Korte vooruitblik en een advies gevraagd

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.240
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Eerst maar eens een half jaartje wegzetten, als je een hoogglans afwerking wil, denk ik. Mijn ervaring met hema 2K lijm (doorzichtige epoxy) en zwarte kleurstof (roet) is dat het hout altijd nog iets werkt, en dan puilt je opvulling er een ietsje uit (net voelbaar) of het krimpt iets (ook net voelbaar). En bij hoogglans is net voelbaar ook zichtbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Eerst maar eens een half jaartje wegzetten, als je een hoogglans afwerking wil, denk ik. Mijn ervaring met hema 2K lijm (doorzichtige epoxy) en zwarte kleurstof (roet) is dat het hout altijd nog iets werkt, en dan puilt je opvulling er een ietsje uit (net voelbaar) of het krimpt iets (ook net voelbaar). En bij hoogglans is net voelbaar ook zichtbaar.
Dat is een wel een advies wat ik niet had willen horen:LOL:. Toch zal ik dit zeker meenemen. De grote vraag is of je dit niet altijd blijft houden. Als je het na een half jaar wegschuurt is er na een jaar een holling. Of zie ik dit verkeerd. De epoxy die ik gebruik is 5 minuten epoxy van Zpoxy. En een zwarte kleurpasta speciaal voor epoxy.
Hoogglans/glans is ook te verkrijgen d.m.v frictiepolish.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Volgens mij is dat heel oud meubelreparatiemateriaal. Mijn meissie heeft nog een doos van dat soort spul staan dat van haar vader is geweest - die was meubelstoffeerder/restaurateur.
Bedankt Henk, ik heb hier in de buurt de vliegende hollander (winkel/groothandel in meubelbeslag en restauratie) Daar ga ik maandag even langs kijken of die het hebben.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik denk dat ik eens ga zoeken naar zwarte Ca lijm. De vorige die ik had was een trage variant. Deed er een dag over om uit te harden in de diepere scheuren.
Henk schuurstof zie ik niet zitten. Ik wil hem hoogglans afwerken. Ik ben ban dat ik dat blijf zien. Maar ik zal een proefje doen. En er zitten el vele zwart gevulde scheuren in. Dus enkele zwarte vlekjes meer of minder.
zwarte ca lijm is niet nodig, je kunt wat tandenzwart toevoegen aan de lijm.
Dit werkt perfect, zeker voor taxus.
 

Bijlagen

  • IMG_1958.jpeg
    IMG_1958.jpeg
    72,5 KB · Weergaven: 4

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Dat product heb ik. Ik heb dat stof erin gedaan en toen lijm erover. Dat ging echter daar waar geen lijm was werd het een smeerboel. Ik ga het notendeel overnieuw maken. Nu met een pinkeltje met schroefdraad. Zal nog wel enige tijd duren want mijn los kop is niet meer zuiver. As is iets krom.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dat product heb ik. Ik heb dat stof erin gedaan en toen lijm erover. Dat ging echter daar waar geen lijm was werd het een smeerboel. Ik ga het notendeel overnieuw maken. Nu met een pinkeltje met schroefdraad. Zal nog wel enige tijd duren want mijn los kop is niet meer zuiver. As is iets krom.
Ja, maar zoo moet je het ook niet doen, je moet het door de lijm (2k)mengen en dan aanbrengen, laten drogen en dan schuren. Niet teveel erin doen, je hebt maar weinig nodig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Ja, maar zoo moet je het ook niet doen, je moet het door de lijm (2k)mengen en dan aanbrengen, laten drogen en dan schuren. Niet teveel erin doen, je hebt maar weinig nodig.
Dat hangt van het product af. Er zijn er die je inderdaad moet mengen en die je erin doet en dan lijm erin. Kijk hier maar Fastick Filler Revivo - De Houtdraaierij
Het probleem met het vullen van hele kleine gaatjes is dat ook dunne ca er niet goed in blijft. Meestal ben ik de ca kwijt na een schuurbeurt ( van die kleine gaatjes dan) Vandaar dat ik het op deze manier probeerde. Die vulstof van de houtdraaierij is te grof voor die hele kleine gaatjes.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
Als je durft, ik heb nog wel een gek idee voor je. Net als Bob Ross, maak gebruik van "happy accidents". Wat denk je er van om bepaalde delen van de vaas te stralen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Met dat idee heb ik wel lopen spelen. Beslist niet voor deze Urn/vaas. Ik heb alleen niets voor het stralen. Ja met de HD reiniger kan het ook. Maar water is geen vriend van hout. Ik vind dat meer iets voor "saai" hout. Pijpen worden wel een gestraald.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.