Korte vooruitblik en een advies gevraagd

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Over de vorm ben ik tevreden maar er zijn een paar kleine stukje uitgebroken. Advies hoe dit op te lossen of laten we het zitten.
20240412_194021.jpg
Ik bedoel de stukjes bij het notenhout. Hier onder een foto van het geheel. De onderkant moet ik nog afdraaien.
20240412_193952.jpg
Betere foto's maak ik wel als deze vorm af is.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
87
36
Almen aan zee
Ja ik snap dat je hierbij wel even staat te balen.

En als je 'm foutloos wilt: overnieuw.

En anders heb ik van restaurateurs geleerd òf onzichtbaar, òf laten zien wat je gedaan hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Bedankt Marcel. Overnieuw gaat hem niet worden. Een stuk taxus van 20 cm rond en 20 cm hoog had ik. Geen 2 dus overnieuw is geen optie. Ik heb overwogen om er een ring in te zetten met een "vreemd" materiaal. Ik vind dat er niet echt bij passen. Zal eens kijken of ik het kan laten vollopen met CA lijm of lak. Ik heb al hele scheuren gevuld met epoxy en zwarte CA.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
288
131
55
Luzy Saint Martin
Misschien een raar, en wellicht lastig te realiseren, idee maar: wat zilver soldeer tin in de scheuren gieten en opnieuw afschuren?
Of anders -nog idioter- wat vellen goudblad er in proppen en daarna schuren/polijsten?

Zou zonde zijn om deze mooie vorm als mislukking te klasseren! Redt hem!
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ik denk dat ik eens ga zoeken naar zwarte Ca lijm. De vorige die ik had was een trage variant. Deed er een dag over om uit te harden in de diepere scheuren.
Henk schuurstof zie ik niet zitten. Ik wil hem hoogglans afwerken. Ik ben ban dat ik dat blijf zien. Maar ik zal een proefje doen. En er zitten el vele zwart gevulde scheuren in. Dus enkele zwarte vlekjes meer of minder.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.504
963
Riemst
Waarom niet kleurloos (doorzichtig) opvullen met epoxy? Als het dan in zijn geheel in hoogglans afgewerkt is gaat het nauwelijks zichtbaar zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Waarom niet kleurloos (doorzichtig) opvullen met epoxy? Als het dan in zijn geheel in hoogglans afgewerkt is gaat het nauwelijks zichtbaar zijn.
Het lijkt op de foto heel erg maar als je er naar kijkt zie je het nauwelijks zegt mijn vrouw. Daar denk ik dus wat anders over. Ik had al in een eerdere post geschreven dat vollopen met lak of CA een optie is. Eventueel gekleurde CA. Ik ga een test doen en kijk wat het mooist wordt. Taxus heb ik genoeg, wel kleinere stukken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Ja Roeland, daar zal ik eens naar kijken. Shellack is mij bekend, staafjes? Nu je het zegt heb ik daar wel eens van gehoord. Ik heb ze niet en ik ben heel slecht ik kleuren. Ik zie pas als ik klaar ben dat de kleur niet juist is.
Misschien in zwart. Verwarmen er erop druppelen. Was heb ik wel maar daaroverheen lakken gaat hem niet worden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Kun je de rand niet wat verder afdraaien / schuren en eventueel een nieuwe piek draaien?
Ja dat kan. Dan kan echter hetzelfde gebeuren en ben ik weer bij het begin. De vraag is ook of je hem perfect opgepannen krijgt. Dat is voor een voet niet zo erg maar aan de bovenzijde zie je alles. Bovendien is het veel werk om dun uit te draaien. Niet dat het moeilijk is maar het kost tijd en "veel" notenhout.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Hoe mooier het hout, hoe sneller je zoiets hebt. Bij uitdraaien en groter deksel heb je gaaf kans dat hetzelfde weer gebeurt.
Je kunt denken aan een deksel dat de uitbrekertjes bedekt.
Voor vullen zou ik een beetje 5 minuten 2 componenten lijm gebruiken. De Action verkocht setjes van Pattex voor een Action prijsje. Dat werkt snel en het geeft veel minder vlekken dan epoxy. Je kunt het kleuren met het spul waar je ook epoxy mee kleurt, of mengen met schuurstof.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Tsja, is dit niet een van die dingen waar je zelf van baalt en waarvan anderen het niet eens zien? Je mag toch ook zien dat het ambachtelijk werk is en geen machinale productie?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
288
131
55
Luzy Saint Martin
Schellak (zoals dat in het Nederlands heet) is inderdaad ook een optie. Werkt mooi en is heel goed mee te polijsten. Niet voor niets het basis ingrediënt voor politoeren 😉

Let op: schellak is wel gevoelig voor alcohol!

Hier een link met staafjes Schellakstaafjes, per stuk
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.