kromgetrokken verlijmd blad terug recht krijgen.

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Goeiemiddag,

Via de houthandel heb ik een paar verlijmde beukenhouten panelen gekocht van 27 mm dik (dit dus). Het doel is dat het een werklbad voor een keuken wordt. Grootste plaat hier is 2,5 meter * 1 meter. Omdat deze niet direct verwerkt zijn zijn deze kromgetrokken/bol gaan staan. De ergste plaat staat tot 3 cm bol.

Wat zou de aangewezen oplossing hiervoor zijn?
- het blad doodzagen evenwijdig met de nerf? Zo ja, welke diepte en breedte zou hier het beste. De plaat staat reeds krom, moet ik dan de bolle of holle kant inzagen?
- metalen profielen infrezen aan een van de kanten, en deze zo vlak mogelijk proberen vast te zetten
- iets anders?

Alvast bedankt voor jullie advies,
bert.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik denk dat het beste is om ze gewoon te gebruiken, en ze zoveel mogelijk aan de kastjes vast te schroeven.
En dan met de holle kant boven. De onderkant zal verder drogen, de bovenkant zal door de omgeving misschien weer gaan uitzetten waardoor het weer wat rechter wordt.

grts, Raymond
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien zijn dergelijke panelen altijd verpakt in folie, eens uitgepakt moeten ze direct verwerkt en afgewerkt worden anders trekken ze vlug krom. Dat is niet abnormaal, het is nu eenmaal een wetmatigheid bij hout.

Het is nu mooi weer, zet je paneel eens buiten in de zon met de bolle kant naar de zon gericht. Binnen de kortste keren komt dat blad terug vlak:D Hou het proces wel in de gaten tijdens deze zonnebeurt, anders komt het andersom rond te staan. Een halve dag zonlicht doet wonderen voor kromme panelen:D
Daarna niet te lang wachten om het ding te plaatsen en af te werken of je kan terug opnieuw beginnen.


Mvg,

André
 

Beschaafd

Nieuw lid
11 apr 2013
19
0
Woerden
Variant op het in de zon plaatsen is de holle kant nat maken en vlak op de vloer leggen. Het vocht trekt dan in het hout waardoor het weer rechttrekt. Ook in dit geval het proces monitoren anders staat het blad de andere kant op hol. Wanneer de plank vlak is overeind zetten en laten drogen. Daarna direct verwerken.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
ondertussen is het met jullie tips weer goed gekomen, en is het blad reeds geplaatst. Ik post binnenkort wel een paar foto's van het resultaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.