kopse kanten afwerken met 'HOUT'

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
37
1
Kontich
Waarde forumleden.

Er zijn verschillende manieren om de kopse kanten van plaatmateriaal af te werken, zo blijkt.
- plamuren, schuren en schilderen
- kantfineer
- kantenband
enz...

Echter, ik speel al enige tijd met de idee om op de kopse kant gewoon een dun, fijn latje hout te zetten van 2 of 3 mm dik. (In veel doe-het-zelf winkels kom je dit type van latjes wel tegen, samen met de reeds geprofileerde lijstjes voor lambrisering of 'wall molding'.)

Dus je lijmt en/of nagelt zulk een latje op de kopse kant van het paneel (zie tekening: 2 x betonplex van 18 mm = 36 mm) + uitgefreesde hoek. Vervolgens zit je boven en onder met een kleine overschot (??). Hoe zouden jullie die overschotten dan weghalen?

Ik dacht aan wegfrezen, maar weet niet goed hoe. ( zeker niet in de uitgefreesde hoek) Ik beschik over een of 1010 bovenfrees van Festool.
1. Maar welk type van freesje gebruik je dan?
2. En hoe positioneer je de freesmachine zelf? Zet je deze op de plaat en laat je de frees met bv lager over de kopse kant rollen. Of zet je de machine op de kopse kant (lijkt me hachelijk) en laat je bv de lager over de plaat rollen?

Ik speel zelfs met de idee om de kantenfrees van festool te kopen, de ofk 500, ( komt altijd wel van pas) maar is nogal duur. Dus als ik het met de machine kan oplossen die ik al heb, zou het wel goed zijn.

Alvast bedankt.

Bijlagen

• kopse kant.jpg
    kopse kant.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 33

Invator

Actieve deelnemer
13 mei 2024
42
68
Boortmeerbeek
gemakkelijkste is inderdaad met een rechte kantenfrees, en deze met de lager op de plaat laten rollen.
Natuurlijk met een grotere freesmachine zoals de OF1010 wordt het iets moeilijker om deze op z'n plaats
te houden. De OFK500 gaat hier iets gemakkelijker te hanteren zijn (of je kan ook opteren om hiervoor een goedkopere variant zoals de Makita aan te schaffen, werkt ook prima).

Voor afgeronde hoeken kan je natuurlijk wel gewoon de lager tegen de kopse kanten laten rollen, hiervoor zijn
ook specifieke freesmachines van Festool beschikbaar (MFK700 bv) met een verhoogde zool.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.176
972
Enschede, Twente
Je hebt de 1010 en niet toevallig was er een setje hulpmiddelen voor die machine waarmee je perfect kanten kunt afwerken. Was, omdat deze uit de handel zijn. Misschien nog her en der bij een handelaar te vinden. Zoek op “festool OF1010 edgebanding accessory” het zijn drie onderdelen die samen ervoor zorgen dat je de 1010 om een hoekje kunt gebruiken.

jorisvh

Post veel
ik zet normaal gezien de plaat rechtop, zool op de kopse kant, lager tegen de plaat.
hier is de uitgefreesde hoek wellicht niet diep genoeg voor het lager.
een OF1010 is hiervoor ook aan de lompe kant.

ik zou de werkvolgorde omgooien:
  1. platen verdubbelen
  2. dikfineer kantlat kleven
  3. bovenkant gelijk frezen
  4. hoek uitfrezen
als dat een optie is, misschien zelfs de kantlat zo dik maken dat die de hoek vormt?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.862
3.471
Frees met onderlager, de blauwe plaatjes uit je freesgeleider drukken en er een strook multiplex tegen aan schroeven met een uitsparing voor je frees. Je kan de machine dan makkelijk stabiel houden.

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
290
102
Frees met onderlager en zool over het latje laten lopen inderdaad. Eventueel aan de kant waar je niet freest nog wat tegen je materiaal klemmen om stabieler te zijn.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
746
147
Stiens
Ik heb dit ooit ook gedaan. De laatjes maakte ik zelf omdat mijn schaafmachine tot 3mm dikte kan en ik had er mooi hout voor liggen. Ik maakte de latjes op maat en verfde die vooraf (niet de achterkant). Daarna alleen opgelijmd. Ze zitten na ca. 10 jaar nog steeds.

Ik heb het verwerkt in een kast in onze stacaravan en we gebruiken het dagelijks. Ik durf hier niet van te zeggen dat het bijzonder fraai is maar het is goed genoeg.

M.a.w. geen bewerking of verfwerk na oplijmen. De kast bestaat uit, met HPL beplakt populier.

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.962
102
West-Friesland
Je hebt de 1010 en niet toevallig was er een setje hulpmiddelen voor die machine waarmee je perfect kanten kunt afwerken. Was, omdat deze uit de handel zijn. Misschien nog her en der bij een handelaar te vinden. Zoek op “festool OF1010 edgebanding accessory” het zijn drie onderdelen die samen ervoor zorgen dat je de 1010 om een hoekje kunt gebruiken.
Is het dit misschien?

Festool's OF1010 Router and Edging Plate

Mvg. :).

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.176
972
Enschede, Twente
AANVULLING: een van de drie is niet absoluut noodzakelijk, namelijk het onderdeel voor afzuiging.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.862
3.471
Een stukje plaatmateriaal en wat schroeven geeft dus het zelfde resultaat. Heb ik je weer 125 euro bespaard.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.176
972
Enschede, Twente
Geen idee welk setje je bedoelt, maar volgens mij zijn de afzonderlijke onderdelen die nodig zijn nog gewoon te krijgen:
Juist. Heb even gekeken bij Rubart en deze twee samen kosten daar ongeveer 110 euro. Mijn veronderstelling dat ze niet meer leverbaar zouden zijn was dus niet correct. De laatste papieren catalogus (2021) toont ze op pagina 219.

In mijn verdediging: op de websites van Festool worden ze niet meer als accessoires van de OF1010 vermeld. Vandaar dus. Sorry.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

munckf

Actieve deelnemer
Ik zou het met een klein blokschaafje doen.
Zou ook mijn advies zijn. Door de vele apparaten die we tegenwoordig hebben vergeet je gemakkelijk dat veel dingen ook nog handmatig kunnen, en vaak nog beter/gecontroleerder. Voor dit soort klussen zijn Stanley 60 1/2 (laagste beitelhoek) of de 9 1/2 (of Lee Nielsen, Veritas, Record of Luban alternatieven) in mijn ervaring het meest geschikt.

"Snijden" met een SCHERPE(!) schaafbeitel is subtieler dan "wegrammen" met freesbit. Ik doe dit soort randafwerking ook soms gewoon uit de hand met een ultrascherp mes (scheermes-scherp). Dat geeft heel veel controle en is gewoon een heerlijk gevoel om te doen. En voor mij voelt het dan altijd alsof er andere, creatievere hersencellen worden aangesproken dan wanneer ik hier machines bij inschakel. "Lineaal-recht" is niet altijd het mooiste wat je kunt bereiken.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.176
972
Enschede, Twente
Zou ook mijn advies zijn. Door de vele apparaten die we tegenwoordig hebben vergeet je gemakkelijk dat veel dingen ook nog handmatig kunnen, en vaak nog beter/gecontroleerder. Voor dit soort klussen zijn Stanley 60 1/2 (laagste beitelhoek) of de 9 1/2 (of Lee Nielsen, Veritas, Record of Luban alternatieven) in mijn ervaring het meest geschikt.

"Snijden" met een SCHERPE(!) schaafbeitel is subtieler dan "wegrammen" met freesbit. Ik doe dit soort randafwerking ook soms gewoon uit de hand met een ultrascherp mes (scheermes-scherp). Dat geeft heel veel controle en is gewoon een heerlijk gevoel om te doen. En voor mij voelt het dan altijd alsof er andere, creatievere hersencellen worden aangesproken dan wanneer ik hier machines bij inschakel. "Lineaal-recht" is niet altijd het mooiste wat je kunt bereiken.
Allemaal waar, maar lees even terug naar post nummer 1: TS wil een dubbele laag betonplex voorzien van een houten rand. En op afgewerkt plaatmateriaal is een rand schoon-schaven niet echt een goed idee. Krassen, happen eruit, bedenk het maar… Machinaal is het allemaal precies in te stellen en voorkom je eerder nevenschade.
Just my 2 cents…

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.859
222
Rotterdam
Allemaal waar, maar lees even terug naar post nummer 1: TS wil een dubbele laag betonplex voorzien van een houten rand. En op afgewerkt plaatmateriaal is een rand schoon-schaven niet echt een goed idee. Krassen, happen eruit, bedenk het maar… Machinaal is het allemaal precies in te stellen en voorkom je eerder nevenschade.
Just my 2 cents…
Ik heb geen ervaring met machinaal kanten frezen. Maar als ik het zou frezen, zou ik er waarschijnlijk een hap er uit frezen.
Maar datzelfde geldt ook andersom, iemand die nooit met de hand schaaft zal er zo een hap uit schaven.
Voor beide opties geldt het aloude advies: eerst drie keer oefenen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.