Krassen op zool v schaaf

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
Hoi.

Ik ben mezelf het schaven aan het aanleren maar ik heb net ontdekt dat ik enkele krassen op de zool van mijn schaaf heb gekregen.
Ik weet dat ik deze er kan proberen uit te schuren dmv bv een glasplaat en schuurpapier, zo deed ik het tenminste bij mijn "slechte" stanley. Maar bij mijn nieuwe lie niesen ga ik nog niet op schuren.

Ik vroeg me alleen af hoe ik die krassen hier in krijg? En is dit normaal?

Ik heb onlangs een handvat voor een mes gemaakt uit leadwood en toen zijn de krassen ontstaan.
Het was een nieuw stuk hout, zonder nagels en dergelijke in. Het was wel zeer hard en lastig te schaven.
Ook olie ik de schaaf geregeld in met de " rag in a can" methode van Paul Sellers.

Nu normaal hebben de krassen geen effect op het schaven ,moet ik nog testen, maar zou het wel jammer vinden als deze na enige tijd vol staat met krassen

Alvast bedankt

En hier nog afbeelding vh gemaakte mes

20210210_122032.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Krassen zijn normaal, en onvermijdelijk op de lange termijn. Hout is zachter als gietijzer, maar ook weer niet zo zacht dat het geen schade aanbrengt.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Krassen op de zool van je schaaf!!
Heel normaal en dit ga je ook niet voorkomen.
Want hout bevat sedimenten je moet bv denken aan mineralen quartsen en kalk. De boom heeft deze mineralen nodig net zo als een mens die nodig heeft.
De plek waar de boom opgroeit bepaald mede de hoeveelheid en aanwezigheid in het hout van bv kalk denk aan een boom die op een kalkrijke grond opgroeit.
Zelfs stalen schaven moeten dus af en toe gevlakt worden. Wil je dat de LN niet bekrast raakt dan moet je hem dus niet gebruiken. :)

Groetnis,

Roeland

Bij deze foto's zie je duidelijk in de lengte van de schaaf langs krassen, gebruik deze schaven voornamelijk om te haaksen en te strijken
IMG_9499.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.