Kreg jigs - waarom zo populair in de USA?

Theo74

Actieve deelnemer
ja ik snap heel dat imperial niet in de USA lol .. maar zeggen zij wss ook van metrisch lol :)
Merk toch dat er meer en meer met mm gewerkt wordt in sommige youtube filmkes .. festool in usa is ook metrisch ..

trouwens kijk hie eens ..
http://www.houtbewerken-voor-dummies.com/kreg-pocket-hole-jig-de-eerste-indruk/

staan toch echt wel mm op :)

Dank je wel voor de verwijzing naar mijn blog. Ik was ook aangenaam verrast, toen ik ontdekte dat mijn kreg-jig gewoon een metrics indicatie heeft.

Over de kreg jig zelf heb ik na wat ervaringen een positieve mening. Ik vind de kreg jig een super aanwinst in mijn gereedschap collectie. Hij is eenvoudig in gebruik. Ik heb een verbinding nog sneller gemaakt dan met mijn Festool Domino. Want ik hoef alleen maar lijm te gebruiken en de schroeven fungeren als lijmklem. Daardoor kan ik snel verder met een project. Waar andere mensen op dit forum de klemmen van Kreg als goede kwaliteit bestempelen, deel ik dat slechts ten dele. Maar de kreg jig is vooral voor mensen die met houtbewerken willen beginnen een prima stukgereedschap.

De kreg-jig heeft ook nadelen. De verbinding is niet super sterk, maar sterk genoeg voor de meeste toepassingen. Wees er ook bewust van, dat als je de kreg-jig koopt je ook de schroeven van Kreg moet kopen. Qua prijs valt het mee, maar je kan ze niet bij de bouwmarkt krijgen. Mocht je er tijdens het houtbewerken achter komen dat je voorraad op is, dan moet je wachten tot je bestelling binnenkomt. Voor normale schroeven kan je in dergelijke gevallen nog altijd even snel naar de bouwmarkt.

Maar zoals voor elk stuk gereedschap geldt, dat je het moet gebruiken voor de juiste toepassingen. En als ik de gaten kan plaatsen op plekken waar je ze niet ziet, dan is de kreg-jig mijn eerste keuze.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik heb ondertussen de Kreg K5 kit besteld met een klem ( die in een pockethole past ) en wat schroeven die ik denk nodig te hebben ..
Ben benieuwd of deze ook metrische aanduiding gaat hebben ..
 

Theo74

Actieve deelnemer
Ik heb ondertussen de Kreg K5 kit besteld met een klem ( die in een pockethole past ) en wat schroeven die ik denk nodig te hebben ..
Ben benieuwd of deze ook metrische aanduiding gaat hebben ..

Het hangt er vanaf. Ik heb een assortiment doos besteld, die maten zijn in Inches. Op de verpakking van de losse nabestelling staat de lengte van de schroef in mm. Maar maak je geen zorgen in de gebruikshandleiding staat een tabel voor wanneer je welke lengte kunt gebruiken.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
wel ik heb schroeven besteld type 8 grof van 25,4mm , 31,75mm , 38,1mm , 50,8mm .
k ga vooral de 1ste 2 gebuiken denk ik .
Want ken dat met zo een set heb je er dan net te kort van wat je nodig hebt lol .. en nu heb ik meer schroeven voor minder geld :) ( doosjes van 100 en sommige 2x besteld )
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het verbaasde me ook dat de aanduiding in millimeters is. Dat zal in eerste instantie voor de Canadese markt gedaan zijn. De aanduiding in inches is in het plastic geperst en de mm-aanduiding is met verf aangebracht. Die inch-markering is soms slecht te zien als het wat stoffig wordt.
Inplaats van die speciale Kregschroeven kan je bolkop houtschroeven nemen van ongeveer de gelijke dikte. De Kregschroeven hebben een snijvlak aan de tip van de schroefdraad waarmee de schroef makkelijke het hout in gaat. Er zijn ook Kregschroeven met een gecombimeerde kop waar je de vierkante en de Phillips bit in kan gebruiken.
Met Kregschroeven kan je de verbinding zo sterk maken als je maar wilt. Gewoon meer schroeven gebruiken.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Kreg jigs leuk voor het rauwe werk. Heb een paar klemmen van dit merk en die zijn super. Misschien moet ik ook maar zo'n rauz setje aanschaffen al vind ik domino's the way to go.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
hmhm die kende ik nog niet .

2 punten die me opvallen is dat het klemsysteem met een bout is die je moet aandraaien ..

Moet zeggen bij de kreg 5 is die heel gemakkelijk aan te passen aan dikte hout en de hendel vooraan is ook handig ..

Heb zojuist alles op een plankje gemonteerd .

2015-12-23 20.00.45-1 (Small).jpg

hier komen de puntjes beetje door de kopse kant :(

2015-12-23 20.05.45 (Small).jpg


2015-12-23 20.05.31 (Small).jpg
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Er moet iets niet goed gaan want het hoort niet om er doorheen te boren.
Ik heb een Kreg 4, dus alles is iets anders maar mijn boor komt er nooit doorheen.
Succes mvg,:).

Ik zie nu net dat de gaatjes van de schroefjes zijn, zijn de schroeven dan niet te lang?
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
kreg-schroeven.jpg

Ja dat had ik al in vorige post gezegd ...

Type 8 grove draad is het kleinste 25 mm dus ik had die besteld ( stond op forums ook ) .

Maar volgens de handleiding ..moet het 19mm zijn .. en die bestaan maar in type 6 19mm fijne draad ..
Had ik dat geweten had er ook 2 dooske bij besteld :(
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik ga proberen een metrische versie van het boorblok te bestellen bij Kreg. Ik was vanmiddag bij Woodcraft en men was niet op de hoogte van het bestaan van een metrische versie. Waarom ook.

Als ik de Trend-versie bekijk zie ik dat de boorblokken te verschuiven zijn. Dat kan een licht voordeel hebben t.o.v. Kreg. Maar een stofafzuiging is een groot voordeel want dan loopt het boorblok niet vol en wordt er geen zaagsel gemorst op de plaats waar je het hout plaatst. Tevens vraag ik me af of beide Trend boorblokken wel voldoende stijf in de houder zitten. Een klein beetje beweging maakt dat de boor niet goed uitgelijnd staat en de schroef niet door het midden van de kopse kant komt.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een verloop gemaakt met een rubberen manchet en een kort stukje PVC-pijp. Hier past de rubberen tuit van de Festoolslang precies in. De twee slangklemmen staan wel niet zo sjiek maar ze doen het werk goed.
Ik was het al gauw zat om steeds het zaagsel weg te blazen van het aanlegvlak. Ik heb de K4-versie op een stuk multiplex geschroefd met vulblokjes zodat ik hetzelfde heb als de K5 werkvloer. Alleen het klemmen gaat nog aan de achterkant.

P1040738qq.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.