koelkast horizontaal vervoeren

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Hallo Allen,

kan men een koelkast , reeds enkele jaren oud, platleggen in een wagen (ja, die kan erin). Of is het een probleem om die daarna terug te laten functioneren?

Alvast dank voor de goede raad.

groeten,
Ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
De olie moet weer even de tijd krijgen om terug te lopen naar de compressor. Zo'n koelcompressor werkt met spatsmering, dus als het oliepeil te laag is, loopt hij vast.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en thewieger

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Als je een die koelkast een uur plat vervoert, lijkt mij dat een uur recht op weer voldoende moet zijn om de vloeistof terug te laten lopen. Als vervolgens de vloeistof weer wordt rond gepompt, moet minder dan een uur ook genoeg zijn.

Maar als je 24 uur kan wachten, dan kan dat uiteraard ook geen kwaad.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Die nieuwere en dan bedoel ik R600 en R290 mag je niet meer platleggen op de zij, wel op de rug.
Dit omdat bij dit soort compressoren zo weinig koelgas in zit en dito olie dat de terugloop te langzaam gaat.
Ik heb al eens een nieuwe gehad, alleen om door de deur te halen plat gelegd en daarna 24 uur rust, maar die was niet meer te redden.
Je mag die nieuwe dus maar op 1 manier plat vervoeren (vraag na bij de leverancier).

Fred
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Die nieuwere en dan bedoel ik R600 en R290 mag je niet meer platleggen op de zij, wel op de rug.
Dit omdat bij dit soort compressoren zo weinig koelgas in zit en dito olie dat de terugloop te langzaam gaat.
Ik heb al eens een nieuwe gehad, alleen om door de deur te halen plat gelegd en daarna 24 uur rust, maar die was niet meer te redden.
Je mag die nieuwe dus maar op 1 manier plat vervoeren (vraag na bij de leverancier).

Fred
Iedereen bedankt voor de tips8

Er staat in de specificaties : R600A , 73 gram

groeten,
ornament
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.075
414
Die nieuwere en dan bedoel ik R600 en R290 mag je niet meer platleggen op de zij, wel op de rug.
Dit omdat bij dit soort compressoren zo weinig koelgas in zit en dito olie dat de terugloop te langzaam gaat.
Ik heb al eens een nieuwe gehad, alleen om door de deur te halen plat gelegd en daarna 24 uur rust, maar die was niet meer te redden.
Je mag die nieuwe dus maar op 1 manier plat vervoeren (vraag na bij de leverancier).
Als ik dit zo terug lees, vermoed ik dat na op de verkeerde manier plat leggen, de vloeistof ergens in het systeem blijft hangen en niet meer terug loopt naar de compressor.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Als ik dit zo terug lees, vermoed ik dat na op de verkeerde manier plat leggen, de vloeistof ergens in het systeem blijft hangen en niet meer terug loopt naar de compressor.
Het gaat dan voornamelijk om de olie uit de compressor die op de kleppen gaat liggen en daar niet meer onder kan lopen. Als je de koelkast dan opstarts zullen de zuigers op en neer gaan maar door de olie op de kleppen zullen de kleppen breken en is het einde oefening.
Bij oudere compressoren was nog enigszins een soort van lekstroom mogelink maar bij de nioeuwe is er door het geringe aantal koelmiddel die terugloop bijna nihiel.

Fred
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.