kozijn maken

tuoh

Oud hout
Hallo Dirk,

voor ramen en buitendeuren zou ik persoonlijk toch opteren voor een duurzamere houtsoort, buitenschrijnwerk word meestal extreem belast qua duurzaamheid. ( extreme temperatuurschommelingen, waterinfiltratie in glassponningen en verbindingen, etc.)
Vurenhout is nu niet bepaald de duurzaamste houtsoort voor deze toepassingen.
(duurzaamheidsklasse V )

Een betere keuze is gemodificeerd hout ( Stellacwood, Aquawood, etc), ook Lariks is een goede keuze, en dan voornamelijk de Siberische Lariks, deze soort is harder en duurzamer dan de inlandse variant.

Ik ken de Nederlandse normering voor ramen niet, maar hier in Vlaanderen moeten ramen voorzien zijn van een verluchte glassponning, dit wil zeggen dat in de glassponning een bijkomende groef dient gefreesd te worden rond het hele raam, en op de bodem van deze groef dienen gaten van min.8mm geboord te worden naar de buitenkant van het raam, en dit zowel onderaan als bovenaan.

Het doel hiervan is om eventueel binnensijpelend water naar buiten te evacueren, dit werkt slechts als er ook bovenaan gaten geboord zijn.

Bij ramen met opendraaiende delen moeten deze geboorde gaten uitmonden in de decompressiekamer tussen vaste kader en het opendraaiend gedeelte.

Het is zelfs zo dat de glasfabrikant geen verantwoordelijkheid neemt bij defekte dubbele beglazing wanneer er water word aangetroffen in de glassponning.


Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste dirk

ik had het niet beter kunnen verwoorden dan andre. denk goed aan de plek waar een kozijn komt. je loopt anders kans om een heleboel geld en tijd te hebben verknoeid.


rick
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik zit er ook aan te denken om mijn kozijnen te vervangen. die dingen zijn n.l. nogal duur. het is een oud huis en het zijn geen simpele kozijnen. is zoiets te doen? of levert het geen winst op?

Is er ergens een complete informatiebron voor hobbyisten hoe je zelf een degelijk compleet kozijn kan maken met dubbel glas. En wellicht plaatsen (alhoewel ik denk dat ik het plaatsen moet uitbesteden)
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
guido zei:
Ik zit er ook aan te denken om mijn kozijnen te vervangen. die dingen zijn n.l. nogal duur. het is een oud huis en het zijn geen simpele kozijnen. is zoiets te doen? of levert het geen winst op?

Met de nieuwe Hammer :p is dat goed te doen zijn.Wat bedoel je met geen simpele kozijnen ( brede onderdorpels,ramen met roede,schuiframen :?: ) Bij zulke uitvoeringen is de duurste :oops: kostenpost de aanschaf van het benodigde frees gereedschap .
Om de kosten te drukken zou je kunnen kiezen voor losse pakketen http://www.doehetzelfzuiderveld.nl
Maar het is natuurlijk wel een uitdaging om met de nieuwe combi zoiets zelf te maken ;)
Kozijn en raamhout is (standaard profiel) allemaal voor geprofileerd te koop :idea:

Mvg Geurt


-------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer---------
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
guido zei:
Ik zit er ook aan te denken om mijn kozijnen te vervangen. die dingen zijn n.l. nogal duur. het is een oud huis en het zijn geen simpele kozijnen. is zoiets te doen? of levert het geen winst op?

Is er ergens een complete informatiebron voor hobbyisten hoe je zelf een degelijk compleet kozijn kan maken met dubbel glas. En wellicht plaatsen (alhoewel ik denk dat ik het plaatsen moet uitbesteden)

Ik heb uit verschillende bronnen vernomen dat met de enorm sterke lijmen van tegenwoordig (PU-D4 bijvoorbeeld) het niet meer nodig is om met 'ingewikkelde' verbindingen te werken maar dat halfhoutsverbindingen of d.m.v. contramallen, eventueel aangevuld met een schroef of deuvel, sterk genoeg is.

Dit maak het voor de handige doehetzelver veel eenvoudiger om zelf zijn kozijnen te maken. Uiteraard kan je, wanneer je over de juiste machines en kunde beschikt, er voor kiezen om de meer traditionele verbindingen toe te passen.

Zelf heb ik een (relatief eenvoudig) kozijn gemaakt dat in de tuin is geplaats en een schuttingdeel vervangt zodat we van het uitzicht kunnen genieten. Dit heeft de volgende vorm:

Code:
+------+------+
|      |      |
+------+------+
|      |      |
+------+------+
(Vier raampjes dus)
Ik zal er eens een foto van maken en plaatsen als ik thuis ben.

De verbindingen heb ik gemaakt m.b.v. een handzaag en een bovenfrees, en sterke lijm natuurlijk.

We hebben enkele jaren geleden 5 kozijnen laten vervangen in ons huis, met de kennis die ik nu heb zou ik dat zeker zelf doen (zelf maken, zelf plaatsen), dat had ons 1000en euro's bespaart. Het plaatsen blijkt zo ongeveer neer te komen op: oude kozijnen verwijderen, spouwlat plaatsen, nieuwe kozijn vastschroeven, glaas aanbrengen.

Als je googeld op 'zelf kozijn maken', dan kom je al veel tegen, een goede bron met alle info bij elkaar ken ik echter niet.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Wat bedoel je met geen simpele kozijnen
ik heb net even wat geschoten van de kozijnen.
http://picasaweb.google.com/g.kauer/Kozijn?authkey=Gv1sRgCLPouJjKzavPeQ&feat=directlink
mijn gevoel zegt me nu dat ik dit niet moet proberen omdat het dan op ellende uitloopt. maar als ik inderdaad 1000en euri's kan uitsparen door iig de kozijnen zelf te maken dan zou mij dan heel goed uitkomen. en ik moet eigenlijk alle kozijnen vervangen aangezien oplappen nog steeds erg duur blijft.
Het glas in lood willen we uiteraard niet kwijt dus daar moet ik ook iets op verzinnen. (mischien een glasman die daar een soort dubbel glas van kan maken?) en de rest van het glas gewoon ergens bestellen? (waar?)
en ik vind het niet erg om nog een goed bijtelblok met de juiste profiel freesjes te kopen om dit mogelijk te maken maar bij mij onbreekt het gewoon aan kennis en ervaring.

en wat het plaatsen betreft moet er een steiger tegen het huis aan (geen begrane grond). dus ik weet niet of het wel mogelijk is om dat zelf te doen.
 
A

Athanor

Guest
guido zei:
mijn gevoel zegt me nu dat ik dit niet moet proberen omdat het dan op ellende uitloopt. maar als ik inderdaad 1000en euri's kan uitsparen door iig de kozijnen zelf te maken dan zou mij dan heel goed uitkomen. en ik moet eigenlijk alle kozijnen vervangen aangezien oplappen nog steeds erg duur blijft.
Hallo Guido,

Als meubelmaker zag ik ook erg op tegen het maken van kozijnen en deuren. Ik heb voor mijn werkplaatsuitbreiding echter de stoute schoenen aangetrokken en enkele duizenden euro's bespaard door zelf aan de slag te gaan. (als ik dat contant kon maken was ik al aardig op weg naar een Hammer/Felder ;) ) Omdat ik al geleerd heb nauwkeurig te werken is het uiteindelijk niet zo'n grote opgave geweest. Zie voor verslag dit topic: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=223&start=20

Misschien is het een idee om straks als eerste oefening op je Hammer de belangrijkste verbindingen uit te proberen. En dan met korte stijlen en dorpels. Dan kun je je gevoel eens toetsen aan realiteit. Als het lukt is het uiteindelijke werk slechts het verlengen van de profielen. Ik ben zeer tevreden dat het mij gelukt is, al heb ik wel het idee dat het me veel tijd heeft gekost omdat ik te precies ben :roll: Maar de winst is in euro's uit te drukken!

Fons
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Guido,

Het kozijn dat ik maakte was mijn allereerste 'project'. Hoewel dat niet helemaal waar is want ik heb eerst een paar schragen gemaakt om de boel fatsoenlijk te kunnen zagen e.d. Na mezelf te hebben laten voorlichten (o.a. via dit forum) heb ik gewoon een stuk profiel gekocht en ben gaan proberen hoe ik de verbindingen kon maken. Met name de middelste vebinding was even puzzelen. Daarna heb ik gekocht wat ik nodig had om het kozijn te maken en, al zeg ik het zelf, het is best goed gelukt (ik zal morgen een foto plaatsen).

Jouw kozijnen zijn inderdaad wat complexer maar als ik de foto's van de projecten op jouw website zie dan verwacht ik dat dit voor jouw geen enkel probleem op zal leveren.


Peter
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Guido,

De mooie foto`s zeggen al genoeg,een huis uit de jaren 40/50 schat ik :| .Dit was vroeger ook veel handwerk ,dus als meubelmaker goed te doen.Wil je het in de zelfde stijl uitvoeren of pas je het kozijnhout aan deze tijd :?:Om je kennis te vergroten kun beter eerst een paar boeken aanschaffen waar kozijnen en ramen worden beschreven en uit getekend in details.
Kijk eens op http://www.markplaats.nl onder `boeken techniek` o.a. `Bouwkunde deel 1 van R Jellema jaren 40/50, K.V.T. 80 ( kwaliteiteisen voor timmerwerk ),bouwconstructie deel 1 van A rauwerda.Hierbij krijg je een beetje een indruk wat je kunt verwachten aan arbeid.
Wat het glas betreft er zijn genoeg ( schilders/glaszet ) bedrijven die van het glas in lood iets moois van kunnen maken .Het glas zetten kun je beter uitbesteden i.v.m. garantie ( 10 jaar :idea: )op fabricage en plaatsen van isolatie glas.

Mvg. Geurt



-------------niemand is onbekwamer als een timmerman zonder hamer-------------
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
erg bedankt voor de tips en het vertrouwen dat ik die dingen zelf zou kunnen maken :oops:. (Ik hoop dat ik die verwachting kan waarmaken)

Ik ben net terug van mijn lesdag op het HMcollege. het voordeel van die tent is dat ze een flinke bibliotheek hebben met boeken over alles wat met hout en meubels te maken heeft (ik leen me er helemaal suf). dus ook over kozijnen. ik heb twee boeken meegenomen,die ik eens grondig ga doornemen. als het me haalbaar lijkt om zelf te doen dan ga ik het verschil in kosten eens proberen te berekenen. ik laat het wel weten hoe ik er vanaf breng.
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Bij het bedrijf waar ik werk maken we regelmatig dit soort niet standaard kozijnen.

Eerst begin je met alles precies in te meten daar maak je tekeningen van, let hierbij op dat je van elke dorpel/ stijl een detail maakt.

let er bij het tekenen van de details op of er mogelijk verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van afwatering.
ook is het verstandig om te kijken hoe diep je glassponning moet zijn in de ramen zeker als je dubbelglas wil toepassen, deze maat kan je opvragen bij de glashandel.

Omdat het je eerste kozijn is wat je wil maken raad ik je aan om eerst een van de makkelijke kozijnen helemaal te maken en dan pas eventueel in serie de rest, gaat er dan wat fout is niet alles verloren.

ook is het handig als je eerst het kozijn maakt en daarna de ramen erin pas maken

succes
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Het gebruik van vuren hout is zeer sterk af te raden.
Uiteraard zal het wel eens goed gaan, maar in het algemeen niet.
(levensduur normaal 5 à 10 jaar)

Als het dan toch perse moet, doe dan in ieder geval de onderdorpel in een duurzamere houtsoort.
Dat scheelt al fors.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.