Kruikje / Urn van Robinia en Wenge

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Dit is mijn eerste grotere pot / urn / kruik met een sluitende stop/dop.. Nog geen schroefdraad, maar heb inmiddels wel de strelers van Hovens in huis. Dus volgende jaar komt het daar wel eens van.

Robinia met wratjes en een beetje spinthout. Noest opgevuld met zwarte CA lijm. Het dopje eerst van appelhout gemaakt, toen zwart gebeitst en tenslotten een dopje van Wenge gemaakt. Afwerking is Steinert Drechleroel.

Afmeting is plm 23 * 13 cm met een wand van plm 1 cm. Uitholling tot onderin.DSC_0098.jpgDSC_0096.jpgDSC_0097.jpgDSC_0095.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.921
846
Oss
Erg mooi getekend stuk robinia.
Vind de kruik/urn mooi van vorm, maar deksel wat minder 😊
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Prachtige vaas!
Als 'beginneling' ben ik geïnteresseerd hoe (en met welke guts) je de uitholling hebt gerealiseerd.
Net pas de vraag gezien.. ik gebruik een uitholler met het snijmes van Woodcut Proforme en schraapmesjes. De uitholler rust op de leunspaan en een draaigewricht. De vaas zit in een bril voor ondersteuning.
 
  • Leuk
Waarderingen: Crijn

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Dank je wel, ik heb net wat purperhart en wenge binnen dus misschien maak ik een iets slankere dop erop maar ik vind hem zelf nu al geslaagd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.667
2.550
Gaanderen
Erg mooi hout. Goede vorm van de urn. Deksel is niet mijn ding. Geeft me een opgesloten gevoel ;)
Probeer eens een andere vorm
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Prachtig stuk hout! mooie pot. De juiste vorm vinden voor deksels vind ik altijd erg moeilijk. Ik vind 'm ook te hoog, maar tegelijkertijd weet ik 123 niet wat voor vorm ik er dan wel aan zou geven. Ik vind t altijd mooi als de bovenkant van de vorm doorloopt in de deksel, maar ja, dan heb je weer niets om vast te pakken als je 'm eraf wil draaien...
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Ik heb inmiddels van @Nico Oosthoek een paar voorstellen (DANK!) om de dop iets te veranderen, dus daar ga ik er een van proberen. Het lijkt erop 1) dat de dop te massief is, en 2) misschien ook wel te zeer afgerond, op het breedste stuk en de bovenkant. Eerst maar eens even een proef maken in beuken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.