Kromtrekken na verzagen eiken

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
72
14
Hoi! Beginnersvraag hier..

Dus ik bezig met een mooi houten doosje! Nu loop ik alleen tegen het volgende aan..

Ik heb een aantal eiken planken (24mm dik, 180mm breed). Deze heb ik mooi vlak gemaakt, en vervolgens door de lintzaag gehaald om er 2 stukken van 11mm dik van te maken. Deze 2 stukken lijm ik aan elkaar om er een paneeltje van te maken en zo de wanden van mijn doosje te construeren.

Nu valt mij alleen op dat de planken krom lijken te trekken na het zagen.. zaag ik scheef of kan dit daadwerkelijk gebeuren? De planken liggen al lange tijd bij mij en komen van Masave als meubel hout dus ik ga ervanuit dat het goed droog is.

En als dit natuurlijk gedrag is.. hoe hiermee om te gaan om toch mooi vlakke panelen te maken?

Help! :)

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.759
458
Almere
Is eigenlijk altijd wel een risico, 180 mm breed hout is gevoelig voor kromtrekken, een iets andere luchtvochtigheid en het gebeurt...volgorde is eigenlijk eerst door lintzaag herzagen en dan pas vlakken, maar of dat hierbij helpt is echt niet zeker.

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Hoi! Beginnersvraag hier..

Dus ik bezig met een mooi houten doosje! Nu loop ik alleen tegen het volgende aan..

Ik heb een aantal eiken planken (24mm dik, 180mm breed). Deze heb ik mooi vlak gemaakt, en vervolgens door de lintzaag gehaald om er 2 stukken van 11mm dik van te maken. Deze 2 stukken lijm ik aan elkaar om er een paneeltje van te maken en zo de wanden van mijn doosje te construeren.

Nu valt mij alleen op dat de planken krom lijken te trekken na het zagen.. zaag ik scheef of kan dit daadwerkelijk gebeuren? De planken liggen al lange tijd bij mij en komen van Masave als meubel hout dus ik ga ervanuit dat het goed droog is.

En als dit natuurlijk gedrag is.. hoe hiermee om te gaan om toch mooi vlakke panelen te maken?

Help! :)
Er kan altijd spanning in hout zitten. Als je het in 2en zaagt kan die spanning vrijkomen en het hout kan kromtrekken. Zeker bij dunne stukken.

Acclimatiseren na het zagen helpt vast ook en hout niet in de felle zon leggen (zeker niet met 1 kant).

Heb je een schaaf? Mogelijk kan je daarmee het hout vlakken om het zo weer minder krom te krijgen. (Wordt het wel dunner van)

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.351
512
Je kan volgende keer de planken beter eerst zagen en daarna pas schaven.
er kunnen spanningen in hout zitten,
als je hout schulpt heb je ook wel eens dat de zaagsnede dichttrekt of juist verder open gaat staan.

• Leuk
Waarderingen: MdeJongh

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Als je materiaal gaat herzagen heb ik geleerd dat je goed moet nadenken over het proces dat volgt. Een plank van 24mm met een breedte van 180 kun je in mijn ogen niet fatsoenlijk herzagen naar 2 bruikbare planken van bijvoorbeeld 10mm. Het kan wel, maar dan moet je heel goed gedroogd hout hebben en een flinke dosis geluk dat er geen spanning in het hout zit.

Een aantal zaken om ongewenste beweging in het hout zoveel als mogelijk te voorkomen:
- Zorg dat het hout voordat je begint het juiste vochtgehalte heeft, dit is afhankelijk van de uiteindelijke toepassing. Een echt goede vochtmeter is duur, maar de goede handelaren kunnen je hier bij helpen. Leg het hout vervolgens minimaal een aantal weken in de ruimte waar je het gaat bewerken.
- Wanneer je gaat herzagen, zorg dan dat je minimaal 1/3e van de uiteindelijke dikte extra hebt na het ruw herzagen. Hoe breder de plank, des te meer 'rest' materiaal je nodig hebt.
- Na het ruw herzagen, laat het hout een dag acclimatiseren zodat het vocht in het hout zich weer kan verdelen.
- Als je materiaal afneemt, zorg dan dat je aan beide zijdes ongeveer evenveel materiaal afneemt.
- Nu kun je het ruw gezaagde hout gaan vlakken. Zorg dat je na het vlakken direct de panelen verlijmt en op de juiste manier klemt. Laat je geschaafde hout niet te lang liggen, anders kun je zomaar weer opnieuw moeten beginnen..

• Leuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.341
3.460
Gaanderen
Ik heb een keer een stuk noten gekregen. Massief parket supervlak maar op de achterzijde allemaal groeven. Dir is er voor mij af geschaafd. en was mooi vlak. Na 2 dagen was de lengte van ongeveer 180 cm dertig centimeter krom. De eerste meter was nog redelijk de rest een hoepel. Dat zijn dus kleine doosjes geworden.
Je weet het dus nooit of er veel spanning in zit. Grof op maat zagen en vlakken en vandikte schaven met marge en dan na een week op de juiste maat brengen. Succes (niet verzekerd)

• Leuk

jorisvh

Post veel
180mm breed is (te) veel, zeker als het maar 11 dik is en/of als het geen perfect kwartiers is.
ik zou de 180 eerst in 2 delen, dan herzagen, dan - na een week - vlakken.
het kan nog steeds krom trekken maar je zal minder dikte verliezen bij het vlakken omdat de stukken kleiner zijn.
dan 4 stroken samenstellen tot een paneel, met hartzijde om en om.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead en MdeJongh

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
72
14
Hartelijk dank voor alle tips! Dus als ik het goed begrepen heb kan ik voortaan beter..

- eerst zagen, daarna pas door de van dikte bank!
- hoe dunner je materiaal, hoe minder breed je deze wilt maken (Nu moet ik wel zeggen dat ik er ook plankjes van 75mm breed van heb gemaakt maar dus niet de juiste volgorde heb aangehouden maar zou 75mm nogsteeds te breed zijn voor 11mm dikke planken??).
- wanneer je een plank verzaagd zorg dan dat je 1/3 van de uiteindelijk dikte optelt bij wat je uit je plank zaagt. Hier neem ik dan aan dat dit vooral opgaat voor dunnere planken.
- volgorde: na het verzagen, even een aantal dagen laten rusten. Daarna pas vlakken maar er wat spek (+- 1/3 van de dikte) op laten. Dan ga je lijmen en als geheel vlakken tot de dikte die je wilt.

Wat mij nog wel onduidelijk is dat ik her en der lees dat je na het vlakken altijd meteen moet verlijmen. Maar soms het hout ook laat rusten.. wanneer kies je voor welke aanpak?

Hartelijk dank voor alle info!

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.351
512
een restpartij parket is voor niet al te grote kistjes en lade vaak prachtig en tegen een redelijke prijs op de kop te tikken.

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
72
14
Heb via Masave een mooie deal gekregen van "afgekeurd" eiken. Zaten her en der wat schoonheidfoutjes in maar heerlijk spul voor mij om los op te gaan en van m'n fouten te leren :).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.