kopieerinrichting

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
Hallo

Ik heb mijn kopieerinrichting na genoeg klaar en ben aan het testen en
wat dingen aanpassen.
Wat ik me nog wel af vraag welk soort beitel moet je nu gebruiken en wat moet de centerhoogte zijn.
Ik heb wel zelf een beitel gemaakt van een hard stuk materiaal wat
ze ook gebruiken voor metaal draaibeitels.
Het is een stukje materiaal van 15x15 mm en daar een vrijloop hoek aan geslepen van 45 graden
en de voorkant rond gemaakt.
Hij werk wel maar volgens mij kan het beter.

Dus mijn vraag is wat is de ideale beitel voor het draaien met een kopieerinrichting?
En niet te vergeten wat moet de centerhoogte zijn ?

gr. Kobin
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Beitels voor kopieerinrichtingen vereisen een speciale geometrie om snijdend te kunnen draaien. Bij de normale geometriën voor handdraaibeitels ga je anders een combinatie schrapen/snijden krijgen en dat levert een ruw oppervlak. Jouw zelfgemaakte beitel lijkt me helemaal schrapend te draaien. Ik heb een dergelijk profiel eens toegepast op een ballendraaihulpstuk, en dat leverde geen mooi oppervlak op.

Het beste is een v-vorm beitel met de vleugels van de v geslepen onder een zeer scherpe hoek. Het spreekt voor zich dat het vlijmscherp moet zijn. Zoek eens op youtube naar cnc wood lathes, daar komen soms beitels in zicht, zoals in dit filmpje:

[youtube][/youtube]

Moet lukken lijkt me! Laat je nog veel foto's zien??

En Oh jah, de centerhoogte lijkt me exact op nul te moeten, dan kan altijd het hout weggehaald worden. Misschien dat iets erboven ook werkt. Beetje experimenteren.
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
DaG Wilco

Als je het filmpje zie dan lijkt het dat de beitel iets schuin staat t.o.v. het werkstuk.
Ik heb gedraait met de beitel loodrecht op het werkstuk.
Dus ik kan nog proberen om de beitel iets anders te slijpen zodat hij meer aan de linkerkant
snijt.
En de centerhoogte ga ik ook iets aanpassen ik zet hem precies op het hart van het werkstuk.

gr. Kobin
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
hoi kobin,

bij hager in duitsland kun je allerlei accesoires kopen voor kopieerinrichtingen. bijvoorbeeld v-stalen(dat is die beitel van het filmpje) en houders met ronde snijplaatjes, misschien is het handiger om los zo'n houdertje te kopen met een bijpassend snijplaatje en die te integreren in je kopieerinrichting. ik ben zelf ook aan het kijken naar een geschikt snijplaat voor mij draaibank, ik heb geen kopieerinrichting maar een kruistafel waarmee ik cilinder kan draaien etc.

groeten,

mark
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
Dag Mark

weet je ook de naam van de website van Hager in Duitsland?

gr. Kobin
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
hoi kobin de website van hager machinenbouw is hager-drechseln.de

kijk dan bij de online shop en dan bij 'stalen mit halter'

groeten mark
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
Hallo

Ik heb mijn kopieerinrichting klaar en wil jullie een paar foto`s laten zien misschien heeft
een van jullie er nog wat aan met de bouw van je eigen kopieerinrichting

2012-09-08 12.23.35.jpg


2012-09-08 12.23.51.jpg

2012-09-08 12.24.03.jpg


2012-09-08 12.24.49.jpg

De laatste foto zijn 3 handvaten of heften voor mijn beitels die op de kopieerinrichting zijn gemaakt.

gr. Kobin
 

Bijlagen

  • 2012-09-08 12.25.09.jpg
    2012-09-08 12.25.09.jpg
    91,3 KB · Weergaven: 235
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
In één woord: WOW!!!

'k Zal nog een tijdje mogen oefenen eer ik zoiets kan maken, metaalbewerking is niet mijn sterkste kant, en heb er ook niet echt het goede gereedschap voor.

Heel mooi en functioneel gemaakt, hier is er eentje (gezond) jaloers!;-)

Steven
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
Dag Mathieu

De perslucht dient voor het weg blazen van de houtsnippers die op het bed vallen.
Zoals je kunt zie op de foto loopt er een strip naast de beitel naar beneden onderaan die
strip zitten 2 lagers gemonteert.
Die twee lagers lopen over het bed en hebben als functie de beitel te ondersteunen en trillingen weg te nemen.
Als je houtsnippers niet weg blaast dan gaan de lagers over die houtsnippers lopen en dan maakt de beitel
geen mooie vloeiende beweging en dat kun je weer zien aan je werkstuk.

gr. Kobin
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo,

Eerst mijn complimenten voor het vakwerk wat je laat zien. De kopieerinrichting ziet er zéér professioneel uit, en daar zullen best wel de nodige uren inzitten.

Je vraag m.b.t. de te gebruiken beitel:

Volgens mij worden er bij het kopiëren van hout meestal V vormige beitels gebruikt zoals markvanzee in een eerder bericht zei.
Misschien is dit een optie:
http://www.drechselbedarf-schulte.d...tzstahl_hss_12_x_12_mm_beidseitig_detail.html
Ze hebben ook een iets dikkere versie van 16x16 mm.
Waar ik ook aan denk, en dat moet je uit de metaalwereld bekend voorkomen, is het gebruik van een hardmetalen wisselplaatje.

Nogmaals mijn complimenten,

Peter
 

kobin

Actieve deelnemer
9 feb 2012
35
0
Dag pme001

Ja die wisselplaatjes ken ik en ik heb er een paar uitgeprobeert maar het beviel me niet
Nu heb ik er beitel in zitten die een v vorm heeft met een radius er aan.
Heb verschillende vormen geprobeert maar de v vorm bevalt me het best.
Ik heb hem zo geslepen dat er achter de snijrand een uitholling zit waardoor de spaan beter wordt afgevoerd

gr. Kobin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.