Kolomboor gekregen - enkele vragen

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Hallo,

Ik heb een oude kolomboor gekregen. Fijn natuurlijk, maar ik zit nu wel met enkele vragen:
- de plateaus zijn erg roestig —> afschuren met fijn schuurpapier en dan ballistol erop?
- in de kap tref ik de aandrijfriem aan die ik op verschillende snelheden kan instellen. Het ziet er allemaal wel goed uit, en de riem staat behoorlijk strak. Vraag is enkel: wanneer gebruik ik welke snelheid?
- aan de buitenkant tref ik een knopje aan waarmee je zo op het oog de motor strakker tegen de kast kan aandrukken. Is dit om de riem evt. te kunnen spannen? En draai je dit dan los als je over wilt schakelen op een andere snelheid?
- hij heeft vast jaren stil gestaan. Zijn er dan nog andere aandachtspunten die ik zou moeten controleren of smeren? Als ik hem nu aanzet doet hij het gewoon.

Verder ben ik wel van plan er een extra houten plateautje op te maken zodat je in hout boort en geen rafelige gaten krijgt. Zijn daar nog slimmigheidjes voor? Of mooie voorbeelden Van dingen die mensen hiervoor hebben gemaakt?
 

Bijlagen

  • 0EABE72F-4C03-4387-8346-A311444C9086.jpeg
    0EABE72F-4C03-4387-8346-A311444C9086.jpeg
    152,8 KB · Weergaven: 80
  • 10056EC8-AB6A-4CD8-90BD-A6751D92B57F.jpeg
    10056EC8-AB6A-4CD8-90BD-A6751D92B57F.jpeg
    111,9 KB · Weergaven: 80

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.774
743
Enschede, Twente
Dat knopje is inderdaad voor het bijspannen van de aandrijfriem (door de motor iets te kantelen dus).
Voor het omleggen van de riemen zou je in principe de motor even naar voren moeten kantelen (de fixatie hiervan is een andere dan voornoemd 'knopje'). Maar vaak kun je de riemen ook zonder dat te doen omleggen.
Combinatie van de diameters van de schijven bepaalt de draaisnelheid. Vuistregel is dat hoe groter de boor of de frees, des te lager de draaisnelheid middels de riemen. Ook hardheid van materiaal speelt mee. Maar de praktijk is (bij mij in elk geval) dat als je voornamelijk met hout werkt, je de riemen bijna nooit omlegt (kan er ook aan liggen dat ik lui ben).
Plateau bevrijden van lichte roest: WD40 en een bruinpaarse ('maroon') schuurpad — die kun je heel goedkoop scoren bij de Action.
Smeren heb ik geen ervaring mee.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.116
2.616
Dat zwarte knopje moet je even losdraaien als je de snaar op een andere poelie wil leggen. In de praktijk staat hij altijd op de langzaamste stand, omdat de motor erg weinig vermogen heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Dat zwarte knopje moet je even losdraaien als je de snaar op een andere poelie wil leggen. In de praktijk staat hij altijd op de langzaamste stand, omdat de motor erg weinig vermogen heeft.
Hij heeft inderdaad maar 300W, ik moet me dus niet teveel verheugen op de prestaties, begrijp ik. Ik wil bijv. schalen maken (in vers hout) en daar dan met een Forster boor eerst wat materiaal verwijderen. Ik voorzie 2 problemen: 1 de geringe hoogte die ik onder deze kolomboor kwijt kan, en 2: het vermogen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.116
2.616
Het vermogen is je probleem. Als je meer hoogte nodig hebt, zet je de voet vast op de rand van je werkbank en draai je de klembout los. Dan kan je het boorgedeelte buiten je werkbank draaien en heb je er weer een cm of 90 bij. Zelf even een bokje maken om tot de juiste werkhoogte te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Als je het plateau wegdraait en het werkstuk op de voet legt krijg je al veel meer ruimte. Als het moet kun je waarschijnlijk ook de hele kolom draaien en buiten de voet werken. Wel alles goed vast zetten. Vermogen hoeft geen probleem te zijn als je rustig aan doet en scherp gereedschap hebt Je zult waarschijnlijk eerder aanlopen tegen de beperkte slag die deze machines kunnen maken. .
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.844
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar de praktijk is (bij mij in elk geval) dat als je voornamelijk met hout werkt, je de riemen bijna nooit omlegt (kan er ook aan liggen dat ik lui ben).
Hoe herkenbaar ;-)
Plateau bevrijden van lichte roest: WD40 en een bruinpaarse ('maroon') schuurpad — die kun je heel goedkoop scoren bij de Action.
Of met vim/jif - als je m los kunt halen (anders wordt de rest ook nat)
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

koekjes op pad

Actieve deelnemer
OK, ik denk er toch sterk over om deze machine niet teveel credits te geven: mijn eerste "boor-situatie" die ik tegenkwam leverde mij direct al een beperking: de afstand van de boorkop tot de kolom is behoorlijk beperkt (10 cm.). Naast beperkte hoogte (die dus is op te lossen) is dit toch wel een serieuze beperking. Misschien verlaat de kolomboor weer net zo snel het pand als hij is gekomen....
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
De geringe afstand kolom - booras is een grote beperking. Met het veel bekritiseerde vermogen van 300 watt is veelal best te leven mits je bereid bent met een laag toerental en geringe voeding te werken. Ook grote (mits scherpe) forstner boren blijft ie ronddraaien.
En over het geheel genomen zijn die ouwe Fermpjes helemaal niet zo slecht. Er zijn nog een heel groot aantal oude exemplaren van in gebruik.

Met die roest van jouw machine vind ik het wel meevallen hoor. Op YT zijn talloze filmpjes te vinden over het opknappen van dit soort machientjes.

Klaas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.