Kopjes

P

Pel

Guest
Dat het een bolletje moest worden voor dat het een kopje werd, dat had ik mij wel bedacht, maar om het hart en aslijnen te bepalen daar was ik nooit uit gekomen. Mooi Didier hoe je les geeft, alhoewel het duizeld mij wel af en toe.:) En als ik op examen zou moeten gaan zakte ik als een baksteen:D

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het werkstuk van de klauwkop nemen een andere klauwkop op de draaibank plaatsen.

IMG_7984.jpgIMG_7985.jpg

Het werkstuk met het opgelijmde blokje opspannen in de klauwkop.
IMG_7989.jpgIMG_7993.jpg

Een vlakke kant aan de bol draaien en je zal direct merken dat het gat iets uit de midden zal zitten.
Al heb ik mijn uiterste best gedaan om alles correct te hebben.
Vandaar mijn blokje oplijmen.
Weer heel goed opletten tijdens het draaien voor de vingers wegens het handgreepgedeelte die uit het center draait.
IMG_7995.jpg

Beginnen met de binnenkant uit te hollen en je merkt nu al dat ik goed zit.
IMG_7997.jpg

Met een potlood eens over de buitendiameter strelen en je merkt dat ik iets heel miniem uit het center zit.
IMG_7999.jpgIMG_8001.jpg

Met een zeer scherpe beitel werk je het een beetje bij en je kan duidelijk zien dat ik amper een halve mm uit de midden ben.
Zeker opletten voor de vinger.
IMG_8003.jpgIMG_8004.jpgIMG_8007.jpg

Met een dikte passer neem ik de minimum maat van de opgespannen klauwen om over te zetten aan de voorkant want later moeten dezelfde klauwen weer hun nut bewijzen.
IMG_8009.jpgIMG_8010.jpg

Verder uithollen aan de binnenkant tot de vorm correct is.
IMG_8014.jpgIMG_8017.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Binnenkant schuren tot korrel 400 met een zeer trage snelheid als veiligheidsredenen voor de vingers.
IMG_8021.jpgIMG_8022.jpg

Werkstukje van de klauwkop nemen.
IMG_8024.jpg

Wat elektriciteitskleefband op de klauwen draaien en doorsnijden aan de vier klauwdelen.
Zo kan ik de klauwen wat wijder zetten.
Het kleefband zal beschadigingen tegengaan bij de volgend bewerking.
IMG_8031.jpgIMG_8033.jpgIMG_8036.jpg

Werkstukje opnieuw opspannen om de onderkant te kunnen draaien.
Niet te hard spannen want het ganse werkstuk kan je nu kapot maken door de druk van de klauwen.
IMG_8038.jpgIMG_8044.jpg

Het opgelijmde blokje handmatig afzagen.
IMG_8045.jpgIMG_8048.jpg

Met een potlood de buitendiameter weer strelen en ook hier zie je weer wat er iets uit het center draait.
Normaal gezien is dit hetzelfde zoals de kant.
Met een beitel weer eens hernemen.
IMG_8052.jpgIMG_8065.jpg

Met wat geluk krijg je vandaag nog een update hoe het onderste eruit zal zien van het kopje.
 
P

Pel

Guest
Dat is veel meer werk als ik van te voren had gedacht, het luisterd nogal nauw om het midden te bepalen, dat valt m.i. niet mee omdat je iedere keer op een andere manier inspant.

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Onderkant draaien van het kopje en schuren.
Daar kan je heel creativiteit mee te werk gaan.
IMG_8069.jpgIMG_8076.jpg

Het gedeelte waar het greepje staat moet uiteraard volledig met de hand geschuurd worden zonder een rond draaiende draaibank.
Ik denk dat ik er geen tekening bij moet maken hoe de vingers er uit zouden zien.
IMG_8078.jpg

Het kopje van de klauwkop nemen.
IMG_8082.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De middellijn bepalen van het kopje aan de bovenkant om het greepje perfect in de midden te plaatsen.
Via een winkelhaak heb ik gekeken dat de linker- en rechterhelft gelijk was.
IMG_8084.jpgIMG_8086.jpgIMG_8087.jpgIMG_8088.jpgIMG_8089.jpg

De middellijn overhalen aan het rechtstaande stukje die het greepje vormt.
IMG_8091.jpgIMG_8092.jpg

De dikte aftekenen van het greepje.
IMG_8093.jpgIMG_8095.jpg

Met de lintzaag de overtollige delen afzagen.
IMG_8098.jpgIMG_8104.jpgIMG_8101.jpg

Nu moet ik mijn creativiteit los laten hoe het greepje eruit zal zien en dan moet alles weg gesneden worden met de houtbeitel.
Dit vervolg zal morgen te zien zijn.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het bolletje volledig rond bijsnijden met de beitel en handmatig schuren.
IMG_8107.jpgIMG_8115.jpg

Het greepje/oortje handmatig bijwerken en handmatig schuren.
IMG_8120.jpgIMG_8124.jpg

Hier het volledige eindresultaat met 2 lagen sealer en 2 lagen vernis via de spuitpistool op luchtdruk.
IMG_8127.jpgIMG_8128.jpgIMG_8129.jpgIMG_8130.jpg

Er zijn diverse technieken aanbod gekomen en ik hoop dat jullie er iets vanop hebben gestoken.
Mochten er vragen zijn, laat ze maar op me afkomen, ik beantwoord ze met heel veel plezier.
Sirjacobs Didier.
 
P

Pel

Guest
Mooie leerzame reportage Didier, de oortjes van de twee eerste kopjes vond ik mooier, klassieker model, als het moderne model van het laatste kopje. Gelukkig verschillen mensen van smaak anders zou het een eentonige bedoening worden.:)

Groet Pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie leerzame reportage Didier, de oortjes van de twee eerste kopjes vond ik mooier, klassieker model, als het moderne model van het laatste kopje. Gelukkig verschillen mensen van smaak anders zou het een eentonige bedoening worden.:)

Groet Pel.

Ja Pel,
Het moeten niet altijd dezelfde oortjes zijn hé, maar die ander vind ik ook wel mooier hoor.
Als je diverse kopjes bekijkt, daar heb je enorm veel vormen in.
Dat zijn nu eenmaal keuzes die men maakt.
Toch ben ik blij dat je mijn reportage hebt gevolgd.
Bedankt.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
170
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Didier,

Ten eerste weer een magnefieke uitleg en raaportage en natuurlijk een prachtig resultaat.
Ik zag je steeds met de meetlat meten vanaf het begin om een midden te vinden, een tip daarvoor avan mijn kant, door de meetlat met bv de 10cm mark op het midden te zetten is het vaak nauwkeuriger te bepalen waar het midden zit, je hebt dan gelijk bv 34mm link en rechts van de 10cm streep, dit is dan beter zichtbaar en meestal nawkeuriger omdat je je hem beter op het midden kan zetten omdat je links en rechts dezelfde kleine afwijking makkelijker gelijk kan maken..

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, probeer het maar eens uit, even schuiven tot het midden gevonden is en dan afstrepen.

ps je PM box zit vol.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.