Kozijnen vervangen, tips en tricks, dingen niet te vergeten? Ervaringsdeskundigen?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.480
424
Heelsum
Mede woodworkers,

Ik ga binnenkort 11 kozijnen vervangen, ik laat ze maken omdat de oude kozijnen en deuren niet meer voorzien zijn van de juiste sponning dieptes en hang en sluit werk en omdat ik er triple glas in wil plaatsen.

Ik ga het plaatsen zelf doen en heb een aardig beeld van wat er moet gebeuren. Nog nooit gedaan maar genoeg ervaring met klussen om dit aan te durven.

De werkwijze globaal:
* Glas verwijderen
* Oude kozijn eruit zagen
* zoveel mogelijk de spouwlat sparen.
* Nieuwe kozijn plaatsen
* Vastschroeven in de spouwlat.
* Glas plaatsen en de ruimte tussen kozijn en muur afkitten.

Dit klinkt heel makkelijk, de werkelijkheid zal wat weerbarstiger zijn waarschijnlijk.

Wie heeft dit al eens bij de hand gehad en heeft tips en ervaringen die mij kunnen behoeden voor fouten en die het makkelijker kunnen maken?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.374
4.331
Het belangrijkste is strak inmeten. Spouwlatten kan je er gewoon nieuw in zetten. Als je de mogelijkheid hebt om de kozijnen er van binnen uit in te zetten, kan je veel strakker plaatsen. Ze hoeven dan maar een klein stukje in het buitenblad. Het binnenblad kan je over het algemeen wegslijpen als je wat ruimte te kort komt. Vensterbank weg halen en aan de buitenkant de waterslagen . Dan kan je het kozijn strak tegen de latei aan wiggen en vast zetten. Daarna alles weer aanhelen.

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.604
633
spouwlatten zitten meestal goed vast ga uit van nieuw te plaatsen.
Weet zeker dat de kozijnen niet dragend zijn voordat je de zaag er in zet.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
578
307
57
Luzy Saint Martin
Kozijnen mogen nooit dragend zijn.
Desondanks wel een goede tip want in de praktijk komt het weleens voor.

Tip: gebruik compriband tussen kozijnen en muur

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.