Kruistafel voor boren van pepermolens

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.851
51
Riemst
Ik wil een poging doen om pepermolens te maken zoals deze:

2.jpg

3.jpg

Boren met het werkstuk in de vaste kop en de boor in de losse kop is moeilijk om nauwkeurig uit te voeren. Ik heb één ronde molen gemaakt die min of meer geslaagd is (maar niet helemaal). Het luistert heel nauw. De minste afwijking in het boren is zichtbaar in de naad tussen kop en lijf.
Hoe nauwkeurig bovenstaande molens uitgevoerd zijn weet ik niet. Dat is niet zichtbaar op de foto's.
Op Youtube kwam ik volgend filmpje tegen:


Ik ben iets gelijkaardig aan het maken maar dan met de draaibank als boormachine.
Als basis gebruik ik een timmermansbankklem. Achteraf gezien misschien niet de beste keuze en helemaal niet deze klem.

4.jpg

De klem was behoorlijk duur en eigenlijk is het gewoon rommel. De afwerking is slecht, de bekken staan niet haaks tov de geleiders en het vlak om de klem op de werkbank te bevestigen is niet gelijk (er zit bijna een cm hoogte verschil tussen de verschillende gaten). Deze problemen heb ik ondertussen opgelost en het resulteerd in de volgende constructie:

IMG-3307.jpg

IMG-3308.jpg

Het nauwkeurig afstellen vraagt wel wat tijd. De mal zit ondertussen goed in het horizontale vlak. Links/rechts tov het center zit er nog een afwijking, maar dat is voor straks.
Misschien had ik beter een kruistafel gekocht zoals deze van Axminster:

5.jpg

Het was goedkoper geweest en ongetwijfeld gemakkelijker af te stellen.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
276
0
capelle
Ik ga dit draadje ff volgen, ik ben benieuwd. Wil binnenkort ook eens pepermolens gaan proberen op de draaibank ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.851
51
Riemst
Waarom niet gewoon zelf maken? Een paar stukjes buis, een forse draadstang met moer en wat houtrestjes, meer is daar niet voor nodig.

Achteraf gezien wel. Het was even snel gegaan, en het inderdaad niet zo een ingewikkelde constructie.
Misschien een volgende stap.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
216
0
Utrecht
Ik dacht ook gewoon in het tegencenter. Zie niet anders en daarna misschien even een mal afdraaien om door en door te kunnen boren voor het grotere gat aan de andere kant eventueel.

Mvg Cees
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.126
5
Enkhuizen
Ik gebruik gewoon een 25 mm met MC2 konus in het tegencenter.
Daarna met de WoodCut verder uitboeren op de juiste maten, een rilletje erin en dan is het hoofdwerk al gedaan.
Hiervan zijn legio filmpjes te vinden.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.891
1
Flevoland
Vraagje: heb je de onderkant en bovenkant in 1x gedraaid (dus op elkaar en dan ronddraaien) dan ligt daar namelijk je probleem, dat heb ik verschillende keren maar krijg je nooit goed.
De onderkant en boven los van elkaar draaien is veel zuiverder

Zoek het in de manier van opspannen en werkvolgorde, daarmee bepaal je ook grotendeels de zuiverheid
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.851
51
Riemst
Ik heb al meerdere pogingen gedaan op verschillende manieren, maar ben nooit tot een goed resultaat gekomen. De boring van uit het tegencenter was nooit mooi gecentreerd. )Nu heb ik ondertussen wel al vastgesteld dat de fostnerboor met verlengstuk van 25 niet ideaal is. De boor (of het verlengstuk) slingert een beetje. een gewone boor met MC2 zou beter zijn (waar vind ik die tegen een aanvaardbare prijs?).
De handleiding van Nico heb ik gevolgd en het resultaat was mijn eerste molen die min of meer geslaagd was (maar niet helemaal).
In de reacties lees ik nu wel dat de ene zegt dat je ze uit een stuk moet draaien, boren en dan delen. De ander zegt in twee stukken. In twee stukken komt niet goed, daar ben ik ondertussen uit.
De kruistafel met bankschroef wordt het ook niet. Te onnauwkeurig en niet genoeg stelmogelijkheden. Het voordeel van een kruistafel is ook dat ik dan meer vrije vormen kan maken zoals die van Wood&Form.
Wordt vervolgd.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.126
5
Enkhuizen
Is jouw probleem ook niet dat aandrijfcenter en tegencenter niet in één lijn liggen? Dat verklaard het slingeren van je boor. Zolang je dat niet oplost gaat het zeker niet lukken.
De boren die ik gebruik zijn van HBM: https://www.hbm-machines.com/produc...n-en-borensetsgereed/boren/hbm-losse-mc-boren
Hier de Woodcut MillDrill die ik gebruik: https://www.killinger.de/en/shpSR.php?A=1102&p1=627&p2=1145&p3=1247 Deze is bij Killinger maar liefst € 25 goedkoper dan bij de Houtdraaierij.
Zie ook de filmpjes op de site van Killinger hierover. Het ding is zijn geld dubbel en dwars waard. De prijzen van de maalwerken zijn er ook interessant.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.851
51
Riemst
Het in lijn brengen van de losse en vaste kop met de dubbele conus is het eerste wat ik doe. Daar zou het niet aan mogen liggen.
De MillDrill heb ik ook, maar dan is het kwaad al geschied.
Hoe lang zijn die boren van HBM? En welke diameter gebruik je want de MC2 van 25 mm zie ik er niet tussen staan.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.126
5
Enkhuizen
Ik zie inderdaad de MC2 25 mm er niet meer tussen staan. Toch heb ik deze daar vandaan. Misschien even bellen of een verloop van MC3 naar MC2. Of een boorkop met 25 mm boor of 25 mm Forstner.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.891
1
Flevoland
Het ding is zijn geld dubbel en dwars waard.
De prijzen van de maalwerken zijn er ook interessant.

Het is zeker een fijn ding, ik heb er ook 1
de boor is inderdaad goedkoper bij killinger, nog rekening houden met hogere verzendkosten ? dat zou het verschil kleiner maken
De maalwerken zijn er niet goedkoper, per 10 is ronald maarliefst 20 euro goedkoper
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.851
51
Riemst
Ik heb ondertussen een spiraalboor (voor metaal) van 22 en 25 mm aangeschaft. De boor van 25 mm is MK3 (MK2 gaat tot 23 mm). Voor deze boor heb ik dus een verloopstuk van MK3 naar MK2 mee besteld.
De eerste test was veelbelovend en een eerste proefstuk was helemaal goed. Geen noemenswaardig verloop van het gat meer.
Ik heb mijn werkmethode ook wel een beetje aangepast. Boren op laag toerental en vaak genoeg de spanen lossen. De spiraalboor presteert uiteraard wel beter bij het afvoeren van de spanen dan een fosnerboor. Als ik de losse kop moet verplaatsen omdat de spindel uitgewerkt is, leg ik het werkstuk stil omdat anders bij een draaiend werkstuk de boor gaat slingeren en het gat gaat afwijken.
Nu nog enkele proefstukken maken!
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.047
59
Doetinchem
Hoi Mathieu,

Ik maak veel pepermolens en heb eigenlijk weinig last van de problemen die je beschrijft. Ik boor met de boor in het tegencenter. Als de gaten geboord zijn zorg ik dat er geen houtvezels aan de randen van de gaten hangen en gebruik ik de geboorde gaten om het hout gecentreerd op te spannen. Als de boor is gaan dweilen (zo noem ik het) heb je daar dus geen last meer van...
Ook handig is om ervoor te zorgen dat voordat je gaat boren het vlak waarin je gaat boren mooi glad en recht is. Zodat de boor rustig en precies in het midden kan centreren en niet naar één kant wordt getrokken..
Ik hoop dat je wat kan met deze info...
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
336
0
Brugge
Om een boor te centreren maak ik altijd een centerpuntje met de punt van de platte beitel.... veel preciezer kan een centerpunt niet zijn volgens mij.
Daarna laat ik de boor het centerpuntje "zoeken" voor ik de losse kop vastklem op het bed.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.047
59
Doetinchem
Om een boor te centreren maak ik altijd een centerpuntje met de punt van de platte beitel.... veel preciezer kan een centerpunt niet zijn volgens mij.
Daarna laat ik de boor het centerpuntje "zoeken" voor ik de losse kop vastklem op het bed.

dat centreerpuntje maak ik ook uiteraard... :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.851
51
Riemst
Ik heb van alles geprobeerd, maar de fostnerboor dwaalde telkens opnieuw af. Aan de kant van de knop van de molen zat het gat telkens enkele millimeters uit het center. Ik ga nu nog wel eens opnieuw proberen en op dezelfde manier boren als met de spiraalboor.
Maar nog een vraagje. Welke fostnerboor gebruiken jullie? Eentje met verlengstuk in boorkop in het tegencenter of eentje met MK2 opname? Het zou geen verschil mogen maken, maar direct MK2 in de losse kop lijkt me toch iets stabieler.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
2.851
51
Riemst
Ik heb ondertussen spiraalboren voor metaal met MK opname gekocht. De 22 mm is MK2, maar de 25 MK3. MK2 gat maar tot 23 mm. Voor de 25 mm heb ik dus een verloopstuk moeten bijbestellen. Alles besteld op Amazon want het verloopstuk hadden ze niet bij HBM.
Het boren gaat nu perfect. De gaten blijven perfect gecentreerd en ik vind dat het boren op zich met een spiraalboor beter gaat dan met de fostnerboor. Ik kan met deze boor pepermolens maken met een lijf tot 20 cm (en als ik het mechanisme dieper inbouw zelfs nog meer). Dat zit dus ook goed.
De eerste twee molens zijn gereed en goed geslaagd. Er zijn wel nog een paar kleine dingen aan de werkwijze die ik moet aanpassen om het helemaal goed te krijgen. De speling tussen boven en onderstuk is nu nog net te veel, maar daar is ook een oplossing voor.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.