Krukje (door Sam Maloof geïnspireerd)

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Hoi allemaal,

Na een lange vakantie is de studie eindelijk weer begonnen, en daar was ik ook wel blij mee. Als een hobby het enige is wat mij bezig houdt, ga ik er iets te obsessief mee bezig, waardoor het z'n punt (ontspanning) soms voorbij schiet. Ik had er dus wel zin in om na een productieve hobbyzomer weer met mijn echte opleiding (werktuigbouwkunde) aan de slag te gaan.

...maar helaas gingen de vakken wel érg langzaam van start, en heb ik dus toch nog snel een projectje opgepakt ;)

Omdat ik mijn flatgenoten niet wil storen, en gewoon omdat het een leuk doel is an sich, heb ik bij dit krukje geen elektrisch gereedschap aangeraakt. Qua vorm ben ik erg tevreden met het resultaat, alleen de verbindingen zelf kieren me veel te veel omdat ik gewoonweg niet nauwkeurig genoeg kan werken. Ik ben dan ook vorige week met een cursus basisvaardigheden begonnen bij Studio inHout, juist om dat fijne werk een keer goed te leren.

Het hout wat ik gebruikt heb waren restjes, namelijk beuken en noten(? kwam van een partij resthout van marktplaats). De grootte van deze restanten waren dan ook maatbepalend. De vorm is op het werk van Sam Maloof geïnspireerd; dat wil zeggen dat er geen scherpe hoeken in het krukje zitten. Dat is een hele opgave, omdat je dus vaak bijna een hele balk een centimeter dunner moet maken zodat je bij de aansluiting met een ander stuk hout ook de binnenhoeken kan afronden.


Ik neem jullie graag door de stappen van het maken.

Allereerst, het noten(?)hout van zo'n 40mm dik schulpen met de japanse zaag. Aangezien ze het "elbow grease" waar de Amerikaanse youtubers het over hebben niet verkopen in Nederland, heb ik "bloed, zweet en tranen" gebruikt. Daarna alles netjes recht en op dikte geschaafd.

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.53.jpeg


Met behulp van de sponningschaaf (No. 78) de joints op de horizontale balken geschaafd. Ik vond het alleen erg lastig dat je de dieptestop maar aan één kant kan gebruiken. Ik denk ook dat dat achteraf is waarop de verbindingen verkeerd zijn gelopen. Misschien dat iemand daar een tip voor heeft?

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.53 (1).jpeg

Nadat ook de groeven in de palen gemaakt waren, alle in elkaar gepast. Daarbij moest ik nog veel bijwerken, schuren etc. etc. zodat alles een beetje aansloot, en vanaf dat punt moesten alle onderdelen ook genummerd worden omdat elke verbinding anders was. Dat had ook te maken met dat ik het hout niet goed op gelijke dikte heb geschaafd; dat leek me in mijn naieviteit niet belangrijk :unsure: Het was al wel duidelijk nu dat de verbindingen geen prijs gingen winnen, maar hé, nog steeds alles met handgereedschap!

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.53 (2).jpeg

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.54.jpeg
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Daarna de eerste vormen aanbrengen in de poten en horizontale balken. Dat gaat in twee stappen, allereerst vanuit één vlak met zaag, beitel en spookschaaf het gewenste profiel aanbrengen:

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.55.jpeg

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.54 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.54 (2).jpeg



Daarna op gelijke wijze ook vanuit de richting haaks hierop het profiel aanbrengen, en met spookschaaf mooi afronden.

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.55 (1).jpeg

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.55 (2).jpeg

En zo heeft men een frame. Dit wordt nu verlijmd, zo verder afgewerkt door veel handmatig schuren, raspen, en schaven (in willekeurige volgorde).

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.56.jpeg
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.55.jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.55.jpeg
    123,6 KB · Weergaven: 6
  • WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.55 (4).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.55 (4).jpeg
    49,5 KB · Weergaven: 3
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Daarnaast moet er ook nog een zitting gemaakt worden. Eerst even flink gebeund twee stukjes beuken verlijmen, met een prachtige kier ertussen die me tot in de eeuwigheid zal gaan storen. Maar hé, nog steeds alleen maar handgereedschap (alsof dat een excuus is :)).

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.55 (3).jpeg


En daarna om maat zagen. Eerst aftekenen, dan met de figuurzaag de kopse kant doen. In 18mm beukenhout kost dat me ongeveer 4 zaagjes. Ondertussen ligt mijn Makita decoupeerzaag in een kastje onzeker te worden of ik nog wel van haar hou. De andere zijdes weer met zaag/beitel/spookschaaf gedaan. Daarna alles nog mooi afronden.

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.56 (2).jpeg


En tada. Begint nog aardig wat te lijken!

WhatsApp Image 2020-09-21 at 17.39.57.jpeg

Daarna volgt er nog een hoop schuren, raspen, schaven etc. etc., en natuurlijk olieën. Voor het eindresultaat zullen jullie tot later vanavond moeten wachten! Die foto's moet ik namelijk nog maken :)

Groetjes, Bart
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Dit is dus het resultaat! Het hout heeft me positief verrast met de tekening. De verbindingen zijn dus niet helemaal pluis hier en daar, en ik heb m'n foto's al zo genomen dat ze er wat beter uitkomen dan ze zijn ;)

Maar al met al blij ermee; het was een leuk projectje om te oefenen met wat meer organische vormen en vooral de spookschaaf te beoefenen. Bijgevoegd nog foto'tje van mijn nieuwe spookschaaf, een Stanley SW 53. Deze is verstelbaar, en ik moet zeggen dat dat echt héérlijk werkt. Aanrader!

Groetjes,
Bart
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-09-21 at 20.35.20 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-21 at 20.35.20 (2).jpeg
    91,1 KB · Weergaven: 25
  • WhatsApp Image 2020-09-21 at 20.35.20 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-21 at 20.35.20 (1).jpeg
    173,4 KB · Weergaven: 25
  • WhatsApp Image 2020-09-21 at 20.35.20.jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-21 at 20.35.20.jpeg
    178,3 KB · Weergaven: 24

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Mooi gedaan, respect voor het handwerk. En nee, natuurlijk houd je nu niet meer van je decoupeerzaag :) . Door met de hand te werken leer ik zelf ook beter te snappen wat er fout kan gaan bij machines (nerfrichting, zaag die klemt, dat soort dingen).

Het "Sam Maloof" idee heb je goed getroffen, ik vroeg me nog wel af of je niet beter eerst alle verbindingen had kunnen verlijmen en daarna de vorm er in had moeten maken? Die liggertjes heb je nu heel mooi afgemaakt van tevoren, maar daarmee heb je ook veel minder marge voor fouten.
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Ik vind het echt goed van je dat je dit gewoon doet. Beperkte middelen, beperkte ruimte, beperkte ervaring... en dan toch zo'n resultaat neerzetten. Niets dan lof!
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Bedankt voor de vriendelijke reacties allemaal! Het moedigt aan om te blijven delen. M'n "fotostudio", nu bestaande uit 2 bouwlampen en een rolgordijn, werpt ook z'n vruchten af; dat is ook mooi want ik wil een website maken (gewoon om met kennissen te delen) en goede foto's zijn dan wel een vereiste.


Mooi gedaan, respect voor het handwerk. En nee, natuurlijk houd je nu niet meer van je decoupeerzaag :) . Door met de hand te werken leer ik zelf ook beter te snappen wat er fout kan gaan bij machines (nerfrichting, zaag die klemt, dat soort dingen).

Het "Sam Maloof" idee heb je goed getroffen, ik vroeg me nog wel af of je niet beter eerst alle verbindingen had kunnen verlijmen en daarna de vorm er in had moeten maken? Die liggertjes heb je nu heel mooi afgemaakt van tevoren, maar daarmee heb je ook veel minder marge voor fouten.

Dankjewel! De vormen heb ik alleen maar grof voorgezaagd en geschaafd, als je goed kijkt zie je dat ook vlak voor het lijmen. Rond de verbindingen heb ik genoeg hout over gelaten zodat ik het daar na het lijmen strak kon schaven/schuren/raspen.
Dat was ook lichtjes gebaseerd op hoe Maloof dat zelf doet. Maar de beste man heeft wel een lintzaag ;)


Ja, hij’s mooi :geek: . En dan nog een heel belangrijke vraag: hoe zit ie?

Haha, hij zit als een kruk. Goede hoogte opzich, ik denk echter dat ik hem alleen als plantentafeltje zal gebruiken. Dat was in eerste instantie ook het doel.
 
  • Leuk
Waarderingen: DeGoey
Prachtig !!.

Probeer de volgende keer eens met wat houtzaagsel en houtlijm om de openstaande naden te dichten .
Gewoon wat houtstof bewaren ( zelfde hout / kleur) mengen met houtlijm en open staande naden opvullen.
Als je dit in een vroeg stadium doet ( dus voor het uiteindelijke glad schuren ) zul je zien dat deze naden dan niet meer zichtbaar zijn.

Groet Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.