Koelkastscharnier voor half-opliggende deur?

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Bestaan er scharnieren voor een keukenkast (doel: inbouwkoelkast met sleepdeursysteem), voor een voorliggende maar half-opliggende deur die dus in de breedte nauwer is dan de buitenmaat van de keukenkast? Moet zo, omdat ik moet oplijnen met de kast erboven. Ik vind enkel 'koelkastscharnieren' voor de omkasting voor heel-opliggende deuren. Kan ook natuurlijk, en structureel is dat denk ik wel OK, maar dan zie ik de pot een paar millimeter uit de deur hangen.
 

jorisvh

Post veel
ik zou (als er ruimte is tenminste) eerder een verdikking achter het montageplaatje steken dan de top uit de deur te laten steken.

een standaard Blum koelkastscharnier heeft minimum 14mm opdek, met het 35mm gat op 3mm van de rand van de deur. je zou kunnen riskeren om het 35mm gat op 1mm van de rand te boren zodat de opdek 12mm wordt.
er is regelbereik +/-2mm zijdelings dus je zou tot 10mm moeten kunnen bijvijzen.
als je dan nog een 2mm verdikking achter je montageplaatje steekt kom je op 8mm opdek wat vermoedelijk ongeveer is wat je nodig hebt.
(voor zover ik weet bestaan er geen montageplaatjes met verdikking voor koelkastscharnieren dus je moet er zelf iets achter steken).
dan heb je wel 21mm ruimte nodig tussen kastzijde en koelkast (19mm + 2mm)

een standaard half opliggend scharnier is makkelijker maar dan heb je min 31mm nodig tussen kastzijde en koelkast en die heb je wellicht niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en N1ls

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
ik zou (als er ruimte is tenminste) eerder een verdikking achter het montageplaatje steken dan de top uit de deur te laten steken.

een standaard Blum koelkastscharnier heeft minimum 14mm opdek, met het 35mm gat op 3mm van de rand van de deur. je zou kunnen riskeren om het 35mm gat op 1mm van de rand te boren zodat de opdek 12mm wordt.
er is regelbereik +/-2mm zijdelings dus je zou tot 10mm moeten kunnen bijvijzen.
als je dan nog een 2mm verdikking achter je montageplaatje steekt kom je op 8mm opdek wat vermoedelijk ongeveer is wat je nodig hebt.
(voor zover ik weet bestaan er geen montageplaatjes met verdikking voor koelkastscharnieren dus je moet er zelf iets achter steken).
dan heb je wel 21mm ruimte nodig tussen kastzijde en koelkast (19mm + 2mm)

een standaard half opliggend scharnier is makkelijker maar dan heb je min 31mm nodig tussen kastzijde en koelkast en die heb je wellicht niet.
Wat een fantastische comment. Ik breek hier al dagen m'n hoofd over en begreep het, ondanks een gesprek met een érg behulpzame Blum medewerker, nog steeds niet helemaal. Maar deze comment doet mij alles begrijpen met de catalogus naast mij. Heel, heel veel dank!
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.