Kops hout verlijmen

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
Hallo, wie kan mij advies geven over het verlijmen van kleine stukken hout tot een tafelblad. Ik heb stukken eikenhout (400*60*20) en die wil ik verlijmen tot een tafelblad. Een soort parket dus.
Wat doe ik met de kopse kanten van deze latten.
1) Mes en groef / zigzag profiel
2) Woodmax of witte lijm
3) Niet verlijmen omdat de langs verlijming voldoende stevigheid geeft.

alvast bedankt!
groet,
Ruud
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De kopse kanten kan je in principe zonder verbinding tegen elkaar zetten. De lange kanten kunnen best van een mes en groef voorzien worden. Eventueel een losse veer gebruiken. Dan verlies je geen breedte van de planken. Naden uiteraard overlappend. Wil je toch een verbinding op de kop, dan is een Domino of lamel (lamello) de eenvoudigste oplossing. Een groef zagen op de verticale freesmachine, freestafel of eventueel los uit de pols met bovenfrees is doenbaar. Het mes frezen is al wat bewerkelijker en je hebt het risico op uitbreken van de koppen. Verlijming met 3D witte houtlijm. Woodmax en aanverwanten vragen in principe lijmvoeg en dat wil je niet voor een tafel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb stukken eikenhout (400*60*20) en die wil ik verlijmen tot een tafelblad.
die stukken ga je tot een lange strook verlijmen
de techniek daartoe is mij onbekend
ga je strook na strook kops verlijmen, of ga je het hele tafelblad ineens verlijmen ?
zo ja, ga je op elke strook in de lengte een lijmklem zetten + een paar klemmen op de breedte van het blad ?
zo ja, hoe ga je het blad vlak houden ?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
vingerlassen geeft de sterkste verbinding
wordt het blad 60 of 20 dik?

bij 60 dik zou ik ze gewoon koud tegen elkaar lijmen zolang je de naden maar laat verspringen maakt dat niet uit
 

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
die stukken ga je tot een lange strook verlijmen
de techniek daartoe is mij onbekend
ga je strook na strook kops verlijmen, of ga je het hele tafelblad ineens verlijmen ?
zo ja, ga je op elke strook in de lengte een lijmklem zetten + een paar klemmen op de breedte van het blad ?
zo ja, hoe ga je het blad vlak houden ?
Ik heb een vlakke werktafel met aan de zijkant een opstaande rand. De stukken hout leg ik tegen de opstaande rand en verlijm 4 stroken breed. Ik krijg uiteindelijk een samengestelde plank van 240 breed 20 dik en 2500 lang
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een veer en groef of lamello's voegen weinig toe aan sterkte. Is ook niet nodig. Maar het maakt het verlijmen wel eenvoudiger. Je hoeft je geen zorgen te maken dat de planken niet vlak liggen. Als je tegen elkaar schuift zitten ze goed.
Zo een tafelblad met zoveel lijmverbindingen is een hele uitdaging. Hier moet je goed voorbereid aan beginnen. Eerst alles koud passen, eventueel alle delen markeren dat je weet waar ze moeten komen en zorgen dat alle spullen klaar staan. Het laatste wat je wil is halverwege vaststellen dat de lijm op is!
Een witte lijm en lage temperaturen in de werkplaats geven behoorlijk wat meer vrijheid.
Hulp is aangeraden. Eventueel in verschillende stukken werken en die delen nadien samenvoegen.
 

ruudvanderklooster@gmail.

Actieve deelnemer
17 jul 2019
27
3
Een veer en groef of lamello's voegen weinig toe aan sterkte. Is ook niet nodig. Maar het maakt het verlijmen wel eenvoudiger. Je hoeft je geen zorgen te maken dat de planken niet vlak liggen. Als je tegen elkaar schuift zitten ze goed.
Zo een tafelblad met zoveel lijmverbindingen is een hele uitdaging. Hier moet je goed voorbereid aan beginnen. Eerst alles koud passen, eventueel alle delen markeren dat je weet waar ze moeten komen en zorgen dat alle spullen klaar staan. Het laatste wat je wil is halverwege vaststellen dat de lijm op is!
Een witte lijm en lage temperaturen in de werkplaats geven behoorlijk wat meer vrijheid.
Hulp is aangeraden. Eventueel in verschillende stukken werken en die delen nadien samenvoegen.
Er zit idd veel werk in maar het resultaat lijkt mij erg leuk.
Ik heb alles gevlakt en door de vandikte bank gehaald dus qua maatvoering zou het moeten kloppen.
Bedankt voor het meedenken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.