kopshout beschermen met (alternatief voor) epoxy

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Collega's,
Voor de specifieke bescherming van kopshout voor buiten (een project waar ik bewust even geen tropisch hout voor gebruik) was ik van plan om de kopse kanten te behandelen met een sealer.
Ik zocht in eerste instantie een alternatief voor epoxy en kwam bij de hout-en randsealers uit van Frencken. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? En is het daar - juist zoals bij epoxy - de bedoeling dat je alleen de kopse kant behandelt of is het bij deze sealers de bedoeling het er over een grotere zone op aan te brengen? Als het niet anders kan, welke epoxy hebben jullie goede ervaringen mee? Ik zoek eigenlijk wat ze in het Engels een 'clear penetrating epoxy sealer' noemen. ALvast bedankt voor eventuele tips.
Mvg,de Kastanjeboom
 

tuoh

Oud hout
Vooruit dan maar:p Ik ken de producten van Frenken niet, maar om paalkoppen af te dekken zou ik gebruik maken van stukjes bladlood, zink of koper. Zelfs EPDM of asfalt kan de klus klaren.

Epoxy bijvoorbeeld is veel te omslachtig omdat er nadien ook nog eens een DDlak op moet als bescherming tegen uv stralen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Randsealer heb ik wel gebruikt voor multiplex, ik weet dat er sealer is voor multiplex en sealer voor kopshout. Of het de levensduur gigantisch verlengt weet ik niet, maar voor multiplex wordt het voorgeschreven.
De 2 componenten primer voor reparaties met epoxy kan volgens mij ook worden gebruikt voor het sealen van kops hout:
http://www.polyfillapro.nl/w400.html
Als de prijs wat zegt over de kwaliteit is dat goed spul:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.