Krom trekken massief eiken panelen

Marthijn09

Nieuw lid
26 apr 2022
2
0
Nederland
Goedenavond,

Ik ben van plan om stalen x-poten onder een massief eiken boomstamblad te monteren.
Het boomstamblad is 80x200x4 cm, verlijmd uit massief eiken panelen van ca. 20 cm.

Nu heb ik x-poten besteld, welke geen doorlopende plaat hebben, maar onder iedere poot een 15x15 plaat hebben om aan de tafel te bevestigen.
Ik vroeg me af of deze poten alsnog voorkomen dat het blad (bewerkt met olie) krom kan gaan trekken. Of gebeurt dit überhaupt amber aangezien het panelen zijn?
Tafel komt buiten onder een overkapping te staan.

Heb ervaring met het frezen van uitsparingen om eventueel U-profielen aan de onderzijde te monteren, maar hier begin ik liever niet aan indien niet nodig ;)

Alvast bedankt voor het advies!

Groeten,
Marthijn
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Nee, zulke kleine platen (in verhouding) gaan dat niet tegenhouden, maar een hele grote plaat zou dat waarschijnlijk ook niet (voldoende) tegenhouden als hij niet dik genoeg is (en de dikte die het wel zou voorkomen zou denk ik erg prijzig zijn).

Het ligt (zo leerde ik van anderen hier op het forum) ook aan hóe ze verlijmd zijn (om en om qua ringen) maar als hij buiten komt... ik zou het zekere voor het onzekere nemen en sowieso die u-profielen erin frezen. Nu de poten er nog niet onder zitten is dat relatief weinig werk en je gaat er veel lol van hebben.

Het is vaak 'buiten of barsten' is mijn beperkte ervaring. Als hout niet kan buigen omdat je dat met kracht blokkeert....
 
ik zou het zekere voor het onzekere nemen en sowieso die u-profielen erin frezen. Nu de poten er nog niet onder zitten is dat relatief weinig werk en je gaat er veel lol van hebben
Die u-profielen zijn prima maar zorg er voor de de schroefgaten sleuf vormig zijn zodat de eikenplaat de ruimte heeft om te krimpen of uit te zetten. Zet de schroeven ook niet echt vast anders hebben die sleufgaten ook geen zin. Let er op dat je rvs schroeven gebruikt. ijzer reageert op het looizuur in eiken.

M.vr.gr. Jan
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Die u-profielen zijn prima maar zorg er voor de de schroefgaten sleuf vormig zijn zodat de eikenplaat de ruimte heeft om te krimpen of uit te zetten. Zet de schroeven ook niet echt vast anders hebben die sleufgaten ook geen zin. Let er op dat je rvs schroeven gebruikt. ijzer reageert op het looizuur in eiken.

M.vr.gr. Jan
Potdorie goeie toevoegingen. Had ik nog niet eens aan gedacht. De schroeven echt vastzetten is nog niet eens het probleem, zolang je inderdaad maar schroefsleuven hebt. Je krijgt het met de hand echt niet zo vast geschroefd dat werkend eikenhout daar geen beweging in krijgt.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Die u-profielen zijn prima maar zorg er voor de de schroefgaten sleuf vormig zijn zodat de eikenplaat de ruimte heeft om te krimpen of uit te zetten. Zet de schroeven ook niet echt vast anders hebben die sleufgaten ook geen zin. Let er op dat je rvs schroeven gebruikt. ijzer reageert op het looizuur in eiken.

M.vr.gr. Jan
Even een oud draadje opgevist. Ik overweeg ook u-profielen in mijn eiken werkblad in te frezen. Dat bevestigingsmateriaal van RVS moet zijn, is me bekend. Maar moet het profiel dan ook niet van RVS zijn? Of volledig dekkend gelakt? Wat zijn de ervaringen hiermee?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Even een oud draadje opgevist. Ik overweeg ook u-profielen in mijn eiken werkblad in te frezen. Dat bevestigingsmateriaal van RVS moet zijn, is me bekend. Maar moet het profiel dan ook niet van RVS zijn? Of volledig dekkend gelakt? Wat zijn de ervaringen hiermee?
Gewoon even spuiten met lak is afdoende.
Je kunt voor de bevestiging van je profielen ook rvs rampamoeren gebruiken, dat werkt wat netter.
 
  • Leuk
Waarderingen: arjaano

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.