Korte review PAX 4.5 TPI Ripcut Handsaw (660mm)

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Beste allen,

Ik had onlangs besloten mezelf een kadootje te geven in de vorm van de Pax 4.5TPI (schulp) handzaag.
Een lage TPI zaag ontbrak nog aan mijn langzaam groeiende verzameling en ik zie ze ook niet vaak
voorbij komen op marktplaats.

Ik had specifiek deze gekozen boven de William Greaves variant omdat ik ook wou ervaren wat het
verschil is als je zaagt met een conische geslepen blad (boven (0.8 mm) smaller dan beneden (0.95 mm) ).

En ik dacht: laat ik mijn eerste ervaringen meteen delen.

Eerste indrukken:
Ten eerste: hij is (vind ik) prachtig. Het handvat is voor mij comfortabel en zoals je kan zien: in twee kleuren glad afgewerkt.
20231105_105440.jpg

Ten tweede: hij heeft een gebogen snijvlak(zie foto). Als ik hem naast mij 'straight edge' leg, dan is het duidelijk dat er bewust een ronding in zit.
20231105_103635.jpg
Ik neem aan dat gaat helpen met het zagen van wat dikkere planken, waar deze zaag tenslotte voor bedoeld is.

Het laatste wat me meteen opviel voordat ik begon met zagen:

De zetting is breed.
Heel erg breed.

Volgens de omschrijving zou de kerf uiteindelijk 1.8 mm moeten zijn, maar
ik meet het dat de punten van de tanden zeker 1.9 mm uit elkaar liggen.
Dat betekent dadelijk een behoorlijk brede zaagsnede.

20231105_103723.jpg

Eerste zaagervaring
Ik had toevallig een plank liggen van 20 mm die ik nog in de lengte door moest zagen.
Dat is eigenlijk te dun om met 4.5 TPI echt aan de slag te gaan. Stumpy Nubbs raad voor schulpen minimaal 5 tanden aan
om in de zaagsnede te hebben. Dus deze zaag zou je vanaf ongeveer 28 mm dik hout kunnen gebruiken.

Omdat ik het nog niet helemaal eerlijk vind om de zaag hierop af te rekenen, kom ik hier later nog een keer op terug als ik
wat dikker hout ga zagen. (Ik heb ook nog een balkje van 6cm liggen die geschulpt mag worden)

Desalniettemin wil ik jullie mijn eerste indruk niet onthouden:
De zaag is zeker scherp genoeg om meteen uit de doos te kunnen zagen.
Maar de zeer brede zetting in combinatie met het conische blad vereist wel dat je
je zaag echt goed onder controle moet hebben, want hij heeft heel veel vrijheid in zaagsnede,
om precies daarheen te gaan waar je aangeeft dat hij heen moet.

En juist omdat hij scherp en wat grof getand is, gaat hij daar ook vlot heen.
Dus als je even niet oplet, zit je ook meteen naast je lijn.

Mijn zaagsnede is, zoals verwacht nog wat breder dan de 1.9mm

Dit leidt natuurlijk ook tot een wat grof oppervlak in de snede.
Niet onverwacht, maar wel iets om rekening mee te houden.


Tot dusver:
Al met al is het een prachtige zaag, die ik met veel plezier zal kunnen gebruiken.
Ik ga hem later nog eens testen in wat dikker hout, waar hij wat beter tot z'n recht zal kunnen komen.
De zetting van de tanden ga ik waarschijnlijk wel wat terug brengen, want een zetting van 2x de
dikte van de plaat lijkt me echt wel een beetje overdreven, juist in combinatie met het conische blad.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je je zaag vlakker houdt, dan heb je automatisch meer tanden in het werk. Het is dan ook makkelijker om langs een lijn te zagen. Je hoeft hem dan alleen recht op te houden. Dit lijkt mee meer een zaag voor veel dikker hout, dan 2 of 3 cm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.