Komgreep in schuifdeur maken

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Voor de schuifdeur bij onze trap moet ik nog twee / drie grepen infrezen. Wat zijn eenvoudige grepen voor een beginner? Is het met een kleine bovenfrees te doen zonder mal?
Door hoe de deur opent zijn uitstekende grepen aan de binnen zijde geen optie en aan de voorkant oogt het gewoon strakker.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Als je een kopieerring hebt op je bovenfrees, dan zou ik een malletje maken van 4mm mdf met een aanslag tegen de zijkant van de deur. Dan komen de grepen telkens op dezelfde afstand van de zijkant. Dat is wel zo mooi.

En dat is zeker ook te doen met een kleine freesmachine zoals een makita rt0700.
Eerst even proberen op een proefstukje natuurlijk.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
CMT greepfrees 955.102.11. Zelf gebruik ik een mal van een reststuk multiplex, die ik vastzet met lijmklemmen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Gewoon zonder mal. Schrijf de buitenmaat van de kom af (met een mes)in de deur. Doe dit ook met de verdieping. Frees nu uit de hand de twee uit op verschillende diepten. De verdieping hoeft niet zo nauwkeurig je ziet die rand toch niet meer. Dan frees je de buitenzijde uit. Blijf ietsje weg van de rand. Steek nu met een scherpe beitel de randen op maat.
Je kan ook met een mal frezen. Ik denk dat dit voor drie kommen veel meer tijd kost.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en Marijn

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Gewoon zonder mal. Schrijf de buitenmaat van de kom af (met een mes)in de deur. Doe dit ook met de verdieping. Frees nu uit de hand de twee uit op verschillende diepten. De verdieping hoeft niet zo nauwkeurig je ziet die rand toch niet meer. Dan frees je de buitenzijde uit. Blijf ietsje weg van de rand. Steek nu met een scherpe beitel de randen op maat.
Je kan ook met een mal frezen. Ik denk dat dit voor drie kommen veel meer tijd kost.
Waarschijnlijk ga ik het ook zo doen. Heb twee dunne komgrepen gevonden die net 1mm opliggen. Die ga ik dan voorzichtig in frezen met de bekende RT0700 van Makita. De deur moet nog twee keer worden afgelakt dus dan kan ik met mooi dan meenemen.
Ik heb geen tijd om een mal te maken, vandaar uit de losse hand.

Wat de opbouw van de deur betreft; Ik heb een kader van 18mm mpx gebruikt, en waar ongeveer de grepen zouden komen heb ik een mpx plaat van 500x300 geplaatst. De bladen heb ik gemaakt uit 9mm populieren mpx. Zo heb ik een dikke deur van 38mm, die niet zoveel weegt dat ik geen softclose meer kan toepassen of hem niet alleen kan monteren.
De softclose was met het oog op kindervingers en omdat we wilden voorkomen dat de deur elke keer tegen de muur "knalde".

Bedankt voor de tips en bevestiging van mijn uiteindelijke keuze:)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Greepfrees voor een kom? Die gebruik ik voor de boven of onderzijde van een deurtje of lade.
Dat kan, maar je kunt de greep ook in een deel van de rand maken van een hoge deur of een kom ermee frezen. Kwestie van een rechthoek zagen in een stuk materiaal om je freesmachine in rond te kunnen laten gaan. Je maakt het gat zoveel breder en hoger als de voet van je machine als je de greep groot wilt laten zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Dat kan, maar je kunt de greep ook in een deel van de rand maken van een hoge deur of een kom ermee frezen. Kwestie van een rechthoek zagen in een stuk materiaal om je freesmachine in rond te kunnen laten gaan. Je maakt het gat zoveel breder en hoger als de voet van je machine als je de greep groot wilt laten zijn.
Dat kan maar dan zou ik een kopieerfrees nemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.