Nee, zeker niet te dom, domme vragen bestaan niet trouwens, enkel domme antwoorden
Het vraagt enkel wat uitleg, hierbij een (beknopte) poging.
Alhoewel beide machines er ongeveer hetzelfde uitzien qua constructie is er een wezenlijk verschil in gebruik. De klassieke kolomboormachine, in wezen een metaalbewerkingsmachine, heeft een zeer sterke constructie, zeker de bovenbouw met boorspindel is een kloek geheel. Dit is ook nodig omdat een boor in het materiaal "dwingen" via de hendel of hefboom een serieuze belasting is voor de constructie. Hoe groter de afstand tussen boorkop en machinekolom hoe meer krachten er op de machineconstructie gaan inwerken. Daarom de eerder beperkte uitlading (=afstand tussen boor en kolom) bij dit type machine. Een ander "manco" bij de klassieke kolomboormachine is het onder hoek boren, hier moet altijd de boortafel schuin gesteld worden, voor kleine stukken geen probleem, bij grotere werkstukken evenwel kan het voor beperkingen zorgen.
De radiaalkolomboormachine bied hier meer voordelen, een veel grotere uitlading, de mogelijkheid om de hele boorspindel schuin te stellen in plaats van de tafel, etc. Maar omdat alles zijn voor- en nadelen heeft kleven er hier ook een paar "maars" aan

Die grote uitlading geeft tijdens het werken ook een zeer grote belasting op de constructie, dat wringt daar boven serieus tijdens het boren. Gevolg is dan ook een (veel) beperktere boorcapaciteit dan bij een klassieke boorkolom. Een boel pro's en contra's dus, maar ga je de boormachine bijna uitsluitend gebruiken in hout dan is een degelijke radiaalboormachine meestal te verkiezen boven een gewoon exemplaar, gewoon door het veel grotere bereik van de machine. Ook de mogelijkheid om de kop schuin te stellen in plaats van de tafel is een pré. Dit type machine is altijd duurder dan zijn gewone neefje, er is ook minder keuze in uitvoeringen, zware types ga je hier nauwelijks in vinden. Kan je leven met de specificatie's ( zijn ze voldoende voor jou klussen) dan zou ik niet twijfelen.
Zelf heb ik een tijd geleden gekozen voor een grotere klassieke kolomboor, omdat ik meer vermogen en boorcapaciteit wou dan een radiaalkolomboormachine mij kon leveren.