Kolomboor - uitslag boorkop

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Een paar jaar geleden heb ik een wisent boorkolom gekocht, degelijk en loeizwaar ding, wat ouder maar niet kapot te krijgen. Pas na mijn aankoop kwam ik er achter dat hij toch wat kleine issues had. De kolom zakt niet altijd even soepel en ik boorde er niet zo nauwkeurig mee als verwacht. Omdat het altijd om wat snelle gaten ging die niet zo'n hele hoge nauwkeurigheid nodig hadden, heb ik er verder nooit tijd in gestoken.

Nu ik wat meer tijd heb en er wat komende hobby projects aanstaande zijn waarvoor ik wel een hogere nauwkeurigheid nodig heb wil ik het graag oplossen. Dus de meetklok er even opgezet en ontdekt dat de as met 0,01 mm speling draait (ben ik op zich tevreden mee). Echter draait de boorkop met 0,3 mm speling. En dat is wel een probleem! Want omdat e.a. dus onder een hoek staat, is de grote van de uitslag direct gelieerd aan de lengte van de boor. Hoe langer de boor, hoe groter de uitslag en dus de onnauwkeurigheid.

Het probleem zit hem (volgens mij) in de combinatie van de opname stift en de boorkop. Echter heb ik geen idee hoe ik de 2 van elkaar moet scheiden (dacht altijd dat de kop met een bout aan de stif zat, maar dat blijkt niet zo te zijn. Hebben jullie enig idee hoe dit te demonteren? Zie onderstaande foto's.

4.jpg3.jpg

2.jpg1.jpg

7.jpg6.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Om de slingering bij je boorkop te meten, is het nauwkeuriger als je een geslepen stift in de boorkop klemt en daarop de meting doet. De boorkop zit normaal gesproken met een conus op de opname stift. Het verwijderen gaat met een spieplaat. Maar omdat jouw boorkop een metabo met een opname voor een sleutel is, is er een goede kans dat de boorkop op de opnamestift geschroefd zit met 1/2"-20.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ben ik nu simpel, of is het niet gewoon verstandig om eens een paar proefgaten te boren om te zien hoe nauwkeurig die zijn? Zo heb ik mijn 2e hands kolomboor getest, toen ik hem kocht. Gat boren, boor loshalen en in het gat steken. Gaat dat moeizaam, dan is het (wat mij betreft) nauwkeurig genoeg.
 

tuoh

Oud hout
Ben ik nu simpel, of is het niet gewoon verstandig om eens een paar proefgaten te boren om te zien hoe nauwkeurig die zijn? Zo heb ik mijn 2e hands kolomboor getest, toen ik hem kocht. Gat boren, boor loshalen en in het gat steken. Gaat dat moeizaam, dan is het (wat mij betreft) nauwkeurig genoeg.

Daar zal het de TS niet om te doen zijn denk ik.
Het is quasi onmogelijk om met een "zwabberende" boor een strak gat te boren in een stuk hout dat tegen een aanslag ligt.
Daar heb je een feilloos werkende kolomboor voor nodig. Anders wil de boor niet centeren, maar blijft ie rondjes draaien op het oppervlak.
Om dit tegen te gaan moet je dan eerst een centenpunt inslaan en daar de boor in laten starten, maar dan ben je het voordeel van een aanslag al grotendeels kwijt.

Het snel maar precies boren, zonder eerst die centerpunten te moeten slaan of steken, is nu juist de pré van een goed werkende machine.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Om de slingering bij je boorkop te meten, is het nauwkeuriger als je een geslepen stift in de boorkop klemt en daarop de meting doet. De boorkop zit normaal gesproken met een conus op de opname stift. Het verwijderen gaat met een spieplaat. Maar omdat jouw boorkop een metabo met een opname voor een sleutel is, is er een goede kans dat de boorkop op de opnamestift geschroefd zit met 1/2"-20.

Tja ik heb geen geslepen stift, dus next best thing is mijn beste houtboor, laat de afwijking prima zien... Het gereedschap ontbreekt hier, maar zal vanavond de kop/stift eens aan een paar grote baco's onderwerpen.
2a.jpg3a.jpg

Overigens lijkt de kop (metabo futuro 801) toch met een ring vast te zitten;

10.jpg

Ook de "boor truk" gedaan, laat dezelfde afwijking ook goed zien en de boor past dan ook ruim. Kan helaas geen filmpje uploaden, anders zou het trillen/uitslaan van het hout ook een mooie indicatie zijn (had ik er maar beter op gelet).

1a.jpg
 

tuoh

Oud hout
Die "ring" zal eerder een borgring zijn denk ik, om te vermijden dat de kop losloopt van de schroefdraad.
De cone lijkt me ook wat ingevreten te zijn, vermoedelijk geslipt in de binnencone van de machine. Best even gladschuren, en de binnencine ook eens controleren.
Bij serieuze vreetsporen in de binnencone zou ik er eens ingaan met een gepaste handruimer, is die terug perfect van maat.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
De cone lijkt me ook wat ingevreten te zijn, vermoedelijk geslipt in de binnencone van de machine. Best even gladschuren, en de binnencine ook eens controleren.

Klopt inderdaad!

Bij serieuze vreetsporen in de binnencone zou ik er eens ingaan met een gepaste handruimer, is die terug perfect van maat.

Waar zou ik zo iets het beste vinden/kopen?

Zou dat ook de oorzaak kunnen zijn van de afwijking?
 

tuoh

Oud hout
Ga er eerst al eens in met wat fijn schuurpapier om de opstekende "punten" glad te schuren.
Best controleer je ook eens de rondloop met een andere boorkop of een zware metaalboor met cone.
Kan je al dan niet uitsluiten of het wel aan de boorkop ligt. Blijf je dezelfde afwijking meten zonder de boorkop in de machine dan is de tijd gekomen om de cone te ruimen.

Morse conus ruimers vind je bij de betere zaken voor metaaldraaibanken, toebehoren en meetgereedschappen. Het zijn geen standaard gereedschappen, maar je vind ze wel.
Handruimers nooit terugdraaien bij het gebruik, altijd met de snede mee. En snijolie gebruiken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Een morseconus met een platte bovenkant kan niet slippen, daarvoor zit dat platte stuk er nu juist aan. Het simpelste om te testen is even een nieuwe opnamestift monteren en daar de klok op zetten. De deelnaad tussen je boorkop en de opnamestift zit tussen het stuk met de vreter en het stuk met de twee platte kanten. De snapring is een onderdeel van de boorkop.De meeste simpele kolomboren zijn niet echt zuiver.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Je zou met de taster ook nog in de conus zelf kunnen meten.
Weet niet waar je zit in het land, morseconus ruimers kun je voor het opschonen ook wel uit china halen.
Als je ze hier in NL moet kopen wordt het een duur geintje, en er zijn vast adressen waar je zo'n ding kunt lenen. Maar het is ook van belang dat dit recht gebeurt, daarvoor zou de as uitgebouwd moeten worden lijkt me.
Heb hier meerdere morseconus stiften liggen om te controleren mocht het nodig zijn. Ik weet alleen niet welke maat je hebt?
Misschien zit de afwijking alleen in de stift en/of boorkop namelijk, kan heel goed dat deze een keer een oplawaai heeft gehad met een vast geslagen werkstuk namelijk.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Bedankt voor alle informatie en adviezen! Ik zit in Apeldoorn.

Helaas heb ik geen andere boorkop/stift, ik wilde er eigenlijk 1 bestellen bij hbm juist vanwege deze issue (maar dat is wellicht beneden standaard en daarom al direct voorzien van een afwijking), om idd op die manier zeker te weten waar de afwijking zit.

Ik ga eerst eens even aan de slag om de kop te demonteren, zodat ik die stift kan meten nadat ik hem heb opgeschuurd. Morgen weer verder :)
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
Bedankt voor alle informatie en adviezen! Ik zit in Apeldoorn.

Helaas heb ik geen andere boorkop/stift, ik wilde er eigenlijk 1 bestellen bij hbm juist vanwege deze issue (maar dat is wellicht beneden standaard en daarom al direct voorzien van een afwijking), om idd op die manier zeker te weten waar de afwijking zit.

Ik ga eerst eens even aan de slag om de kop te demonteren, zodat ik die stift kan meten nadat ik hem heb opgeschuurd. Morgen weer verder :)
Heb er nog meerdere liggen, alleen geen boorkoppen over helaas. Beste is trouwens een conische opname, B16 of iets in die trant. Schroefdraad opnames zijn voor boormachines
Zou zelf eens kijken naar een Röhm of metabo boorkop op marktplaats, en het beste is een albrecht, alleen zijn die vaak onbetaalbaar ;)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Over het algemeen blijft een morseconus die beschadigd is , niet in de machine hangen. Als je hem gaat gebruiken rammelt hij los. Als het conische gat in de machine iets afwijkt, kun je dit niet met een ruimer oplossen. Met een ruimer kan je het bestaande gat ruimen. Bijvoorbeeld als de onderste rand een beetje wijd is geworden in de loop der jaren. Als het conische gat uit het midden of iets schuin zit, is dit niet op deze manier op te lossen. Je boormachine heeft een afwijking van 0,15 mm van de hartlijn. Dit is voor constructiewerk prima. Als je toch meer precisie wil, zal je op zoek moeten naar een gebruikte flott of iets dergelijks. Die machines zijn niet voor niets 3 x zo duur.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Tot nog toe is het mij niet gelukt om de stift/kop te demonteren, overigens is het toch een conische aansluiting tussen kop & stift (volgens youtube althans). Ik heb de ruwe/opstaande kantjes met wat waterproof schuurpapier van de stift gehaald en inderdaad hij pakt nu een stuk beter! Das alvast iets! :)
Op mp zijn er metabo en zelfs een albrecht boorkoppen idd wel te vinden, maar wel 2e hands. Dus voordat ik weet wat het euvel hiermee is blijf ik daar even van weg. Ik heb de binnenkant van de conus met de taster gemeten (voorzover mogelijk, want hij reikt niet heel diep) en ook die laat een afwijking van 0,01mm zien.
Dus de afwijking lijkt in de kop te zitten, want als ik het laatste stukje van de stift meet laat hij hetzelfde zien.

@chevy, volgens mij heeft mijn machine een afwijking van 0,01 mm, de rest wordt veroorzaakt door de boorkop. En hoewel 0,15mm op zich natuurlijk "niets" is. Wordt deze kleine afwijking verdubbeld (hij wijkt immers naar beide kanten) en wordt bovendien verergerd door de lengte van de gebruikte boor. Dus ik kan me niet voorstellen dat dat het stempel "ok" zou krijgen :)
 

tuoh

Oud hout
Om eens met wat onderbouwde cijfers te komen, heb ik daarstraks de klok eens op mijn machine gezet.

Eerst een verlengstuk in de boorkop gespannen, lengte van onderkant boorkop tot uiteinde verlengstuk is 350mm! Dat geeft al de nodige ruimte om afwijkingen te meten:p
De maximaal gemeten afwijking op één toer = 0,09mm!!!!

De opstelling.
D9CA4711-4B08-4F4C-AC9F-9E6C4A9920C5_1_105_c.jpg

Op nul.
1D279F1E-D951-4396-B040-768D89350EC5_1_105_c.jpg

Meting.
2BA597AF-24F5-43AE-92C9-FE8CFE676C37_1_105_c.jpg

Tweede opstelling, de rechte as is 240mm lang, van tegen de boorkop gemeten. Meting gebeurde op 180mm van onderkant boorkop.
8B914A7C-8E9E-4C90-8C77-C99435844BFB_1_105_c.jpg

De meting.
DE324C73-122C-420F-874D-1EEBC133F961_1_105_c.jpg

De betere (Chinees/Duitse) kolomboormachines geven ook waar voor hun geld.
Dikke merci ook aan Festool, hun verlengstukken voor de Zobo boren zijn kaarsrecht:D


ps: om de een of andere reden kan ik geen groter formaat posten. Mac OS Catalina spartelt tegen.
 
Laatst bewerkt:

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
En even voor de duidelijkheid, jij hebt geen Flott? ;)

Edit: ik beschik niet over zulke lange verlengstukken, maar als ik het langste stuk wat ik heb pak (15 cm) en dat monteer is de uitslag 0,98 mm :(
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Oeps, dat is (veel) te veel van het goede. Op ongeveer die afstand (180mm) meet ik een afwijking van 0,03mm, dat is een cijfer om mee onder de mensen te komen lijkt mij:D

De machine in kwestie is een Optimum pro B26, met een Röhm boorkop erin.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Tot nog toe is het mij niet gelukt de stift en de kop te scheiden, dus vandaag maar een nieuwe kop en een nieuwe stift gekocht (beide rohm).
Ik heb direct de uitslag gemeten en kom nu op een uitslag van 0,02 mm uit op de kop uit! Zeer respectabel wat mij betreft en ben er content mee. Ik heb het niet op afstand gemeten, maar heb er desondanks alle vertrouwen in!

Geen idee wat ik met de oude combi ga doen, ik denk dat ik die permanent naar de houtdraaibank verhuis. Daar zijn de toleranties voor mij wat lager.

Bedankt voor de feedback en het meedenken!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.