Kolomboormachine met constant snelheid convert naar variabele

samards

Nieuw lid
15 okt 2023
20
0
Nootdorp
Een paar week geleden heb ik een interessant drill/milling machine gekocht - Hanning HBF 3000 - met extendable arm en constant snelheid 3000 rpm. Ik vind extendable arm nodig voor wat ik wil. Misschien is de snelheid ok voor hout bewerking maar ik wil toch meer controle hebben. Is het mogelijk met Voltage regulator snelheid te controleren?

1703968133713.png
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Mijn kennis is wat roestig maaar....

Er van uitgaande dat dit een 220v machine is in principe niet. De motor is eigenlijk een twee fase draaistroommotor met een hoofd en een hulpwikkeling. De hoofdwikkeling zorgt voor de draaing, het toerental van de motor is door hoe de motor gewikkeld is afhankelijk van de frequentie van de netspanning. De hulpwikkeling is alleen om de motor op gang te brengen in de juiste richting. Bij sommige van deze motoren ( bijv) in kettingtakels zijn de twee wikkelingen gelijk en kan de richting bepaald worden door de condensator anders tussen de wikkelingen te schakelen.

De drie fase ( krachtstroom) broertjes van deze machines kunnen wel snelheid geregeld worden met een frequentieomvormer.

Dat gezegd hebbende ik heb wel eens een vergelijkbare motor in een afzuiging geregeld.met een variac ( kan spanning tussen 0 en 220v regelen). Maar een ventilatormotor heeft natuurlijk een relatief kleine belasting.

Meer info over condensatormotoren
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
De motor moet bij een laag toerental wel zijn warmte kwijt kunnen. Dat kan een probleem zijn als je de toeren gaat verlagen. Hangt van de kwaliteit van de motor af en de koeling.
 

samards

Nieuw lid
15 okt 2023
20
0
Nootdorp
Heel erg bedankt allemaal, nu begrijp ik da het echt ingewikkeld is... Ik heb het nodig voor dikte maken (thicknessing) van de hout, dus waarschijnlijk kan ik fijnere schuurpapier op de sanding wheel zetten dat gaat wat beter werken met 3000 rpm...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Schuren met een schijf en dan 3000 toeren zou ik niet snel doen. Volgens mij zit je papier dan snel vol.
Met gaas zou het misschien kunnen. Lang niet al het hout kan goed tegen warmte. Ebben en letterhout kunnen daar slecht tegen.
 

samards

Nieuw lid
15 okt 2023
20
0
Nootdorp
Schuren met een schijf en dan 3000 toeren zou ik niet snel doen. Volgens mij zit je papier dan snel vol.
Met gaas zou het misschien kunnen. Lang niet al het hout kan goed tegen warmte. Ebben en letterhout kunnen daar slecht tegen.
Bedankt Wim, ik heb het geprobeerd met grit 40 en metaal schijf van 10cm diameter en dat werkte goed, alleen ben ik bang dat met dat snelheid gaat de schijf bewegen en verplaatsen naar beneden in de chuck... Ik ook denk dat mijn schijf niet heel recht is, weet iemand waar kan ik een goede stevige schijf kopen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
Mijn kennis is wat roestig maaar....

Er van uitgaande dat dit een 220v machine is in principe niet. De motor is eigenlijk een twee fase draaistroommotor met een hoofd en een hulpwikkeling. De hoofdwikkeling zorgt voor de draaing, het toerental van de motor is door hoe de motor gewikkeld is afhankelijk van de frequentie van de netspanning. De hulpwikkeling is alleen om de motor op gang te brengen in de juiste richting. Bij sommige van deze motoren ( bijv) in kettingtakels zijn de twee wikkelingen gelijk en kan de richting bepaald worden door de condensator anders tussen de wikkelingen te schakelen
ik heb hier helemaal geen kennis van maar er is heel veel handgereedschap op 220 dat wel qua snelheid regelbaar is dat een ander type motor ?
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
@boertje125 ja er zijn best een aantal verschillende typen wisselspanning motoren.

Die in handboormachines zijn behoorlijk anders dan in apparaat van TS. En ook bij die machines zie je vaak dat bij langzaam toerental ook de kracht erg afneemt en die toerental regeling dus niet optimaal is.

Daarnaast lopen de motoren sneller dan de boorkop door een intern tandwiel mechanisme. Soms zelf met een soort versnellingsbakje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.