Kopieerfreesje

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Beste Houtbewerkers,

Ben bezig met een jig om groeven te kunnen frezen (dado jig).
Nu leek mij deze het makkelijkst om te maken, omdat deze met een kopieerfrees werkt:


Ik dacht... een kopieerfrees met bovenlager.... die heb ik:

Echter had ik me even niet bedacht dat de snijkanten veel te lang zijn en daardoor vrijwel onbruikbaar voor de jig.
Nu ben ik dus opzoek gegaan naar een andere, daar zal ik graag wat tips voor willen.

Ik ben begonnen met zoeken op Ali, dat doe ik meestal. Die kopieerfrees die ik heb, ben ik zeer tevreden over en de prijs vind ik netjes.
Alleen zo'n zelfde met minder lange snijkanten kan ik niet vinden, maar die zijn er waarschijnlijk niet in compressie stijl.

Verder ben ik qua prijs/kwaliteitverhouding tevreden over CMT, maar daar heb ik de juiste nog niet kunnen vinden.
Deze komt in de buurt, maar 20mm snijkant is waarschijnlijk nog te lang:

Nu kan ik nog een heleboel gele/rode/blauwe freesjes vinden bij Ali/Amazon/Ecotools, maar geen idee of de kwaliteit wat is... de prijzen in ieder geval wel.

Deze heb ik ook gevonden, maar is hem ook net niet (19mm breedte):

Wat ik dus zoek is een kopieerfrees met bovenlager, schachtmaat 6/8/12 en snijlengte max 15mm (gok ik) en de snijbreedte in ieder geval minder dan 17mm (anders kan ik niet eens een 18mm Multiplex/MDF plaat groef frezen. Prijs, liefst niet boven de €40,- (tenzij daar een goede reden voor is).

Alvast bedankt!
 

jorisvh

Post veel
Verder ben ik qua prijs/kwaliteitverhouding tevreden over CMT, maar daar heb ik de juiste nog niet kunnen vinden.
Deze komt in de buurt, maar 20mm snijkant is waarschijnlijk nog te lang:
om iets te zoeken is een goeie ouwe catalogus nog altijd beter dan amazon (en om iets te vinden zeker 😉).
het CMT assortiment:
1658986848603.png
het “vierkante” uit de video bestaat in 14,2x14,2 (wel S=1/4”) al zie ik niet in waarom het vierkant zou moeten zijn.
edit: zie nu dat A:B=1 in de video aanduidde dat diameter lager en frees gelijk moeten zijn (wat natuurlijk evident is voor een flush trim bit), niet dat snijlengte en diameter gelijk moeten zijn.
20mm snijkanten lijkt me ook niet zo lang. als je de jig uit 18mm maakt, kan je wellicht groeven vanaf 5mm diep maken?

CMT vind je hier goedkoop

of kwalitatief budgetmerk

of KLEIN
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: remon_v en MartijnEHV

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Iedereen bedankt voor de ideeën, allemaal goede opties!
De optie om een freesje te kopen heeft mijn voorkeur. Ik wilde voor de KLEIN gaan die Joris voorstelde, echter kom ik op een of andere manier niet meer in mijn PayPal :(
Volgende optie was om naar de 811.159.11b van CMT te kijken (die kan ik via Amazon bestellen), alleen die heeft een 1/4" schacht.
Dus 1/4" spantang in de winkelwagen gegooid bij Amazon, toen kwam ik deze tegen en dat is hem geworden:
Ook te koop via Amazon en zonder verzendkosten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.761
2.604
Gaanderen
Hoe is de kwaliteit van de ecotools freesjes? Had deze inderdaad ook gezien
Ik gebruik ze om scharnieren in te frezen. En voor kleinere mallen. Gaat prima maar maak dan ook geen meters.
Met de andere frezen die ik van eco tools heb ben ik tevreden. Ik gebruik ze voor het uitfrezen van houtrot. Dus de levensduur is niet altijd lang. Verroeste draadnagels en schroeven zijn de oorzaak. Vandaar dat ik ook hier niet naar kwaliteit kijk. Ik heb een 45 graden kantenfrees en die is na 100 mtr nog steeds prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ook ik ben tevreden over de ecotools frezen. Voor werk dat direct displaykwaliteit moet zijn moet je wellicht naar betere uitwijken maar voor rechttoerechtaan frezen voldoen ze zonder meer. Ik heb een hele bak vol liggen ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Groeven frezen in melamine spaanplaat is niet zo het ding van ecotools freesjes heb ik ondervonden. Dat ging toch behoorlijk wat vlotter met CMT freesjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Er is inderdaad wel een wereld van verschil tussen ecotools en CMT, maar dat zie je dan ook weer terug in de prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

remon_v

Actieve deelnemer
11 apr 2020
111
25
Breda
Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van dit Trend freesje, ik ken het merk wel maar nog nooit een freesje van gehad. Mocht dat niet bevallen koop ik een freesje van CMT. Als je ze uit Italië laat komen zijn ze een stuk goedkoper, maar zijn de verzendkosten weer erg hoog.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.761
2.604
Gaanderen
Groeven frezen in melamine spaanplaat is niet zo het ding van ecotools freesjes heb ik ondervonden. Dat ging toch behoorlijk wat vlotter met CMT freesjes.
Ja dat kan ik beamen. Die van eco tool en andere hele goedkope stiftfrezen breken na enkele meters op de plek waar ze het melamine raken. (hangt natuurlijk wel van de maat af) Ik heb hele goede ervaring met defrezen van rvstools.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.761
2.604
Gaanderen
Ja dat is de groothandel. Baptist voert het assortiment en vele slijpdiensten. Als je het bestelnr googled kom je snel bij de leveranciers.
 
  • Leuk
Waarderingen: remon_v

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.