbaar, maar het wordt op een gegeven moment toch lastiger om de streepjes t.o.v. je potloodstreep te zien.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
212
11
65
Drachten - Buitenpost.
Voor mij is er nooit teveel licht, pas nog de tl-bakken vervangen door led panelen en als het nodig is kan ik er ook nog een 50 watt - 6500K led schijnwerper bij aan zetten, en dan is het daglicht.
Waarom niet eerder gedaan denk ik wel eens.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb vaak vooral behoefte aan verschillend licht - van boven, strijklicht van opzij voor schuursporen, licht van achter iets om te kijken of er een kier tussen 2 delen zit - maar dat is bij een draaibank. Daarom wil ik nooit meer zonder een lamp met een buigbare zwanenhals.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Hiepie en knotwilg

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Ja, dat kan inderdaad. En het kan voor zover ik weet gezondheidsklachten geven. Hoofdpijn bijvoorbeeld. En het zal niet best zijn voor je ogen. Er zijn tabellen met richtlijnen voor de vereiste lichtsterkte voor bepaalde omgevingen/ werkzaamheden.
Voor precisiewerk bijvoorbeeld heb je een verlichtingsterkte van 1000 lux nodig. Je hebt 1 lux aan verlichtingssterkte wanneer er 1 lumen licht op 1 vierkante meter valt.
Het zal duidelijk zijn dat de hoeveel lux op je werkoppervlak afhankelijk is van het aantal lumen dat wordt uigestraald door het armatuur, de stralingshoek (welke kanten gaat het licht allemaal op) er van en hoe hoog het armatuur hangt.
Daar zijn rekenprogrammaatjes voor:

 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik heb 2 ledpanelen 60x60 4000K à 35w, 100lm/w boven mn werkbank hangen en dat is over het algemeen meer dan voldoende. Daarnaast heb ik nog een extra harmonicalamp voor puntverlichting, mocht dat nodig zijn..

Daarvan hangen er nog 3 in mn schuur en een ledstrip in het midden. Die laatste geeft niet heel veel licht (valt een beetje tegen, eerlijk gezegd), maar wel precies genoeg om het midden te verlichten en schaduwen te vermijden. En dan bij elke stationaire machine ook een extra lampje, want de jaren gaan tellen...:cool:
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Wat betreft LED verlichting, klopt het dat die slechter tegen spannings/stroomwisselingen kunnen? Elke keer als ik een wat zwaardere machine inschakel in mijn werkplaats, knipperen de lampen even. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat LED verlichting daar meer moeite mee heeft. Ze gaan bij mij ook te vaak en te snel kapot om de hogere aanschafprijs te rechtvaardigen. Herkent iemand zich hierin? En is dit wellicht een punt om te overwegen?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
klopt het dat die slechter tegen spannings/stroomwisselingen kunnen?
Dat klopt.
Veel led lampen zijn gevoelig voor spanningswisselingen.
Wanneer je een zware machine inschakelt zakt je spanning iets en kunnen ledlampen knipperen.
Kan ook komen doordat je bekabeling lang en/of dun is.
Wanneer die zware machine snel afschakelt kan je spanning iets stijgen, daar kunnen die lampen slecht tegen en laat ze sneller slijten, en gaan ze sneller kapot.
Er zijn dempers om deze effecten te voorkomen.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Het klopt wel van die piek inderdaad, en snellere slijtage speelt ook mee.
Ik heb 6 jaar geleden in mijn bedrijf alle TL lampen vervangen (en sommige bakken moest ik ombouwen) voor LED buizen van 4000 kelvin.
2 redenen, 1 TL wordt naar een tijd gelig licht en 2 of geld naar de belasting of investeren en dan gelijk besparen.
Nu 6 jaar verder is er nog nooit eentje kapot gegaan (even afkloppen, je zal net zien dat het gaat gebeuren)
Ik heb aardig wat dubbele bakken hangen en ik heb ook een aantal machines staan die op zijn tijd per dag een stroompiek vragen. De lampen knipperen dus een aantal keer per dag heel ietsjes.
Hoeveel eerder gaat de LED lamp eerder kapot.
Als na 6, 8 of meer jaren 1 zo'n buis kapot gaat, hang er gewoon een nieuwe in, die buizen kosten ook geen vermogen meer.

Je moet er wel rekening mee houden dat het inschakelen van een LED lamp een zeer grote maar korte stroom piek trekken.
Een enkele LED buis(en) zal niet het drama zijn, maar heb je er meer, dan kan je lichtschakelaar kapot gaan (normale schakelaar is maar 10A)
Ik moet ± 1x per anderhalf jaar lichtschakelaar vervangen, dit ben ik wel een beetje zat.
De oplossing is een magneetschakelaar er tussen plaatsen, dan haal je het vermogen weg bij de schakelaar.
De spanning is nog steeds 230V natuurlijk, maar de ampèrage is dan heel laag.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Te veel licht is bijna nooit een probleem, tenzij je echt te gek gaat doen. Wat voor problemen kan je krijgen met veel licht. adaptatievermogen van je ogen. Heel simpel hoe snel passen je ogen zich aan. Van donker naar licht gaat dat vrij snel. Van licht naar donker dat duurt veel langer. Ik heb het als verlichtingstechnicus moeten leren eind jaren 80. Maar hoeveel keer het is weet ik niet meer. Als je zorgt dat je een factor 2 niet te boven gaat verwacht ik geen probleem. Dus een algemene verlichting op 500 lux gemeten op een meter hoog dan mag je 1000 lux op je werkplek hebben. Spiegeling van je lichtbron kan hinderlijk zijn je kunt dan je liniaal niet goed aflezen. Dat komt niet door te veel licht maar door verkeerd licht. Zorg dat het licht indirect komt en je hebt van spiegeling geen probleem meer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja, dat kan inderdaad. En het kan voor zover ik weet gezondheidsklachten geven. Hoofdpijn bijvoorbeeld. En het zal niet best zijn voor je ogen. Er zijn tabellen met richtlijnen voor de vereiste lichtsterkte voor bepaalde omgevingen/ werkzaamheden.
Voor precisiewerk bijvoorbeeld heb je een verlichtingsterkte van 1000 lux nodig. Je hebt 1 lux aan verlichtingssterkte wanneer er 1 lumen licht op 1 vierkante meter valt.
Het zal duidelijk zijn dat de hoeveel lux op je werkoppervlak afhankelijk is van het aantal lumen dat wordt uigestraald door het armatuur, de stralingshoek (welke kanten gaat het licht allemaal op) er van en hoe hoog het armatuur hangt.
Daar zijn rekenprogrammaatjes voor:

Ik heb toch best wel problemen met dit programma. Misschien goed voor een puntlichtberekening maar hoe je dan de spiegel meeneemt in deze berekening?
Je moet bij een algemene lichtberekening je vervuilingsfactor/veroudering en de reflectiefactoren meenemen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Wat betreft LED verlichting, klopt het dat die slechter tegen spannings/stroomwisselingen kunnen? Elke keer als ik een wat zwaardere machine inschakel in mijn werkplaats, knipperen de lampen even. Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat LED verlichting daar meer moeite mee heeft. Ze gaan bij mij ook te vaak en te snel kapot om de hogere aanschafprijs te rechtvaardigen. Herkent iemand zich hierin? En is dit wellicht een punt om te overwegen?
Aparte groep voor je verlichting? Zo heb ik het wel ingericht in mijn schuur. 1 wcd groep met een C16 automaat, 1 licht groep en 1 rest van de schuur groep (en een krachtgroep). Zo heb ik geen last van dit soort zaken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Begrijp ik. Hoe doe je dat?
Ook hier staan de reflectiefactoren en de andere zaken niet bij. Fabrikanten hebben rekenprogramma's maar daar ben ik dus 30 jaar uit. Wij moesten in het begin een eenvoudige berekening in de nachtverwerking gooien. duurde toen 4 uur. Lekker als je een keer een fout maakt met het raster (plaats van de armaturen in de ruimte)
kon je weer overnieuw beginnen. Later met een sneller pc duurde het een kwartier. Daar zal je nu geen last van hebben. Wit plafond straalt 80% terug wanden 40 tot 60 % een vloer 20% Kan allemaal ook anders zijn afhankelijk van de omstandigheden. Ik heb nooit met led gerekend dat was er niet dus of dit verschil maakt weet ik niet. Het kan dat er verschil in zit. Bij tl heb je een spiegel die het licht richt bij een led straalt die 100 % naar beneden. Nu is het de vraag of je zo nauwkeurig moet werken. Ik zou gewoon de formule hanteren die hierboven staat en als je dan op een punt te weinig hebt bij plaatsen.
Met tl verlichting ik kantoren hadden we ook een grove richtlijn. Oppervlak delen door een factor en je hebt het aantal armaturen 2x36W. Hier houdt je dus weer geen rekening met de hoogte van de ruimte.
Als je de hoogte buiten beschouwing laat kun je gemiddeld wel genoeg licht hebben maar wel vlekken hebben.
D.w.z plekken waar veel meer licht is omdat de hoek waaronder het licht uitstraalt niet groot genoeg is voor de ruimte.
Sommige dingen zijn wel weggezakt als je ze nooit meer gebruikt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
licht kan wel degelijk te fel zijn.
Maar dat is hier nog lang niet aan de orde.

De led's zelf gaan overigens bijna nooit stuk. het betreft vrijwel altijd de elektronica die de geest geeft.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
De betere drivers conditioneren de stroomvoorziening ook. Dat helpt veel in het vergroten van de levensduur.

Maar wat nog belangrijker is is het goed afvoeren van warmte. Ik weet, het klinkt gek, want LED wordt immers niet zo warm. Maar toch maakt het veel uit om zelfs dat beetje warmte goed af te voeren. Dat is een van de redenen waarom ik bijvoorbeeld LED-strips eerst op een stuk aluminium platstaf plak, voordat ik ze monteer.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik vraag me af hoe we vroeger werkten. Ik heb vaak het gevoel dat we veel te veel licht gewoon zijn. Als er niet intens verlicht wordt met LED zien we geen steek meer. Naar mijn gevoel zijn we teveel licht gewoon en kunnen onze ogen niet meer om met iets minder licht.
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.