Kromtrekken van poort

Daven

Nieuw lid
23 okt 2023
4
1
Venray
Hi Allen,

Ik heb een paar weken geleden een houten poort van Guaribua hardhout gemaakt. Poort bestaat uit 2 delen met een totale lengte van 3 meter en een hoogte van 1.6 meter. Nu had ik gelezen dat een poort krom kan trekken, maar deze poort staat inmiddels wel heel krom, zie foto (op de foto is het minder goed te zien dan in werkelijkheid) dat zelfs de sloten ook moeilijk open en dicht gaan.

Ik heb de dwarsbalken geschroefd en de schoren gelijmd.

poort krom.jpg

Is hier nog iets aan te doen?

Ik wilde ook nog een schuifpoort gaan maken (210x100), ook van Guariuaba hout , maar heb een beetje schrik gekregen om deze op dezelfde manier te maken. Is het verstandig om hier een ijzeren frame voor te gebruiken of zijn er nog andere tips waar ik op moet letten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Het helpt als je ook wat foto's van het voor- en achteraanzicht post. Naar wat we nu al kunnen zien lijkt me het te komen van de verticale delen die uitzetten maar daar de ruimte niet voor hebben, en zo de dwarsbalk laten buigen. Zeker voor buitentoepassingen dien je rekening te houden met de krimp en uitzet van het hout. Aangezien je hier gekozen hebt om de verticale delen tegen mekaar te bevestigen is daar al helemaal geen ruimte om te werken in de breedte, dus de hele werking daarvan zou je al moeten opvangen door de bouten te bevestigen in langwerpige (slob)gaten. Zo kan het hout wel nog werken in de breedte. In de lengterichting is het werken bijna verwaarloosbaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Als je geen doorkijk wil, moet je kiezen uit halfhout of mes en groef. Je hebt goede kans dat je na een lange droge zomer, tussen de delen door kan kijken. Maar dat de poort dan nog steeds krom staat.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
De staande planken zetten meer uit dan de liggende delen, hout werkt in de breedte van de planken en bijna niet in de lengte. Het is sneu, maar je hebt een klassieke fout gemaakt in de constructie. Ik adviseer je om de tussen de staande planken een zaagsnede te maken zodat die vrij in de breedte kunnen werken.

Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Daven

Nieuw lid
23 okt 2023
4
1
Venray
Hi Petrolhead,
Hierbij nog 2 extra foto's.

20231023_111228.jpg
20231023_111241.jpg

Op zich vind ik het niet heel erg als er een klein beetje doorkijk is. Het is alleen maar om een kar aan de zijkant van het huis netjes achter een poort te hebben.

En @Athanor, ik ben het met je eens. Sneu en inderdaad waarschijnlijk een klasieke fout, want het klinkt logisch dat hout in de breedte werkt en minder in de lengte. Wat betreft het corrigeren van de poort, geef je aan sleuven te zagen. Ik had daar nog wat vragen over:
1. zou je dat nu doen of wachten op wat drogere periodes?
2. Zou je de volledige poort demonteren of enkel de hengen eraf halen en dan infreezen (met bijvoorbeeld een 2mm frees)?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Ik zou het nu alvast doen. Hengen er af en met een dun cirkelzaagblad de naden open zagen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Die planken lijken me best dik. Dat is haast niet te frezen met een frees van 1,5mm. Je wil geen naden van 8mm breed hebben als het hek droog is. Dat ziet er niet uit.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Volgens mij zijn de kleinste maten voor een frees met 8mm stift 3 mm in diameter. Ik heb die verkocht van het merk rvs en de kleine maten kreeg je met breuk terug. Geen garantie. Zwaardere machine, 26000 toeren die kleine freesjes breken bij het minste of geringste. Wil je toch 1.5 mm frezen dan is een schijffrees een prima oplossing. Niet voor deze situatie want je zit in het verkeerde vlak.
Ik zou eerst slobgaten proberen. Ik heb voor mijn BBQ tafel een eikenblad gemaakt. De delen voorzien van messing en groef. Wel zo dat er ruimte tussen zit. Deze zichtbare ruimte/sleuven heb ik afgekit met sikaflex zwart. Was in het eerste jaar bol geworden omdat ik de tafelbladklemmen te vast had gezet. Hierna geen problemen gehad. Nou wel andere problemen gelakt eikenhout kan niet tegen wegspattende vonken/kolen maar dat is logisch.
 

Daven

Nieuw lid
23 okt 2023
4
1
Venray
Dank voor de vele en snelle reacties!
Wat ik nu lees heb ik dus 2 opties:
1. sleuven maken
2. slobgaten maken

@Wim Kluck, je geeft aan dat je eerst voor slobgaten zou gaan. Ergens voel ik daar ook iets voor, omdat dat minder zichtbaar is en er altijd nog sleuven gemaakt kunnen worden. Ik weet alleen nog niet zo goed waar ik de slobgaten precies moet maken. Moet ik dit doen op de horizontale planken waar de bouten van de hengen zitten of ergens anders? (Ik heb de horizontale planken met schroeven en lijm gemonteerd en daarna de hengen met bouten bevestigd).
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
Slobgaten: als je de verticale panelen als één geheel ziet, dan moet je zien dat elke verbinding met een horizontaal deel (lat, scharnier, ..) een paar mm vrij kan bewegen. Dat doe je door elk zulke verbinding te voorzien van slobgaten.

daarom is het waarschijnlijk efficiënter om elke lat individueel los te zagen en zo elke lat een beetje te laten bewegen ipv de hele deur

NB : die 2 panelen gaan ettelijke mm uitzetten in weer en wind, vergis je niet
 

Daven

Nieuw lid
23 okt 2023
4
1
Venray
Dank je wel @Jan van den Broek . Dat is een mooi compliment! Ik heb dit hout bij gevenhout gekocht, maar ook houtvakman verkoopt dit hout. Ik weet niet of ik linkjes mag delen of dat dit tegen de forumregels is, maar met google vind je ze meteen.

En het is inderdaad niet te doen om voor ieder verbinding met de vertikale verbinding een slobgat te maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik heb het antwoord van slobgaten misschien wat snel gegeven want het is niet de makkelijkste oplossing
In principe moet je elke verticale plank losmaken en voorzien van een horizonaal slobgat. Dan moeten ze kunnen bewegen. Dit kan dan wel een probleem geven met het geraamte zie ik nu. Dus niet een goed antwoord sorry.
 
  • Leuk
Waarderingen: Daven en Athanor

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Houtsoort was mij niet bekend dus hierbij de link:

Als de planken er af kunnen dan zou ik ze heel iets scheef schaven =\\= ipv =||=. Mijn persoonlijke mening is dat dit, mits netjes uitgevoerd, er voor zorgt dat je net iets minder snel inkijk hebt.
Omdat er spanning op het geheel staat is zagen met een circelzaag wel een dingetje. Blad kan vast slaan houdt daarmee rekening.
Het is geen garantie dat het hek na zagen, schaven oid weer automatisch recht trekt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.