Kruisboog Ontwerpprobleem (brainstorm fase)

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Taxus is de houtsoort waar de befaamde Engelse longbow van wordt gemaakt. De bekende fijnhouthandel in Arnhem heeft speciaal voor de bogenbouw mooie stukken liggen, maar das een tamelijk kostbare grap.

Is lamineren geen optie? Al dan niet met een kunststof laag tussen het hout?

Groet, Rob.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Taxus is de houtsoort waar de befaamde Engelse longbow van wordt gemaakt. De bekende fijnhouthandel in Arnhem heeft speciaal voor de bogenbouw mooie stukken liggen, maar das een tamelijk kostbare grap.

Is lamineren geen optie? Al dan niet met een kunststof laag tussen het hout?

Groet, Rob.

Lamineren is mogelijk, maar dat lijkt mij meer iets voor de gevorderde bogen/kruisbogenbouwer, geloof dat je daar ook een mal voor nodig hebt, en speciale epoxy die flexibel is en niet breekt (niet zoals gewone epoxy dus). Als er een simpele methode voor is ben ik daar wel voor in.
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Essen wordt wel gebruikt voor flatbows, maar of het voor de korte armen van een kruisboog geschikt is weet ik niet.

Hoorde van iemand anders inderdaad dat essen ook nog wel eens gebruikt wordt. Dat zal in de praktijk beproefd moeten worden, zit te denken aan een soort testopstelling, maar dat is voor als ik weer wat meer vrije tijd heb.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Lamineren is niet al te ingewikkeld hoor. Je maakt een mal uit twee delen hout, bekleed die met schilderstape, voorziet een aantal lagen dun triplex/fineer/heel dun gezaagd hout/plaatjes kunststof/etc. van een lijmlaag en klemt ze in de mal. Dikke klemmen er op, dagje laten liggen, afwerken en hoppa. Zeker als er geen grote krachten op inwerken gaat dat uitstekend en het is leuk om te doen. Wel altijd net een fractie meer "buigen" als de bedoeling is, meestal loopt de buiging eens uit de mal een heel klein tikkie terug. Voor deze toepassing is dat niet spannend. Dit heeft niet de eigenschappen die je zoekt in een hand- of kruisboog, maar voor elastiekies is het meer dan sterk genoeg. Het zal niet meebuigen, das wel minder stoer :rolleyes:

Ik heb op deze manier al het een en ander gefabriekt in het verleden, bijvoorbeeld helmstokken voor zeilboten, een gebogen giek en het onderstel van een grote tuinlamp.

Groet, Rob.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
als er in de buurt een skiverhuur is, kan je het daar altijd eens vragen.. sommige sportwinkels hebben ook een eigen onderhoudsatelier bvb

Inderdaad tot mijn verbazing een zaak in de buurt die ook ski's verhuurt, ze hebben nog wel wat ligger wat voor een stuk slagroomtaart de deur uit mag :)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Lamineren is niet al te ingewikkeld hoor..... Dit heeft niet de eigenschappen die je zoekt in een hand- of kruisboog, maar voor elastiekies is het meer dan sterk genoeg. Het zal niet meebuigen, das wel minder stoer :rolleyes:

Ik ben inmiddels overgestapt naar echte armen ipv elastiek, ik heb nog triplex (3 lagen) van 2mm dik en een paar kleine stukken fineer, maar geen echte hoeveelheden.
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik denk dat het gebruiken van ski's de gouden oplossing is, dan heb ik stevige armen met zo min mogelijk moeite. Om het uiterlijk van de ski's wat meer bij de kruisboog te laten passen lijm ik er gewoon een lap leer (of suede) omheen, deze maak ik dan wel aan een kant dicht met leren stiksel.

Iedereen van harte bedankt voor alle inbreng!
Ik denk dat ik er verder wel uit kom, als het geheel werkend is zal ik wel even een topic aanmaken met foto's...
 
Laatst bewerkt:

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik ben zelf ook een tijd terug begonnen aan een kruisboog (en handboog). Voor de kruisboog heb ik een bladveer op de autosloperij gehaald en verder met een haakse slijper bewerkt. De handboog is van taxus, wat ik via een tuinman heb kunnen regelen.

Ben benieuwd hoe het met de ski's gaat. Succes ermee.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Goed idee: Ski's huren en dan verwerken in een kruisboog ;-)

Ik heb vorig jaar met een neefje van m'n vrouw een kruisboog gemaakt, heb daar gewoon een oude handboog in glasvezel voor gebruikt.
Werkt heel goed, en is redelijk compact van afmeting tov een skilat.

Op rommelmarkten vind je ze soms wel voor een prikje, of op marktplaats of zo.

Succes!
Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.