Krappe ronding aan meubel maken

wijn

Nieuw lid
11 feb 2016
12
7
Arnhem
studiowijn.nl
Hi!

Binnenkort ga ik dit dressoir maken en ik vraag me af wat een goed methode is om de afgeronde hoek te creëren. Voor de zijdes en deurtjes heb ik notenfineer op MDF in gedachten. De ronding heeft een buitenradius van 80mm. Dat lijkt me te krap voor buigMDF of buigtriplex met fineer.

Ik zat te denken aan:

-Massief noten en dan ronde plakken met binnen en buitenradius ±100mm hoog zagen op de lintzaag en verlijmen.
-Zelfde aanpak maar dan in MDF en dit fineren.
-Strookjes Noten van ±22x400mm onder een hoek van ±6º zagen, deze verlijmen tot een ronding, schuren en fineren. (Zie tekening cirkel)
-Zelfde aanpak maar dan in MDF en dit fineren.
-massief noten met de spookschaaf te lijf gaan.
-Iets met een draaibank (die ik niet heb en geen ervaring mee heb)

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Groet, Wijn

Bijlagen

• Screenshot 2026-05-23 at 15.10.56.png
    Screenshot 2026-05-23 at 15.10.56.png
    109,6 KB · Weergaven: 9
  • Screenshot 2026-05-23 at 15.27.20.png
    Screenshot 2026-05-23 at 15.27.20.png
    92 KB · Weergaven: 9

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.413
4.363
Je kan kant en klare ronde multiplex hoeken kopen. Bij bijvoorbeeld de gebogenhoutfabriek in oudekerk aan de ijssel.

• Leuk
Waarderingen: JochemK

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
782
192
Oss
Ah, dat is interessant. Ik ken deze profielen alleen in veel grotere radiussen (200+) maar zie dat deze leverancier het vanaf 30mm binnenradius kan maken. Dank.

Hebben veel toleranties.
De meeste houthandels Hebben ze.
Prijzig en niet erg maatvast.
( mijn vriendin werkt bij een plaatmateriaal handel voor interieurbouw iedereen klaagt over die hoeken worden zeer weinig verkocht )

Zou ze van massief maken eventueel fineren kan ook

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.049
1.478
Omgeving Leiden
Het is het mooist wanneer de tekening van het fineer doorloopt over de ronde zijkanten. Andere oplossingen lijken me minder fraai.
De ronde zijkant kan je maken van latjes die je dan in model schaaft, of van multiplex dat je om de zoveel mm inzaagt en dan buigt.
Over het laatste is er een topic geweest waarin verwezen werd naar een rekenprogramma dat dan de afstand en de diepte van de zaagsnede geeft voor een hoek en radius.

De vlakke zijkant verbinden met de ronding en dan het hele stuk in één keer fineren.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.099
1.450
Riemst
Als ik het goed begrijp een zelfde vorm als in mijn kast, alleen vertikaal.

• Leuk
Waarderingen: wijn en ZotVanHout

jorisvh

Post veel
R80mm buigen lukt volgens mij enkel met diktes van ~1mm, fineer dus, en dan nog enkel in langsrichting.
Misschien dat je in de modelbouwwereld geschikt materiaal vind maar in de interieur platenwereld vrees ik er voor. Buig MDF (ingezaagd) of buigtriplex minstens R100, eerder R150 of zelfs R200. En die zijn niet erg schroefvast (zeker buig MDF niet) dus daar kan je geen beslag in bevestigen zonder truukjes.

Als je massief en fineer mixt is het altijd een uitdaging om tekening en tint te laten aansluiten maar ik vermoed dat je sowieso al massief gaat gebruiken in dit ontwerp (onderstel, onder en bovenregel met dubbele afronding, …) en dan zou ik deze stukken ook massief maken.
Persoonlijk zou ik minder grotere segmenten nemen en wat meer verspanen eerder dan met veel kleine segmentjes om de vorm bijna juist te krijgen.
Ideaal zelfs uit 1 stuk 80x80 maar daar is niet vlot aan te komen, vrees ik.
Als je samenstelt, stukken nemen met een uniforme nerftekening zodat voeglijnen zo min mogelijk opvallen.

Heb goede ervaringen met de multiplex profielen van gebogenhoutfabriek.
Daar een flex fineer over is ook zeker een optie. Maar een volledig vel kopen voor die 4 stukjes is duur.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
712
1.126
Zuid West Drenthe
IMG_9287.jpeg
Zoiets is prima samen te stellen uit mdf met aan de uiteinden massief noten. Dit alles volledig fineren(vergeet geen tegenfineer)
Door de massieve ingelijmde lijsten kun je gewoon verbindingen toepassen of hang en sluitwerk bevestigen.
Alles daartussen is gewoon vulling.

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.650
1.022
‘s-Hertogenbosch
Persoonlijk zou ik niet met fineer willen gaan werken ivm delamineren…
Ik zou contact opnemen Ronald Kanne van @dehoutdraaierij of hij 4 stukken massief notenhout heeft van 90x90x500.
Deze met een papierverlijming verlijmen tot een klos van 180x180 mm
Daarna afdraaien tot een cilinder van 160 mm en uitdraaien als een vaas met de wanddikte die je wil.
Als je de juiste maat hebt, schuren en de papier verlijming kloven….

Een alternatief is om de cilinder op te bouwen uit latjes en dan af te draaien.
Bij de laatste zit veel voorbereidend werk in en bij de eerste veel materiaal en afval…

Succes met je keuze
Groetjes John

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
782
192
Oss
R80mm buigen lukt volgens mij enkel met diktes van ~1mm, fineer dus, en dan nog enkel in langsrichting.
Misschien dat je in de modelbouwwereld geschikt materiaal vind maar in de interieur platenwereld vrees ik er voor. Buig MDF (ingezaagd) of buigtriplex minstens R100, eerder R150 of zelfs R200. En die zijn niet erg schroefvast (zeker buig MDF niet) dus daar kan je geen beslag in bevestigen zonder truukjes.

Volgens mij begin dit jaar nog rondingen gemaakt van radius 75 mm met 4 mm.
( berken )
Buigtriplex vermijd ik altijd.
Ze geven iets op maar veel hangt af van toepassing en werkzaamheden

Maar overigens zou ik ook voor massief gaan.

wijn

Nieuw lid
11 feb 2016
12
7
Arnhem
studiowijn.nl
Hebben veel toleranties.
De meeste houthandels Hebben ze.
Prijzig en niet erg maatvast.
( mijn vriendin werkt bij een plaatmateriaal handel voor interieurbouw iedereen klaagt over die hoeken worden zeer weinig verkocht )

Zou ze van massief maken eventueel fineren kan ook
Kan me voorstellen dat deze voorgelogen hoeken eerder geschikt zijn voor wanden en andere grote objecten. Dan kom je met een paar mm maatverschil wel weg.

wijn

Nieuw lid
11 feb 2016
12
7
Arnhem
studiowijn.nl

Als je massief en fineer mixt is het altijd een uitdaging om tekening en tint te laten aansluiten maar ik vermoed dat je sowieso al massief gaat gebruiken in dit ontwerp (onderstel, onder en bovenregel met dubbele afronding, …) en dan zou ik deze stukken ook massief maken.
Persoonlijk zou ik minder grotere segmenten nemen en wat meer verspanen eerder dan met veel kleine segmentjes om de vorm bijna juist te krijgen.
Ideaal zelfs uit 1 stuk 80x80 maar daar is niet vlot aan te komen, vrees ik.
Als je samenstelt, stukken nemen met een uniforme nerftekening zodat voeglijnen zo min mogelijk opvallen.

Heb goede ervaringen met de multiplex profielen van gebogenhoutfabriek.
Daar een flex fineer over is ook zeker een optie. Maar een volledig vel kopen voor die 4 stukjes is duur.
Dank voor het advies en inderdaad er zit toch al massief in her en daar.

wijn

Nieuw lid
11 feb 2016
12
7
Arnhem
studiowijn.nl
Het is het mooist wanneer de tekening van het fineer doorloopt over de ronde zijkanten. Andere oplossingen lijken me minder fraai.
De ronde zijkant kan je maken van latjes die je dan in model schaaft, of van multiplex dat je om de zoveel mm inzaagt en dan buigt.
Over het laatste is er een topic geweest waarin verwezen werd naar een rekenprogramma dat dan de afstand en de diepte van de zaagsnede geeft voor een hoek en radius.

De vlakke zijkant verbinden met de ronding en dan het hele stuk in één keer fineren.
Dat zou een calculator als deze moeten zijn. Kerf Spacing Bending Wood - Metric

• Leuk
Waarderingen: thomasz

wijn

Nieuw lid
11 feb 2016
12
7
Arnhem
studiowijn.nl
Meerdere wegen naar Rome, een van die dingen die werken met hout zo mooi maakt. Voor nu ga ik eerst de fineer route volgen op een ondergrond van ingezaagd mdf of eenvoudige massief. Dat geeft ruimte om een keer een proefje te maken en uiteindelijk een doorlopend fineer op zijwand en ronding.
Dank allen voor de adviezen.

rik

Post veel
8 nov 2010
877
186
Ah, dat is interessant. Ik ken deze profielen alleen in veel grotere radiussen (200+) maar zie dat deze leverancier het vanaf 30mm binnenradius kan maken. Dank.
Let goed op de maten.... ze geven enkel de binnenradius op. Dat vind ik zelf erg onlogisch. Ik heb nog nooit de binnen radius nodig gehad. Daarnaast zit er altijd iets van 18-20mm aan de uiteindes dat niet gebogen is. Dat vond ik altijd onhandig, maar kan ook helpend zijn als je het aan andere stukken plaatmateriaal verbind, bijvoorbeeld met een lamello domino ed. Als laatste is het goed om er rekening mee te houden dat deze profielen een andere dikte hebben dan je plaatmateriaal. Hou daar rekeneing mee wanneer je verbindingen maakt.

succes!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.