Een paar jaar geleden werd ik gevraagd om een wiel van een kruiwagen te repareren/restaureren.
Dat kan je in deze post zien: Reparatie houten wiel
De kruiwagen staat sindsdien ieder jaar vol met bloemen.

Toen ik hem repareerde had ik al het idee om deze kruiwagen eens in het klein na te maken.
Dit jaar wordt de eigenaar 70 jaar, en dat leek mij de juiste aanleiding.
Ik heb er helaas nauwelijks foto's van gemaakt, maar ik wilde het toch graag met jullie delen.
Het hout is Khaya (Afrikaans Mahonie), en het staal is 1 mm verzinkt plaatstaal.
Alle ronde vormen en het wiel heb ik met de figuurzaagmachine uitgezaagd.
Het plaatstaal met een hefboom-plaatschaar.
De rondingen om het wiel heb ik er omheen gebogen en gesoldeerd. Daarna in de elektrolytische verzinkbak opnieuw verzinkt.
Voor de dwarsplankjes heb ik in de zijplanken een 1 mm diepe groef gemaakt. Daar zijn ze in gelijmd. De echte sterkte komt van de spijkers die uiteindelijk door het staal heen geslagen zijn.
Het wiel is met de figuurzaagmachine gezaagd, de ronde zijkantjes van het wiel heb ik eerst zoveel mogelijk uitgezaagd, daarna op de kolomboor rond gemaakt.

En dit is het resultaat geworden:
Wij hebben het met inhoud gegeven:

Dat kan je in deze post zien: Reparatie houten wiel
De kruiwagen staat sindsdien ieder jaar vol met bloemen.

Toen ik hem repareerde had ik al het idee om deze kruiwagen eens in het klein na te maken.
Dit jaar wordt de eigenaar 70 jaar, en dat leek mij de juiste aanleiding.
Ik heb er helaas nauwelijks foto's van gemaakt, maar ik wilde het toch graag met jullie delen.
Het hout is Khaya (Afrikaans Mahonie), en het staal is 1 mm verzinkt plaatstaal.
Alle ronde vormen en het wiel heb ik met de figuurzaagmachine uitgezaagd.
Het plaatstaal met een hefboom-plaatschaar.
De rondingen om het wiel heb ik er omheen gebogen en gesoldeerd. Daarna in de elektrolytische verzinkbak opnieuw verzinkt.
Voor de dwarsplankjes heb ik in de zijplanken een 1 mm diepe groef gemaakt. Daar zijn ze in gelijmd. De echte sterkte komt van de spijkers die uiteindelijk door het staal heen geslagen zijn.
Het wiel is met de figuurzaagmachine gezaagd, de ronde zijkantjes van het wiel heb ik eerst zoveel mogelijk uitgezaagd, daarna op de kolomboor rond gemaakt.

En dit is het resultaat geworden:

Wij hebben het met inhoud gegeven: