Kolomboormachine budget

wruc

Nieuw lid
5 jul 2023
6
0
NL
Hoi allen,

Vanwege het uitbreiden van mijn woodworking hobby wil ik graag een relatief goedkope kolomboormachine aanschaffen. Ik zie dat hier al een ander topic over is maar die wil ik niet bevuilen met mijn specifieke wensen.

Ik wil niet te veel uitgeven aan een omdat het in een relatief vochtige schuur komt te staan. Zonde als deze na een winter al aan het roesten is. Deze zomer probeer ik het vocht probleem wel wat te verminderen met dampremmende folie onder de vloer, maar of dat genoeg helpt moet nog blijken.

Ik ben wat rond aan het kijken voor de goedkope nieuwe of een tweede hands. Het klassieke v-snaar model spreekt mij wel aan. Een bosch pbd 40 lijkt mij maar een lawaai ding. Het hoeft van mij ook geen licht model te zijn. Ookal weegt het ding een ton, zolang het stabiel draait en niet zo veel lawaai maakt ben ik blij.

Het liefst koop ik tweedehands. Maar ik vind het moeilijk het degelijke spul van troep te onderscheiden.

Enkelen die mij interresant lijken:
* Huvema hu 16 pro
100 euro tweedehands. Lijkt mij een degelijk merk. Ziet er uit alsof het uit 1988 komt waardoor ik mijn twijfels heb. Heeft dit ding dan niet te veel slijtage? Ik heb geen gevoel hoe lang zo'n machine mee gaat.. En ik kan dit als leek ook niet beoordelen door er even aan de voelen. Daarnaast is deze 700w en misschien wat overdreven.

* Einhell TE-BD 550 E Kolomboormachine
300 euro. Lijkt mij een mooi apparaat vanwege variabele snelheid. 24kg lijkt mij ook lekker stabiel. Maar ik vind het zonde om een nieuw ding van deze prijs in mijn vochtige schuur te zetten. Om deze rede wil ik hem niet kopen.

* huvema hu 13g
100 euro tweedehands. Bouwjaar vermoedelijk eind jaren 80. Lijkt mij geen beter model dan de hu-16 pro behalve dat hij minder stroom verbruikt (300w). Ook hier vindt ik de leeftijd wel erg hoog.

* Einhel tc-bd 350
120 euro nieuw
Voor deze prijs durf ik het wel in mijn schuur te zetten. Wel erg goedkoop, ik weet niet wat ik van de nauwkeurigheid en stabiliteit kan verwachten
350w, lijkt mij prima.
15kg, vindt ik wel erg licht en ben bang dat deze daarom niet echt stabiel is.
Gezien dit een nieuw product is verwacht ik wel betere nauwkeurigheid dan een versleten jaren 80 apparaat.

Wat zijn is jullie ervaring of advies?

En kloppen mijn aannames een beetje?
Zwaar = altijd stabieler en stiller
Oud (eind jaren 80) = grote kans op slijtage en dus onnauwkeurigheid
Nieuw en 130 euro = goedekope lichte bouw en dus minder stabiel.

(En wat is jullie ervaring met vochtige ruimtes. Is hier goed tegen te beschermen met olie/spray?)

(Pff, toch wel een lang verhaal geworden.)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Zwaar is niet persé synoniem met stil. Dat ligt aan meer factoren. Als de boel niet perfect in balans is, staat t ook maar te trillen, meeste geluid komt dan van dat blikken deksel. Ook een beetje afhankelijk van wat je ermee wil. De meeste tafelmodellen voldoen meestal wel en ze hebben altijd gaten om 'm vast te zetten, dan is de stbiliteit afhankelijk van die van je meubel/werkbank/whatever.

Eigenlijk is de vuistregel: als het een gat kan boren en haaks te verstellen is, is het vaak al goed. Als je echte precisie wil, zal je een hoop geld uit moeten geven. Let vooral op hoe de spindel draait en of er niet teveel speling inzit (ook te verminderen, zeker met de oudere modellen, dmv een duimschroef aan de zijkant). De meeste kolomboren met een beetje wiebel zijn stabiel zodra de boor in een werkstuk zit, dus vooraf je gat markeren met een priem oid haalt er al een hoop onzekerheid uit . Een Bosch PBD40 schijnt een prima ding te zijn en aangezoen het meeste plasic en aluminium is, roest het ook minder snel
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
En kloppen mijn aannames een beetje?
Zwaar = altijd stabieler en stiller
Oud (eind jaren 80) = grote kans op slijtage en dus onnauwkeurigheid
Nieuw en 130 euro = goedekope lichte bouw en dus minder stabiel.
Zwaar is meestal wel stabieler, meer gewicht dus dat gaat nergens heen. En met een machine met meer vermogen kan je ook grotere gaten boren (oa met een gatenzaag, een lichte machine trekt dat niet echt zonder stil te komen staan). Ook heeft een grotere machine vaak een grotere afstand tussen de staander/kolom en het hart van de boor, waardoor je grotere werkstukken kan bewerken.

Machines van eind jaren 80, er is altijd kans dat je een machine tegenkomt die flink ge/misbruikt is, dus met slijtage op de lagers. Maar, in die tijd werden er nog wel echte degelijke machines gebouwd, mogelijk dat een machine van toen met lichte slijtage nog wel beter is dan de huidige goedkope made-in-china-machines waar de speling al af-fabriek is ingebouwd.
Nieuw en te goedkoop (klasse 130 euro nieuw), je zegt het zelf al. Niet aan beginnen, is meestal speelgoedapparatuur. Goed voor heel licht werk wat niet nauwkeurig hoeft, maar niet goed genoeg als je ook maar een beetje eisen stelt aan de machine. Ik zou het zonde van het geld vinden.

Huvema is een merk waar menigeen heel tevreden van is. Je geeft zelf aan dat je de 300w van de 13G meer aantrekkelijk vind dan de 700w van de 16 pro. Maar bedenk dat die daarmee een stuk minder sterk is dan die 16 pro. In mijn ogen is de 16 pro een betere machine dan de 13G, juist vanwege het grotere vermogen en dus de extra kracht (natuurlijk bij gelijke staat van dienst, en wij weten niet hoe beide machines eraan toe zijn natuurlijk). Om het stroomverbruik hoef je het niet te laten, een kolomboor is geen machine die uren achter elkaar staat te draaien waardoor je dat weinig op de stroomrekening zult merken, hoor.

Einhell, ik heb hier wel eens de opmerking gelezen Ein Hell. Het is een merk dat zich echt richt op het bouwmarktsegment, dus niet zoveel eisen stelt aan afwerking/kwaliteit. En dus minder krachtig is en dus ook dito minder aankan. Zelf heb ik bij een kennis ooit iets moeten doen met een dergelijke machine, ik heb het werkstuk (strip staal) meegenomen naar huis en op mijn eigen machine (vergelijkbaar met een Huvema 16) de gaten geboord...
Maar van de ander kant, er zijn hier ook genoeg mensen die met Black&Decker, Skill en aanverwanten de mooiste werkstukken maken...


Vocht in de schuur is altijd lastig. Het is zeker geen geïsoleerde schuur waar je met licht verwarmen het vocht kunt verdringen? Want als het een koude ruimte zonder isolatie is, gaat alleen folie op de vloer niet helpen vrees ik. Meestal is de enige echte methode zorgen dat het vocht niet gaat condenseren op je gereedschap, dus dat de temperatuur daarvoor niet te laag ligt. Maar vaak heb je dat niet in de hand. Al moet ik zeggen dat ik zelf (gelukkig) geen ervaring heb met vocht in een werkruimte.
Het zal wel helpen om de blank stalen delen in de olie te houden (maar met de boormachinetafel moet je dan al oppassen met houtbewerking, je wilt ook niet dat die olie op je blanke hout komt ivm de latere afwerking), maar je zit ook met de elektronica in de machine die vocht minder leuk vind natuurlijk.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
welkom als nieuw lid

waar het kantelpunt tussen een kolomboor & een boorstandaard met daarin een boormachine met een kraag van 43 mm ligt, kan ik niet precies zeggen
in ieder geval . . . ik heb helaas 100'den euro's uitgegeven aan een kolomboor van contimac, maar mijn boorstandaard van wolfcraft met daarin een metabo uit het jaar 1989 gebruik ik nog het liefst
beide kan ik (vertikaal) rond de 80 mm bewegen
die 80 mm kan ik bij de wolfcraft vergroten door de blokkeringsknop los te draaien
wat bij de contimac niet lukt
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
De slag is inderdaad een belangrijke parameter. Een dun boortje is kort, een dikkere boor langer. Als je met een dun boortje voorboort en daarna de dikkere boor erin wilt zetten kom je snel slag te kort en moet je dus opnieuw gaan instellen.
De goedkopere kolomboormachine hebben vaak beperkte slag. Als je je werkstuk niet wilt verplaatsen dan geldtmaximale boordiepte = slag - totale lengte langste boor - inpandiepte in boorkop - 2 mm speling.
Het voordeel van de PBD40 en zijn klonen en van sommige boorstandaarden is dat de beschikbare slag bepaald wordt door de lengte van de tandheugel op de kolom.
Als je de boel een beetje in het vet houdt dan zal het roesten meevallen. In extreme gevallen helpt mogelijk een stevige dichte hoes of koffer met een 'auto' vochtvreter.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb mijn scheppach rab16 weggedaan omdat ik hem niet gebruikte. Niet omdat deze het niet deed maar omdat deze bij mij te veel ruimte in nam en hij bleef dus in de hoek staan. Ik heb nu een wabeco boorstandaard met een goede boormachine. Ik ben er uiterst tevreden mee. Nauwkeurig en zeer grote uitlading mogelijk. Neemt niet te veel ruimte in en is zowel in de hoogte als diepte verstelbaar. Dat was die Rab 16 ook maar dat paste niet op een werkbank van 60 cm.
 

wruc

Nieuw lid
5 jul 2023
6
0
NL
Bedankt voor het advies iedereen. Mijn voorkeur gaat nu toch naar een oude "Huvema hu 16" of soortgelijks. Niet perse omdat mij dit het handigste apparaat lijkt om mee te werken maar ook omdat zo'n oud massief ding mij gewoon wel tof lijkt. Wellicht moet ik nog iets van lagers vervangen of wat anders opknappen maar als het dan lekker draait zit ik voorlopig wel goed.

Ik zoek nu naar Huvema of Contimac. Zijn er nog andere merken welke degelijk spul hebben gemaakt? (Oude Ferm zouden ook goed moeten zijn heb ik ergens gelezen?)
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ik heb een oude Ferm uit de jaren ‘80. Deze komt uit een professionele metaalwerkplaats.
Gebruik hem weinig maar het is een beest van een machine! Oerdegelijk, stabiel en uiterst precies.
Als je zoiets kunt vinden zou ik het zeker overwegen
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Ik heb sinds begin 90er jaren een Huvema GF20 Profi.
Lekker degelijke machine, waar nog een trekstang bij zit om een spantanghouder mee vast te zetten.
Heeft dubbele overbrenging.
Niet kapot te krijgen.
Bij Huvema in Veghel heeft een medewerker (Thieu van Dijk) alle oudere reservedelen overgenomen en ik ben er al vaak geholpen geweest voor onderdelen voor mijn lintzaag en metaaldraaibank uit dezelfde tijd.
De meeste mij bekende merken kunnen meestal niet ouder dan 10 jaar helpen.
Dus ik zeg: HUVEMA
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.