Kozijn tuindeuren, detail aansluiting op vloer/bestrating

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Ik wil mijn kunststof tuindeurenkozijn vervangen voor een houten exemplaar. Nu vraag ik mij af of er een min of meer standaard methode is om de onderkant van het kozijn waterdicht aan te laten sluiten op de betonvloer en de bestrating? Er zit als ik het goed zie nu een betonnen dorpel onder met verder erg weinig afdichting. Gezien de manier waarop het kozijn ooit geplaatst is zou het mij niets verbazen als er gewoon een randje kit onder zit.. Die dorpel zou ik door een materiaal kunnen vervangen wat de koudebrug oplost. Foamglas blokken bijvoorbeeld? Maar dan ben ik nog niet waterdicht. Zou iemand mij in de goeie richting kunnen wijzen?
In de bijlage een schetsje met in het rood het gebied waar het om gaat.

Groet,
CC
 

Bijlagen

  • detail kozijn.pdf
    24,5 KB · Weergaven: 41

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
je stelt 2 vragen: waterdichting + koudebrug

voor de waterdichting gebruik je dpc-folie of epdm

voor de koudebrug staat er niets op je tekening
Daar heb je een punt. Het zijn eigenlijk twee dingen. Of eigenlijk zelfs drie.
De koudebrug denk ik op te lossen door de oude betonnen dorpel waar het kunststof kozijn nu op staat te vervangen door bijvoorbeeld foamglas stenen.
Bij de waterdichting zijn er eigenlijk ook weer twee zaken aan de hand: welk materiaal gebruik ik, en hoe ziet dat detail er dan uit?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik zie op jouw schets geen dorpel
of doel je op een deel van de betonnen vloer ?
voor het vochtwerende materiaal heb ik hierboven reeds dpc en epdm aanbevolen
dpc kan je in de mortel leggen
epdm is moeilijker, en zal je moeten lijmen
neem voor de houten kozijndorpel hout van duurzaamheidsklasse I
(dus geen vuren 🤣 🤣 🤣 🤣 )

1655928254684.png
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
ik zie op jouw schets geen dorpel
of doel je op een deel van de betonnen vloer ?
voor het vochtwerende materiaal heb ik hierboven reeds dpc en epdm aanbevolen
dpc kan je in de mortel leggen
epdm is moeilijker, en zal je moeten lijmen
neem voor de houten kozijndorpel hout van duurzaamheidsklasse I
(dus geen vuren 🤣 🤣 🤣 🤣 )

Bekijk bijlage 120548
Die dorpel is een aanname. Het oude kozijn zit er nog in😏 Maar anders maak ik daar ruimte voor.
Ik kan mij nog niet helemaal voorstellen hoe en waar ik een folie monteer. Direct onder het kozijn en dan naar beneden langs de rode lijn? of begin ik onder de stenen dorpel? en moet ik dat terugvouwen zoals je met een lood(vervanger) strook zou doen? Of moet dat ook nog? Zoals je ziet is het allemaal nieuw voor mij.
En vurenhout zal het zeker niet worden😏
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.114
1.939
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik kan mij nog niet helemaal voorstellen hoe en waar ik een folie monteer. Direct onder het kozijn en dan naar beneden langs de rode lijn? of begin ik onder de stenen dorpel?
de folie dient er voor te zorgen dat opstijgend vocht niet bij het kozijn kan
de rode L die je nu getekend hebt, zit op de goede plaats
je kan aan de achterzijde van het kozijn nog iets omhoog gaan

de stenen dorpel is de betonnen vloer, veronderstel ik
voor zover ik begrijp, ga je onder het kozijn een deel van het beton weghakken + door schuimglas vervangen
goed idee, maar als onder of boven de betonnen vloer geen isolatie komt, dan is je winst klein
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
de folie dient er voor te zorgen dat opstijgend vocht niet bij het kozijn kan
de rode L die je nu getekend hebt, zit op de goede plaats
je kan aan de achterzijde van het kozijn nog iets omhoog gaan

de stenen dorpel is de betonnen vloer, veronderstel ik
voor zover ik begrijp, ga je onder het kozijn een deel van het beton weghakken + door schuimglas vervangen
goed idee, maar als onder of boven de betonnen vloer geen isolatie komt, dan is je winst klein
Dank voor je antwoorden. Dit is duidelijk.
Ik verwacht overigens dat de vloer geïsoleerd is. De betonnen "dorpel" waar het kozijn nu op staat is van later datum en zou er dus ook weer uit moeten kunnen. Daar is dan wel iets winst te halen.
Maak ik mij nog zorgen om het gedeelte tussen bestrating en de binnenkant. (het staande deel van de ronde lijn) Zoals gezegd is de aansluiting zoals ie nu zit een beetje een oplossing. Als ik op het web zoek zie ik detailtekeningen met een soort van plint die ingegraven zit voor de muur waar dan weer folie op aansluit of achterlangs loopt. Of maak ik mij daar te druk over?
Ik zou zelfs nog iets omhoog kunnen. De afgewerkte vloer binnen is nog geen uitgemaakte zaak.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Wellicht dat het alleen de tekening is, maar je kozijn zou van voren wel een verticale lip moeten hebben. Anders waait het water er wel heel makkelijk onder.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Dank weer voor je reacties. Ik ga er maar even vanuit dat de opbouw van mijn vloer voldoende waterdicht is uitgevoerd en ik mij vooral druk ga maken over het netjes aansluiten van het kozijn.
Als ik er nu naar kijk lijkt mij die kantplank met name bedoeld om beschadiging van de achterliggende isolatie te voorkomen.

Mocht ik nog dingen tegenkomen meld ik mij hier weer!
Groet,
CC
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.