Kopshout slagersblok tafelblad

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
280
Koekelare
Een potentiele klant heeft mij gevraagd een ontwerp te maken voor een soort van buitentafel met kopshouten werkblad (zoals op de foto hieronder bijvoorbeeld)
Het werkblad zou 120 x 65 worden en 7cm dik, en de houtsoort wordt Afrormosia of Eik.
Zo'n kopshouten werkblad is nieuw voor mij, ik zie voorlopig geen problemen in het maken er van, maar blijft dit stabiel genoeg om jaren te kunnen gebruiken?
De tafel zal altijd buiten staan, maar wel onder een afkapping, zou dus nooit rechtstreeks in weer en wind komen te staan. Kan het werkblad dan onafgewerkt blijven of moet dit regelmatig onderhouden worden met olie?

Iemand die zijn ervaring hiermee kan delen aub?

GBET_Butcher_Block_2_grande.jpg

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.759
458
Almere
Met mijn beperkte kennis zou ik zeggen dat de omstandigheden buiten zoveel fluctueren dat deze kopshouten constructie geen lang leven beschoren zal zijn. Dat het overdekt staat helpt niet tegen hoge of lage luchtvochtigheid, alleen tegen staand water.

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Mijn vader is slager:)

Die hakblokken worden gemaakt van Canadees eiken. En onderhoud is erg belangrijk, als het blok te ver uitdroogde dan zag je dat de blokken los ging laten.
Bleef hij te nat dan kwam er overal zwarte schimmel op.
Ook de dikte is van belangrijk, met die dikte die je noemt ben ik bang dat het na loop van tijd uitelkaar gaat vallen.

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Je zult het hout droog genoeg moeten hebben en geheel af moeten sluiten met epoxy zodat wisselingen in vocht/temperatuur geen invloed meer hebben op het hout.

Zelf zou ik me er niet aan wagen.

Succes,

Willem

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Ik heb ooit een soortgelijk iets gekocht bij de Ikea. Allemaal kops hout.
Ondertussen niet meer in gebruik doordat het ding veels te zwaar was om iedere keer op het aanrecht te tillen en omdat de verlijming door 'werk' overal losliet.
Dus nu zit ik met 56 hele kleine snijplankjes...

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.188
988
Enschede, Twente
Bij de 'echte' slagersblokken van weleer werd vaak een stalen opsluitband toegepast - die kun je strakker trekken als het hout wat krimpt. Je wil namelijk wel dat het oppervlak gesloten blijft.

Met eiken wordt dat niks, want eiken en ijzer… Esdoorn (ahorn) is geschikter. Ook omdat het van nature antibacterieel is.

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
10
Leiderdorp
Bij de 'echte' slagersblokken van weleer werd vaak een stalen opsluitband toegepast - die kun je strakker trekken als het hout wat krimpt. Je wil namelijk wel dat het oppervlak gesloten blijft.

Met eiken wordt dat niks, want eiken en ijzer… Esdoorn (ahorn) is geschikter. Ook omdat het van nature antibacterieel is.

Het zwart worden is eenvoudig op te lossen met een RVS band, los van het feit dat zwart eiken aan de zijkant hooguit naar oogt, maar meer ook niet.

Bovendien is looizuur een tannine, wat uitermate goed is tegen bacteriën, één van de redenen dat eiken daar ook goed tegen bestand zijn.

De meeste slagersblokken worden traditioneel van haagbeuk gemaakt, maar dat neemt niet weg dat andere soorten niet geschikt zijn. Beuk is sowieso niet de meest stabiele soort, dus een verstelbare opsluitband is hier ook om een mindere eigenschap van dit hout te compenseren. Bovendien konden zwaar versleten blokken worden uitgewisseld.

Het van nature antibacterieel zijn geldt voor meerdere houtsoorten, en is bij eiken juist heel erg hoog door het looizuur.

Voor wat betreft een buitentafel in kopshout, ik vind dat een groot risico. Inwerking van vocht op de kop wordt in klassieke skeletbouw bijvoorbeeld zo gedaan dat het zo min mogelijk optreedt of invloed heeft. Bovendien denk ik dat de lijmverbindingen, als je die toepast, een zwakke schakel zijn.

Laatst bewerkt:

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
644
210
Zutphen
Hakblokken werden van steenbeuk=haagbeuk gemaakt. Kopshout verlijmd voor buiten houdt het geen jaar vol

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
280
Koekelare
Bedankt voor jullie feedback, duidelijk geen goed idee dus. Dan wordt het een traditioneel tafelblad.

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.712
108
Utrecht
Tussen alle juiste berichten mis ik er nog een, dat is het gebruik van zwaluwstaarten om de blokken bij elkaar te houden...
Google heeft voldoende voorbeelden.
Maar ik denk dat dit als opdracht geen haalbare klus is, gezien alle risico's op loslating etc... Prive zou ik me er nog wel aan willen wagen...

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.514
348
Torhout, België
Klopt, voor privé-gebruik zou ik me er ook nog aan wagen. Kans is groot dat dit wel een eindje meegaat mits goeie watervaste lijm en een goeie afwerking. Het blad mag ook niet opgesloten zitten in de metalen constructie uiteraard. Maar voor een klant wil je niet dat er na half jaar al klachten zijn. Tenzij je duidelijk stelt dat deze constructie niet erg geschikt is voor buiten, en dat het risico voor de koper is. Maar dan nog...

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.